Antatt problem med Ec 4.7

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Har den siste tiden opplevd at mellomtone eller deler av mellomtonespekteret er kraftig redusert, med det resultat at det blir mye bass og diskant. Menneskestemmer blir spinkle og harde. Jeg regner med at det er forforsterkeren, men er ikke sikker. Har prøvd med 2 forskjellige kilder: cd og dvd-spiller og lyden blir forholdsvis lik, problemet er det samme..
Har noe "skraping" i volumpot når jeg skrur opp/ned lyden og det er veldig ujevnt nivå nedover mot laveste lydnivå. Kjenner til at Ec ofte har dette problemet. Kan det være volumpot.. som gjør at mellomtone er "svekket" også, eller kan det være noe annet? Forforsterkeren er ikke oppgradert.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Har fått tips av et hyggelig forum-medlem om å oppgradere forforsterkeren og samtidig ta service /smøre opp volumpotmeteret. Prisen hørtes ikke avskrekkende ut, så om det ikke er mer galt med den kan jo dette bli hyggelig..

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.013
Torget vurderinger
1
Det du beskriver er et ikke ukjent problem med noen av EC's forforsterkere. Som oftest løses dette ved sørvis hos EC. Og da pleier ting å være på stell..! :D

Mvh.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg ble kvitt "skrapingen" på lavt volum med å bruke elektronikkrens på potmeteret. Funket utmerket.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.013
Torget vurderinger
1
De er nok litt "skitne" noen av de potmeterne som EC har brukt. Hadde akkurat samme trøbbelet med min 4.5.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Og jeg med min 4.5. Han som kjøpte den fikset det enkelt selv. Hvordan vet jeg ikke.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Luvaton skrev:
Jeg ble kvitt "skrapingen" på lavt volum med å bruke elektronikkrens på potmeteret. Funket utmerket.
Opplevde du kun skrapelyd, eller også svekket mellomtone /andre lydmessige degraderinger da du hadde problemet med potmeteret?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
bjornh skrev:
De er nok litt "skitne" noen av de potmeterne som EC har brukt. Hadde akkurat samme trøbbelet med min 4.5.
Hvilket pot bliver anvendt ?

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
ron-hi skrev:
Luvaton skrev:
Opplevde du kun skrapelyd, eller også svekket mellomtone /andre lydmessige degraderinger da du hadde problemet med potmeteret?
Der var lydmessige degraderinger også, på lavt volum. Måtte forbi skrapeområdet på volumet før lyden var som den skulle. Rett og slett dårlig kontakt.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.013
Torget vurderinger
1
Husker jeg hadde nivåforskjell på ca. en halv Db mellom høyre og venstre kanal, og litt bortfall av lyd H/V når jeg skrudde opp lyden. Ble fixet relativt raskt hos EC, og da funket det helt som det skulle.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Takk for alle svar. Har levert den til ECS Holding og fikk noen ord med Thomas Abrahamsen, som tok i mot forforsterkeren. Veldig hyggelig kar forresten. Det blir oppgradering og justering, service/volumpot. Blir spennende å høre hva resultatet blir.

Merkelig hvor tomt det føles i huset nå når anlegget står der og ikke kan brukes..

Gir en lytterapport når jeg har fått den tilbake og fått hørt resultatet av oppgraderingen over noe tid.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.013
Torget vurderinger
1
Det er bare sånn det er... -trist uten muligheten til å spille musikk. :'(

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
bjornh skrev:
Det er bare sånn det er... -trist uten muligheten til å spille musikk. :'(
Så sant... Har i mellomtiden måttet klare meg med mobilen og Sennheiser PX100. Låter rimelig bra i forhold til mye rart en hører ellers rundt omkring, og en killer i forhold til prisen..

Men savner forforsterkeren veldig nå. Håper ikke dette tar veldig lang tid.. :'(

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Problemet grunner i en "idiot-krets-løsning" som gir DC over potmeteret, og ingen potmetere liker det over tid...

Arne K

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:
Husker jeg hadde nivåforskjell på ca. en halv Db mellom høyre og venstre kanal, og litt bortfall av lyd H/V når jeg skrudde opp lyden. Ble fixet relativt raskt hos EC, og da funket det helt som det skulle.
hei bjørn, hva var feil, har noe av det samme på min. har frakoblet utstyret og satt kabler på plass igjen og problemet er løst for en stund men så kommer det liksom tilbake etterhvert. var det sånn hos deg. det er en ec 4.7 jeg har også. hva koster en oppgradering.

Hilsen Morten

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.013
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke sikker. Tror de skiftet volumpotmeter og gjorde et par justeringer, siden det var nivå-forskjell mellom høyre/venstre kanal. Jeg fikk dette på garantien da. Etterpå virket den strammere og tørrere i lyden, men det kan være innbilning.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Fikk hentet 4.7 på lørdag. Har ikke fått lyttet så mye enda, da jeg har vært borte deler av helgen. Problemet med skrapelyd er borte, samt at mellomtonen er tilbake. Veldig deilig å kunne spilel over anlegget igjen. Må nok noe mer lytting tilfør jeg kan avgjøre om oppgradering har gitt bedring i lyden. Trenger den innspillingstid etter oppgraderingen forresten? Jeg synes den låt bedre på søndag enn på lørdagen, men det kan jo også skyldes tilvenning, da jeg har hatt dårlig lyd før den ble sendt på rep. og oppgradering

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.715
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Cobra2 skrev:
Problemet grunner i en "idiot-krets-løsning" som gir DC over potmeteret, og ingen potmetere liker det over tid...
Arne K
Blir dette rettet på ved service hos EC, eller andre, eller blir det bare å glatte over og utsette problemet?
Jeg har også problemer med skraping fra potmeteret på 4.7, det hjalp med smøring en stund men problemet er sakte på vei tilbake etter et halvt år.

Jørgen

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.013
Torget vurderinger
1
ron-hi skrev:
Fikk hentet 4.7 på lørdag. Har ikke fått lyttet så mye enda, da jeg har vært borte deler av helgen. Problemet med skrapelyd er borte, samt at mellomtonen er tilbake. Veldig deilig å kunne spilel over anlegget igjen. Må nok noe mer lytting tilfør jeg kan avgjøre om oppgradering har gitt bedring i lyden. Trenger den innspillingstid etter oppgraderingen forresten? Jeg synes den låt bedre på søndag enn på lørdagen, men det kan jo også skyldes tilvenning, da jeg har hatt dårlig lyd før den ble sendt på rep. og oppgradering
Spill på den noen dager. Om det er noe som trenger varme eller til-spilling så kommer det nok etter hvert.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Jøgga skrev:
Blir dette rettet på ved service hos EC, eller andre, eller blir det bare å glatte over og utsette problemet?
Jeg har også problemer med skraping fra potmeteret på 4.7, det hjalp med smøring en stund men problemet er sakte på vei tilbake etter et halvt år.
Jørgen
I følge Thomas Abrahamsen vil det vare i ca 3-5 år før ny rens må foretas. Så vidt jeg skjønner er dette potmeteret svært godt i forhold til pris med tanke på lyd, men har denne svakheten. Nå koster jo denne servicen ikke all verden og er til å leve med om ikke hyppigheten er større enn det. Han sa at det ble gjort mer enn smøring, noe med en mod av en krets om jeg forstod ham rett.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
bjornh skrev:
Spill på den noen dager. Om det er noe som trenger varme eller til-spilling så kommer det nok etter hvert.
Takk for info. