Mobiltelefon og lesebrett Apple-ID ....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.237
Sted
Holmestrand
En kamerat med null datakunnskap har glemt passord til sin Apple-ID, og får derfor ikke tastet passord for passord på mobilen.

Nå Spør telefonen etter passord hvert minst så det er litt uholdbart, i tillegg til problemer med appstore etc.

Nuvel. Gå inn på Apple side for å resette passord.

Der spor Apple ette nummer på "pålitelig telefon".
Denne skal angivelig ende på 26. Brukeren har aldri hatt et nummer som ender på 26, ei heller ligger det noen slike i hans kontakter.

Kontakter Apple som sier at det er DET INGENTING Å GJØRE MED!
Vi tar din datasikkerhet så alvorlig at har du ikke passordet så er det tapt.

OK. Telefonen er ikke kritisk, så nå resette jeg til factory def.
Når jeg så skal aktivere så forlanges selvsagt passordet til den gamle apple-iden.

Prøver å ringe Apple som forlanger IMEI-nr for å slippe inn til iPhone-support.
Det står bak på telefonen med mikrotyper og null kontrast så det er umulig å lese.
Når jeg etter 15 min endelig klarer å få tastet det inn så forteller en stemme gledestrålende:
"Jeg fant den! Setter deg over.

Nye 2 min venting før den samme stemmen meddeler:
"Takk for at du ringte. Support er nå stengt. Vennligst ring tilbake i åpningstiden"

Hjelpe meg!
Support??!! Dette er ren sabotasje!

Er det ikke mulig å bytte apple-id?
Noen som kunnskap om det er mulig å komme eg ut av dette?
Og ja, jeg skjønner at man kan kjøpe Android/Samsung etc.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Den der historia er nokså frustrerende. Får han logga seg in på talatuten med pin-koden, så kan han prøve å logge seg inn på https://appleid.apple.com , og så trykke på «passord» over tastaturet og se om telefonen har lagra noe.

Om det ikke virker kan du prøve https://iforgot.apple.com og se om du kan bytte passord vha sikkerhetsspørsmålene.

Jeg skulle hjelpe en kar med å få bytta apple-id, fordi mail-leverandøren hadde avvikla. Det var en hårete patent å få fiksa det der - spesielt siden han insisterer på å ikke bruke nøkkelringen. Dvs ingen passord var lagra.

Johan-Kr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.237
Sted
Holmestrand
har vært på iforgot.
Den foreslår å sende gjenopprettingsinfo til telefonen ingen kjenner til.
:(

C

cruiser

Gjest
Apple har neppe finni på det telefonnummeret på egenhånd, så det har nok kommet fra brukeren på et eller annet tidspunkt. Ellers så er det jo greit at de er litt strikte og krever 2 stegs verifikasjon. Kjipt å måtte skaffe seg nytt ansikt, øyeepler og fingertupper hvis man mister telefonen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.698
AppleID er helt fint det så lenge man har fått med seg at dette ikke bare representerer nøkkelen til inngangsdøren hjemme men også adressen man bor på.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Antall liker
6.324
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
En kamerat med null datakunnskap har glemt passord til sin Apple-ID, og får derfor ikke tastet passord for passord på mobilen.

Nå Spør telefonen etter passord hvert minst så det er litt uholdbart, i tillegg til problemer med appstore etc.

Nuvel. Gå inn på Apple side for å resette passord.

Der spor Apple ette nummer på "pålitelig telefon".
Denne skal angivelig ende på 26. Brukeren har aldri hatt et nummer som ender på 26, ei heller ligger det noen slike i hans kontakter.

Kontakter Apple som sier at det er DET INGENTING Å GJØRE MED!
Vi tar din datasikkerhet så alvorlig at har du ikke passordet så er det tapt.

OK. Telefonen er ikke kritisk, så nå resette jeg til factory def.
Når jeg så skal aktivere så forlanges selvsagt passordet til den gamle apple-iden.

Prøver å ringe Apple som forlanger IMEI-nr for å slippe inn til iPhone-support.
Det står bak på telefonen med mikrotyper og null kontrast så det er umulig å lese.
Når jeg etter 15 min endelig klarer å få tastet det inn så forteller en stemme gledestrålende:
"Jeg fant den! Setter deg over.

Nye 2 min venting før den samme stemmen meddeler:
"Takk for at du ringte. Support er nå stengt. Vennligst ring tilbake i åpningstiden"

Hjelpe meg!
Support??!! Dette er ren sabotasje!

Er det ikke mulig å bytte apple-id?
Noen som kunnskap om det er mulig å komme eg ut av dette?
Og ja, jeg skjønner at man kan kjøpe Android/Samsung etc.
Prova med att logga ut och logga in igen, det fungerade för mig.

6

65finger

Gjest
Har 5 enheter fra Apple og sliter noe jævlig hvis mailadressen skal byttes. Det tar fort noen uker.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.698
Har 5 enheter fra Apple og sliter noe jævlig hvis mailadressen skal byttes. Det tar fort noen uker.
Med fem enheter fra Apple, er det noen spesiell grunn til at du ikke valgte en e-postadresse fra nettopp Apple for ID?

