Anti-skate

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.114
Antall liker
1.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Har lenge lurt på viktigheten av anti-skate. Har hatt et par 12" armer uten AS og de oppførte seg eksemplarisk. Er det virkelig mulig å implementere en nøyaktig AS på en tonearm? Det er forskjellige konsepter, slik som Rega sin magnetiske og det mer vanilge med nylontråd og lodd. Om AS er nødvendig, vil ikke det da være avhengig av musikken som spiller/modulasjoner i lp? Jo heftigere modulasjoner, jo mer behov for AS?. Ble mange spørsmål men jeg er forvirret og kan ikke skjønne at man kan sette nøyaktig AS på feks en slett plate når behovet of AS vil variere med hva som er presset på vinylen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
"Nøyaktig" antiscate er det ingen armer som har, bortsett fra tangentialarmer som ikke har antiscate.

Mvh
KJ
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.114
Antall liker
1.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Det er jeg helt enig i men det var ikke spørsmålet. Burde kanskje spesifisert det.
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Kommer jo an på hvilken Pic-up du bruker , som et eksempel på Van den hul Colibri bruker jeg minimalt (0.2) med Antiskating på Lyra Kleos brukte jeg en god del mere samme Spiller samme Arm
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.114
Antall liker
1.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Kommer jo an på hvilken Pic-up du bruker , som et eksempel på Van den hul Colibri bruker jeg minimalt (0.2) med Antiskating på Lyra Kleos brukte jeg en god del mere samme Spiller samme Arm
Skarpe slipninger begge to men er det hørbart om du kjører de med samme AS? Som sagt så har jeg eksperimentert med to forskjellige armer, en unipivot og en duopivot uten å ha savnet noen som helst anti skate
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Wikipedia.org har en artikkel.
Et av problemene er tydeligvis at hastigheten er 3 ganger så høy i yttern enn i innern.
Her er det tydelig fysiske lover som gjelder.
Hvorfor forskjellige pu's oppfører seg forskjellig har jeg ingen forklaring på.
Men hi-fi dreier seg ofte om subjektive opplevelser, jfr tråden om rør vs transer
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Offset/overheng vs effektiv armlengde, profilen på nåla, nåletrykk, modulasjon i rillene, frekvens og radie til senter spiller inn på skating kraften og hva som er «riktig» antiskating, og det beste en kan oppnå er et brukbart kompromiss. For egen regning foretrekker jeg å sette antiskatingen slik at sporingsproblemer med økende modulasjon omtrent midt på plata opptrer omtrent likt i begge kanaler. Andre mener det blir for mye antiskating.

