Apotekmafian slår til igjen..

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
På siden apotekets hjemmeside står det..
Legemidler er svært billig i Norge
En forskningsrapport bestilt av helseministeren konkluderer med at Norge er det billigste eller blant de aller billigste landene på legemidler i Vest-Europa. Det gjelder både for legemidler med patentbeskyttelse og for legemidler med generisk konkurranse. Samtidig er fortjenesten til norske apotek og legemiddelgrossister blant de aller laveste.

Det er hovedresultatene i den mest omfattende analysen av legemiddelpriser som noen gang er gjennomført i Norge. Rapporten er utarbeidet av Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) på oppdrag fra helseminister Sylvia Brustad. Rapporten sammenligner legemiddelpriser og marginer i Norge med de ni europeiske landene som norske myndigheter har valgt som de mest sammenlignbare: Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannia, Nederland, Østerrike, Belgia og Irland. Det er priser fra disse landene som benyttes for å fastsette maksimalpriser på reseptpliktige legemidler i Norge. Det har tidligere vært uenighet om hvor lave de norske prisene er sammenlignet med andre land.

Statistikk kan brukes til alt spesielt når man velger selv hvem man vil sammenlignes med....som mangeårig storkunde som også har handlet i utlandet er inntrykket et helt annet..

Pussig at ikke Frankrike og Spania er med. Da ville man fått et helt annet resultat, Medisinene jeg bruker koster nemlig 30-50% av hva prisen er hjemme i Norge. Kreftmedisinen min onkel brukte til å behandle pasienter med kostet 4 ganger så mye i Norge som i utlandet.

Apotekene selger heller ikke lengre rimelige bulk varer for sårbehandling lengre.(sterile kompresser, plaster forbibdinger). Før fikk jeg kjøpt sterile kompresser til 1,2 kr, nå selger de bare småpakninger til 10 kr pr kompress!!.
Det samme går igjen i alle typer produkter ,mindre og dyrere forpakninger...

Nå er jeg lei denne mafian , jeg er så uheldig at jeg må bruke mere penger på apotek enn bensin pr mnd, og det er selv om jeg får mye på blå resept...(så da får jeg noe av skattepengene tilbake..)

Lav fortjeneste?? Har de sjekket kåkene og feriehusene til de gamle apotekbaronene?? Hvorfor tror dere apotekkjedene overbød hverandre for å overta bevillinger?

Nei hold dere friske gutter, å være syk og apotekkunde er dyrt!!! :mad: :mad:
Kjøp vitaminene deres på Rema istedet..

Sorry har ikke tid til mere edder og galde, nå må jeg nemlig på apoteket og hente medisinen min og andre nødvendigheter...
Sleiven

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.784
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sånn apropos medisinutgifter - er du klar over at hvis du bruker over 9000 i året på resepltpliktige medisiner, så kan du få trekke hele beløpet av på skatten ? Da får du fradrag også for hvite resepter...

Johan-Kr

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Guns'n & Drugs! -det er mulig å tjene gode penger på nettopp dette. Kanskje det er for liten konkurranse mellom apotekene?

Mvh. Bjørn

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Guns'n & Drugs! -det er mulig å tjene gode penger på nettopp dette. Kanskje det er for liten konkurranse mellom apotekene?

Mvh. Bjørn
Du har ikke vurdert, Vyrde Moderator, om ikke du skulle ha begynt butikk i en annen bransje enn HiFi ? ;D ;D ;D

Tror ikke HIFI noensinne kommer i samme "rubrikk" som "Guns'n Drugs" når det gjelder inntjening. :'( :'(

Eller skal HiFi butikken tolkes som "misjonsvirksomhet", la folket "se lyset " etc, ren idealisme med andre ord ?? ;) :D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg hentet ny dose allergimedisin her en dag. 26 kroner for 100 tabletter. Jeg bruker 1 tablett i døgnet i pollenperioden.

Frankrike og Spania ligger ca 25% under oss i gj.snittinntekt, og det hører vel med.

Fraddragsmulighetene (som er nevnt) også...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
Frankrike og Spania ligger ca 25% under oss i gj.snittinntekt, og det hører vel med.

Fraddragsmulighetene (som er nevnt) også...
Den mest rettferdige sammenligningsmetoden må være å gjøre om pris til arbeidstid, og så sammenligne hvor mange minuter man må jobbe i de forskjellige land for å kunne kjøpe forskjellige varer. Den måten VG og andre tabloider sammenligner matpriser i Norge / Sverige / Danmark på blir helt feil. Det meste i utlandet blir billig når man sammenligner priser uten tanke på lønnsnivå.

Skal man være virkelig korrekt bør også skatte / avgiftstrykket regnes inn, men da blir det et omfattende og komplisert regnestykke. Tabloider og "folk flest" har en egen evne til så skygge unna "kompliserte" forklaringer, dessverre! Mulig det kun er tabloidene som tror at "folk flest" ikke ønsker det kompliserte ? Ikke vet jeg ?

Den enkleste "kostnadsindeksen" man kan bruke for å sammenligne over landegrenser er "BigMac" indeksen. Regn om prisen på BigMac i forskjellige land til dollar, og så kan man sammenligne. Det er enkelt og gir et overaskende korrekt bilde.

Topp Bunn