6

65finger

Gjest
Klønete, brukte jobbmail. Det har skapt trøbbel. Det fornuftige er å bruke en appleadresse. Det skal jeg prøve nå. Takk for opplysningen forresten

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.698
Klønete, brukte jobbmail. Det har skapt trøbbel. Det fornuftige er å bruke en appleadresse. Det skal jeg prøve nå. Takk for opplysningen forresten
Var gjennom samme prosess for syv år siden i forbindelse med et jobbskifte og ditto e-post.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.237
Sted
Holmestrand
Jeg har vært hardcore mac-fundamentalist siden 1990, men jeg sliter litt nå ....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.237
Sted
Holmestrand
Apple har neppe finni på det telefonnummeret på egenhånd, så det har nok kommet fra brukeren på et eller annet tidspunkt. Ellers så er det jo greit at de er litt strikte og krever 2 stegs verifikasjon. Kjipt å måtte skaffe seg nytt ansikt, øyeepler og fingertupper hvis man mister telefonen.
Det tenker jeg også, men spørsmålet er hvordan det nummeret har kommet inn. Du skriver ikke 2 feil siffer i telefonnummeret ditt 2 ganger på samme måte.

På toppen av det hele er telefonen låst mot Apple-ID og lar seg ikke aktivisere etter reset med ny Apple-ID heller.
Så ikke bare er data tapt. Telefonen er i samme rennet blitt en murstein.

Uansett så er det mildest talt helt på trynet at det ikke finnes noen måte å løse opp en slik situasjon om det skulle bli gjort en feil av bruker.
I dette tilfellet ikke så farlig, men jeg sitter med (og betaler for) lagring av flere hundre GB med data. Blant annet tilhørende 2 av mine døtre som er midt i sine masterstudier. De har ikke tid til slikt tull som dette.

For meg vil det ikke være en katastrofe om mine data kom på feil hender.
Det ville der i mot være en katastrofe om JEG ikke skulle få tilgang til mine data.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er litt vanskelig å forstå problemet? Din venn har glemt passordet og er overrasket over at det da er vanskelig å komme inn?

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.237
Sted
Holmestrand
Jeg synes det er litt vanskelig å forstå problemet? Din venn har glemt passordet og er overrasket over at det da er vanskelig å komme inn?
?
Prøver du å være morsom?

Nei, ingen av oss er overrasket over at det er vanskelig, men at det er umulig resete passordet var ikke helt ventet.
At telefonen som glatt kan koste langt over 10.000 kr ikke kan benyttes etter reset er etter min mening selvtekt av Apple.
Telefonen er tross alt kjøpt i dyre dommer, og Apple har ingen ting med å stenge den på dine vegne, i tilfelle den skulle være stjålet.

Men nei, ikke overrasket.
Forbanna kanskje?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Er ikke dette prisen man betaler for at private data ikke skal komme på avveier? Det er bare brukeren som har passordet. Apple har ikke tilgang til det slik at hvis Apple blir hacket er det ingen mulighet for hackeren å få tak i passord eller brukerdata. Alle data er kryptert og passordet lagres ikke noe annet sted enn på din egen enhet og da i kryptert form. Selv om politiet skulle be Apple om ditt passord eller brukerdata i forbindelse med en etterforskning, har ikke Apple muligheten til å gi dem det.
Dette er faktisk en av grunnene til at jeg bruker iCloud og en Apple mailkonto i stedet for Microsoft, DropBox, Google eller andre løsninger.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Har lest litt om brukerdatahåndtering fra folk i Google på quora.com. I praksis er det ingen som har tilgang til de, de esktremt få som faktisk har tilgang er few and far between og det er et helvetes byråkrati med ørten godkjenninger for å hente ut noe. Det skjer i praksis kun etter pålegg fra retten. Dersom man faktisk er av de få som har tilgang (noen må jo faktisk ha det) og aksesserer brukerdata uten den nevnte godkjennelsesprosessen er det angivelig sikreste vei til umiddelbar oppsigelse osv. All tilgang eller forsøk på den slags blir selvsagt logget i hue og rævva. Alt er kryptert.

Apple kan for øvrig også gi ut data til myndighetene på samme måte.

Ellers avhenger det nok også av hvilken jurisdiksjon dataene fysisk er lagret i.

Faktiske passord er det nok ingen som lagrer, de lagres en hashet verdi (som er en enveis funksjon), men man kan ikke komme seg fra hashet verdi til faktisk passord uten å prøve alle mulige kombinasjoner av passord.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
?
Prøver du å være morsom?

Nei, ingen av oss er overrasket over at det er vanskelig, men at det er umulig resete passordet var ikke helt ventet.
At telefonen som glatt kan koste langt over 10.000 kr ikke kan benyttes etter reset er etter min mening selvtekt av Apple.
Telefonen er tross alt kjøpt i dyre dommer, og Apple har ingen ting med å stenge den på dine vegne, i tilfelle den skulle være stjålet.

Men nei, ikke overrasket.
Forbanna kanskje?
Jeg prøver ikke å være morsom, da jeg forstår utmerket godt at det kan være svært provoserende å få belærende svar i etterkant av en tabbe. Uansett forstår jeg fortsatt ikke helt hva som er problemet. Det er opplagt at man ikke lenger har tilgang dersom man har glemt passordet. Det finnes ikke noen annen måte å komme seg inn på. Det er nettopp dette som er tryggheten - eller forbannelsen dersom man har glemt det.

C

cruiser

Gjest
Jeg lurer også på hva man forventer hvis man ikke har tilgang til registrert epost, ikke har har klart å registrere riktig telefonnummer, ikke kan svare på oppgitt sikkerhetsspørsmål. Det kan ikke være slik at man bare kan ringe inn å få opplyst et passord over telefon.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.237
Sted
Holmestrand
Vi HAR tilgang til epost.
Det ligger inne et mobilnummer vi ikke skjønner hvor kommer fra, det er problemet.

Mener selvsagt ikke at det bare skal være å ringe og få opplyst nummeret.

Det finnes alternative måter å verfisere identitet.

Det har Apple benyttet tidligere. Blant ved hjelp av kredittkort.

Topp Bunn