Gjestemedlem,
Apple er bittesmå. Et lite firma. Men produktene de lager er så bra at de får oppmerksomhet helt ute av proporsjoner til firmaets størrelse, markedsbudsjett og innsats.
Børsnoterte selskap er nødt til å kontinuerlig orientere markedet om fremtidsutsiktene, slik selskapet ser disse, for at investors skal være i stand til å ta forholdsregler.
I 2004 sa den ansvarlige for Platform Development i Microsoft følgende:
"I would buy a Mac if I didn't work for Microsoft."
Jim Allchin, Co-President, Platforms & Services Division, Microsoft, 2004.
Det er ikke blitt lettere for Microsoft, hvis produkter suger på et nivå som er simpelthen ufattelig.
Den tyske Springer Verlag gruppen besluttet for kort tid siden at samtlige ansatte skulle over på Mac. Man hadde, med tysk grundighet, gjennomført effektivitetsstudier, og funnet at at med Apple til samtlige ansatte (over 10.000), ville man få betydelig heving av produktiviteten, samtidig som utlegg til data-avdelinger ville falle sterkt.
http://apple20.blogs.fortune.cnn.com/2008/07/04/axel-springers-10000-employees-switching-to-mac/
Jeg skjønner ikke din i mine øyne irrasjonelle holdning til et firma som leverer så gode produkter.
USAs Securities and Exchange Commission (SEC) ønsker jevnlig oppdatering fra børsnoterte firmaer gjennom noe som kalles FORM 10-K.
I sin seneste, måtte Microsoft skrive om betydelige trusler mot fremtidig inntjening grunnet en integrert plattform fra et annet merke - men de fikk seg ikke til å skrive Apple.
"A competing vertically-integrated model, in which a single firm controls both the software and hardware elements of a product, has been successful with certain consumer products such as personal computers, mobile phones and digital music players. We also offer vertically-integrated hardware and software products; however, efforts to compete with the vertically integrated model may increase our cost of sales and reduce operating margins.
http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/789019/000119312507170817/d10k.htm
Om jeg skal komme med et virkelig godt råd, Gjestemedlem, så måtte det være å bytte over til Apple. Natt og dag. Gjennom årene har jeg konvertert (det lyder religiøst) flere hundre, og aldri opplevd at noen har savnet Microsoft-helvetet.