mvh
KJ
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Skarpe slipninger begge to men er det hørbart om du kjører de med samme AS? Som sagt så har jeg eksperimentert med to forskjellige armer, en unipivot og en duopivot uten å ha savnet noen som helst anti skate
Lyra Kleos er minder følsom en Colibri så der er det litt mere slingrings mon , synes selv det er hørbart Colibri er veldig sensitiv på justering generelt.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.334
En del av "de gode" topics på diyaudio.com omhandler problematikken med skating, og nødvendigheten av å kompensere for dette (eller ikke). Noen av de, i svært mange øynes, beste armer, Ortofon sine forskjellige 309 armer, er helt uten anti-skate, og det fungerer storveis. Det er riktig som nevnes over, at det er et utall av variabler som spiller inn på hvor mye som skal kompenseres, hvis det skal fungere feilfritt, og derfor er det IMHO pr. definisjon umulig å få slikt til over hele platesiden. Årsaken til skate-effekten er i sin helhet på grunn av offset-geometrien, og at produsentene stort sett har låst seg til to nullpunkter i pivot-armer.
Det finnes dog et lyspunkt i tunellen. Yamaha har tatt fram et 40 år gammelt konsept i sin nye toppspiller. En rett arm uten vinkling av headshell og pickup. Men så skal jeg hilse og si at de har fått tyn av besservissere og forståsegpåere. GO YAMAHA! :giggle: .
Steen
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.114
Antall liker
1.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
En del av "de gode" topics på diyaudio.com omhandler problematikken med skating, og nødvendigheten av å kompensere for dette (eller ikke). Noen av de, i svært mange øynes, beste armer, Ortofon sine forskjellige 309 armer, er helt uten anti-skate, og det fungerer storveis. Det er riktig som nevnes over, at det er et utall av variabler som spiller inn på hvor mye som skal kompenseres, hvis det skal fungere feilfritt, og derfor er det IMHO pr. definisjon umulig å få slikt til over hele platesiden. Årsaken til skate-effekten er i sin helhet på grunn av offset-geometrien, og at produsentene stort sett har låst seg til to nullpunkter i pivot-armer.
Det finnes dog et lyspunkt i tunellen. Yamaha har tatt fram et 40 år gammelt konsept i sin nye toppspiller. En rett arm uten vinkling av headshell og pickup. Men så skal jeg hilse og si at de har fått tyn av besservissere og forståsegpåere. GO YAMAHA! :giggle: .
Steen
Spennende om Yamaha kommer med noe nytt.
Skjønner ikke helt hva du mener med "skate-effekten" som bestemmes av geometrien? Snakker vi ikke om en ren fysisk kraft som vil trekke pickup/arm inn mot senter av platen, uansett hvilken geometri du bestemmer deg for å bruke? Klart at ved nullpunktene vil det være inget behov for AS. I min verden vil denne kraften være avhengig av rotasjonshastighet(ytre kontra indre del av platen) samt modulasjoner i platen.
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Antar du har lest artikkelen "Do I Need Anti-Skating". Bortsett fra den, har jeg ingen mening om temaet, da det finnes mange tilnærminger.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.114
Antall liker
1.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Antar du har lest artikkelen "Do I Need Anti-Skating". Bortsett fra den, har jeg ingen mening om temaet, da det finnes mange tilnærminger.
Ja, har lest hva Lederman/Schroder mener om det men jeg er fortsatt usikker.
Hvis man ser nålefanen rett forfra mens den spiller, uten AS så vil nålefanen vinkles mot yttersiden. Nå, hvis du tilsetter AS, vil ikke denne vinkelen bli ytterligere forverret? I mitt lille hode så ville en positiv bias/AS kanskje være bedre. Da ville nålefanen (kanskje) rette seg opp. Anti-skate er jo en "hundgammel" implementering som er blitt kopiert av nesten alle armer som er på markedet. Kanskje jeg er på en syretripp men jeg klarer ikke å se at AS skal kunne klare å rette opp problemet.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.334
Hvilken pickup er det vi snakker om? Høres ut som en med høy compliance, men uansett så er det korrekt at nålefanen skal vinkles mot ytterrillene uten noen anti-skating tilsatt. Husk at ARMEN hele tiden ønsker å skate/bevege seg mot labelen. De forskjellige typer anti-skate er remedier for å skyve armen utover, og da vil nålefanen rette seg opp når du tilsetter anti-skate. Som Bluesman sier, så finnes det nesten uhorvelige mengder rundt dette tema på nettet, inklusive Sentralen, men ikke tro på alt du leser på ymse fora. Den regelen gjelder for øvrig også for Sentralen :giggle: .
