Mobiltelefon og lesebrett Apple - tidenes mest arrogante selskap?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Denne døde hest -dengingen gidder jeg ikke engang hente popkorn til.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Der er helt utrolig hvor mye energi Applekritiske individer bruker på det ene selskapet de absolutt ikke vil ha noe med å gjøre.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Apple er et av få teknologiselskaper jeg har hatt en reklamasjon med. Skjermen på samboerens MacBook Air gikk i svart. Jeg prøvde de opplagte tingene google-søk sa jeg skulle gjøre, men endre opp med å levere den inn på kjøpsstedet. Fikk den tilbake fikset etter noen få dager på garantien med en eller annen feilforklaring. Mest sannsynlige forklaring på feilen var dog "unge mistet den i gulvet".

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Av erfaring får apple ufortjent mye tyn for dette. Etter å ha jobbet med å selge datamaskiner, mottat datamaskiner i butikk og sendt dem på service og mottat dem fra service utlevert til kunde, så er det andre merker som burde mye mye mye mye mye mer tyn enn Apple for kvalitet.
Men som det er sagt, så er det selvfølgelig dumt at de benekter at problemer eksistert selvfølgelig.

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Nesodden
Jeg har holdt på med Apple siden 1990 omtrent, og kan vel ikke akkurat si at de slår meg som spesielt arrogante, spesielt dårlige eller spesielt noe i det hele tatt, annet enn spesielt opptatt av å tjene penger på 'dingser' et flertall av menneskeheten er opptatt av å ha. Jeg har hatt et par maskiner jeg ikke synes har vært særlig imponerende, bl.a. en mac book av hvit plastikk som brakk hovedkortet dersom den ble holdt i hjørnet. Ellers så har jeg hatt såpass mange mac-maskiner oppigjennom at jeg vet at kvaliteten er utmerket på generelt grunnlag. Til sammenlikning kan jeg si at jeg i de siste seks månedene har kjøpt to NAD-produkter som begge måtte inn til reperasjon hvorpå den ene ble betegnet som DOA, og den andre ble reparert uten å finne noe spesifikt feil.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
I parantes bemerket så slo det meg her om dagen at kalkulatoren jeg har på jobben fortsatt fungerer utmerket. Den kjøpte jeg da jeg begynte på universitetet i 1997. Tror det er eneste elektroniske dings jeg eier som er still going strong etter 18 år, og den har vært brukt stort sett daglig siden det tid. Utover å bytte batterier nå og da har den ikke krevd noe vedlikehold heller. Regner endatil riktig fortsatt..

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Eple er vel ikke stort sett verre enn andre selskaper, har hatt noen små episoder men de har stort sett ordnet opp uten problemer.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis en leser saken, så har denne karen selv mye av skylden for at saken hans ikke er løst.

Han "følte" at saken var sånn at han ikke kunne ta kontakt med kundeservice, men krevde direkte kontakt, men isteden så driver han og sender masse brev til (antakeligvis) Apple sin forretningsadresse?!?

Han har tydeligvis ikke skjønt dette med prosedyrer, for han vil heller ikke gå via forbrukertvistutvalget?

I de sakene der jeg har hatt reklamasjon på fysiske Appleprodukter har saken vært veldig enkel.
1. Ring eller mail kundestøtte. Adresse og telefonnummer finner man på Apple sine sider.
2. Når kundestøtte finner at dette er maskinvareproblemer, får du et RMA-nummer. I tillegg sendes emballasje til deg.
3. Du får emballasjen på døra og et telefonnummer å ringe når du har pakka ned maskina.
4. Maskina hentes, repareres og returneres
5. Maskina leveres på døra.

Normal tid på dette er rundt en uke.

Det sagt, så har Apple sine svin på skogen. Fukt og mobiltelefoner er en gjenganger, over alt. Likeledes er mobilbatteriene i iPhone lite servicevennlige.

Softwareproblemer kan ta sin tid å få fikset. Akkurat nå sliter de med et problem med WiFi på OS X Yosemite, der det er varierende symptomer, og dårlig funksjonalitet - men kun for enkelte brukere. Dette problemet ser ut til å være relatert til nye funksjoner i Yosemite (Air Drop og Handoff), men Apple sliter tydeligvis med å reprodusere feilen og å finne den reelle årsaken.

Apple er slettest ikke perfekt (se f.eks lenke nr 2 som ble posta), men det er forskjell på legitim kritikk og "bashing". Jeg mener at fyren i artikkelen har ikke legitim kritikk, siden han driter langt i å gjøre ting "tjenestevei"... "Feil på maskina = kontak kundeservice" kan da ikke være så vanskelig å forstå?

Johan-Kr

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Enig! Han har valgt en helt håpløs fremgangsmåte.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.605
Sted
Oslo
Jepp, for min del har vi vel hatt 7 eller 8 eplemaskiner samt en del andre dingser. Jeg har aldri hatt problemer med servicen noen gang, og reparasjoner, selv på nesten 5 år gamle maskiner, har faktisk aldri kostet meg et øre.