Steen
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Har lest noe om Thales armen. Er den i nærheten av å løse problemet?
Eller, som så mye annet, fører nye problemer inn i ligningen?
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.334
Den originale Thales-armen løser alle problemer med skating, da den resultatmessig oppfører seg som en tangentialarm, men den skaper problemer på noen andre områder. Banken og fruen i særdeleshet.
Steen
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Den originale Thales-armen løser alle problemer med skating, da den resultatmessig oppfører seg som en tangentialarm, men den skaper problemer på noen andre områder. Banken og fruen i særdeleshet.
Steen
Jeg ønsker meg ikke mere penger.
Jeg ønsker meg det penger kan gi meg!
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.114
Antall liker
1.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hvilken pickup er det vi snakker om? Høres ut som en med høy compliance, men uansett så er det korrekt at nålefanen skal vinkles mot ytterrillene uten noen anti-skating tilsatt. Husk at ARMEN hele tiden ønsker å skate/bevege seg mot labelen. De forskjellige typer anti-skate er remedier for å skyve armen utover, og da vil nålefanen rette seg opp når du tilsetter anti-skate. Som Bluesman sier, så finnes det nesten uhorvelige mengder rundt dette tema på nettet, inklusive Sentralen, men ikke tro på alt du leser på ymse fora. Den regelen gjelder for øvrig også for Sentralen :giggle: .
Steen
Men om nålefanen vinkles mot ytterrillene er det da sikkert at nålefanen retter seg opp om du tilfører mer kraft mot ytterrillene? vil ikke nålefanen lene seg enda mer men med tip/diamant kanskje mer sentrert? Azimuth vil i så fall bli endret
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.334
Du kan jo leike deg med anti-skate og se hva som skjer. Men nei, når du tilfører anti-skate av armen utover, vil canteliveren rette seg. En hurtigtest som vil få deg nesten i mål, er å bruke armheisen opp og ned gjentagne ganger noen få millimeter inn på platesiden. Se nøye på nålefanen mens du gjør dette, og juster anti-skate hjulet? til det ikke er noen sideveis bevegelse på nålefanen. Og nei, azimuth har ikke noe å gjøre med dette.
Hvilken spiller/arm/pickup er det vi snakker om her?
Steen
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I nokre armar vil nokre pickupar oppføre seg som arabarhestar - vere nervøse og lettpåverkelege når du justerer antiskatinga. Gjerne ved å endre balansen mellom kanalane. Andre pickupar bryr seg lite. Utfordringane er minst med lange armar, og tangentialarmar har ikkje problem i det heile . Til gjengjeld har dei andre utfordringar.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Har som trådstarter også grublet fælt over antiskate og har også spilt uten AS uten å merke noe problemer. VPI har jo i allefall tidligere hatt AS som option på sine armer. Driver sjøl å bygger en arm,skal jaggu mæ prøve Yamaha sin løsning med ingen offset. Va inne og leste,den kjøre minus 17mm overheng,dvs underheng. Effktiv armlengde 223 så spindel til pivot blir 240. Tenker at teorien bak å droppe offset( selv om det medfører mer vinkelfeil) er at skating medfører mer stress (og forvrengning) for nål/nålefane/oppheng når PU´´skrenser´´ i rilla.. Ikkje veit æ,vinyl e jo som det meste; et kompromiss.Men låter bra likevel😎
 
U

utgatt25555

Gjest
Spiller på en Acoustic Solid 113 Bubinga, med deres egen arm (WTB 213)..den har ingen as, funker veldig bra her, og tror jeg meg rett sitert så mener de att ”problemet” løses med en liten økning på tf....

mvh
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Har som trådstarter også grublet fælt over antiskate og har også spilt uten AS uten å merke noe problemer. VPI har jo i allefall tidligere hatt AS som option på sine armer. Driver sjøl å bygger en arm,skal jaggu mæ prøve Yamaha sin løsning med ingen offset. Va inne og leste,den kjøre minus 17mm overheng,dvs underheng. Effktiv armlengde 223 så spindel til pivot blir 240. Tenker at teorien bak å droppe offset( selv om det medfører mer vinkelfeil) er at skating medfører mer stress (og forvrengning) for nål/nålefane/oppheng når PU´´skrenser´´ i rilla.. Ikkje veit æ,vinyl e jo som det meste; et kompromiss.Men låter bra likevel😎

Med underhang skøjter armen modsatte vej og derfor ingen OS-vinkel da den bare skærper skatingen.
 
Topp Bunn