En grunn til familiens epleavhengighet er forøvrig forferdelig kundeservice hos Microsoft, noe de til og med endte med å be om unnskyldning for. Alle kan gjøre feil, men da var det for sent for vår del.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Apple er like god og like værre som andre merker. Selv liker jeg ikke Apple, men det er pågrunn av ios system deres, ellers lager Apple ganske gode produkter likt som andre, men er kommet mange andre merker som skiller seg ut litt, og dette er bare bra synes jeg. Har vert samsung fan i mangen år, helt til jeg fikk prøve sony z3, og da var det gjort. Så nå blir det sikkert sony 4k tv og sony pc snart.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.317
Sted
Holmestrand
Jepp, for min del har vi vel hatt 7 eller 8 eplemaskiner samt en del andre dingser. Jeg har aldri hatt problemer med servicen noen gang, og reparasjoner, selv på nesten 5 år gamle maskiner, har faktisk aldri kostet meg et øre.

En grunn til familiens epleavhengighet er forøvrig forferdelig kundeservice hos Microsoft, noe de til og med endte med å be om unnskyldning for. Alle kan gjøre feil, men da var det for sent for vår del.
Jeg har hatt mange mac-er, jobbet hos forhandler, og har nok av og til vært litt oppgitt over stivbeinte systemer, men alt i alt så har ting stort sett fungerte veldig bra. Jeg har også opplevd god service på tildels gamle maskiner. Defekt videokort på en 3 år gammel maskin som eieren hadde tenkt å kaste for å kjøpe ny ble på min anbefaling sendt til service. Etter noen få dager kom det beskjed om at de dessverre ikke kunne reparere, men ville i stedet erstatte maskinen. Dette var rett rundt et modellbytte, etter 14 dager kom det beklagelse på sen levering pga leveringsproblemer. Etter ytterliger 14 dager kom det en ny iMac av siste modell på døra til en måpende kunde.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Har ikke noe å klage over, min MBP mistet det trådløse nettet, tredje gang den var til reparasjon mottok jeg ny maskin. Handler alltid på Eplehuset.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Etter å ha jobbet med slike ting i noen år kan jeg si at opplevelsen av kundeservice er veldig avhengig av kundeforhold, kundebehandleren og ens egen opptreden. Det er generelt sett bedre service på typiske bedriftsprodukter - altså PCer i litt høyere prisklasse. Jeg vet ikke om Apple skiller brukergrupper på samme måten. Vi har gjennom årene hatt nærmere 2000 Dell-maskiner med "Next business day"-service, og min opplevelse av det har stort sett vært god. Samtidig hører jeg at vanlige forbrukere dømmer Dell nord og ned på kundeservice. Også må man jo forvente at det er en viss kvalitetsforskjell på en Dell Vostro til 3000 kroner på forbrukermarkedet og en Latitude til 8000 kroner på bedriftsmarkedet. Vi har også endel HP-utstyr, og jeg synes de er mye mer vrange på reparasjoner, og den prispolitikken de fører på reservedeler hører jo ingen steder hjemme.
Et av Apple-tilhengernes store feilsteg er at mange sammenligner de billige PCene med Apple, og da er det jo klart at Apple kommer best ut på utstyrskvalitet og ytelse. Jeg har aldri eid et Apple-produkt, så jeg kan ikke si så mye om dem. Derimot kan jeg si at om du kjøper en PC i samme prisklasse som en Macbook pro, og behandler den litt forsiktig, holder den minst like lenge. Metallchassis, god skjerm, kraftige prosessorer og gode garantibetingelser får du hos andre også i denne prisklassen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Et av Apple-tilhengernes store feilsteg er at mange sammenligner de billige PCene med Apple,
Jeg vil tvertimot hevde at dette er et av PC-tilhengernes feilsteg. Mange mener at Apple er overpriset fordi det finnes billige PCer, og så ender man opp med å kjøpe en rekke billige PCer som man aldri blir helt fornøyd med mens Applekunder er hjernevaskete idioter som kjøper overprisete designgjenstander. Men de Applemaskinene jeg har eid har holdt seg gode som nye i år etter år, både fysisk og ytelsesmessig. Man får som du sier PCer med tilsvarende kvaliteter, men da er man fort oppe i samme prisklasse som Apple, eller høyere. Imac med retinaskjerm er f.eks. rimeligste maskin i sin klasse.

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Antall liker
1.842
Sted
Sandefjord
Apple-bruker siden 2009, har iMac og Macbook pluss en del iDingser.
En TimeCapsule tok kvelden etter 4år i tro tjeneste, sendte kundeservice en feilrapport, ble opprettet sak hvorpå jeg sende den til Trondheim. Under en uke senere var en stk reparert TC meg i hende. (Def intern strømforsyning)
Happy Camper

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.317
Sted
Holmestrand
Et av Apple-tilhengernes store feilsteg er at mange sammenligner de billige PCene med Apple,
Jeg vil tvertimot hevde at dette er et av PC-tilhengernes feilsteg. Mange mener at Apple er overpriset fordi det finnes billige PCer, og så ender man opp med å kjøpe en rekke billige PCer som man aldri blir helt fornøyd med mens Applekunder er hjernevaskete idioter som kjøper overprisete designgjenstander. Men de Applemaskinene jeg har eid har holdt seg gode som nye i år etter år, både fysisk og ytelsesmessig. Man får som du sier PCer med tilsvarende kvaliteter, men da er man fort oppe i samme prisklasse som Apple, eller høyere. Imac med retinaskjerm er f.eks. rimeligste maskin i sin klasse.
Helt enig her!
Jeg må jobbmessig bruke PC/WIndows, og da går det i ThinkPader fra Lenovo. De holder like bra som macene mine, men de koster da også like mye (eller mer).

Topp Bunn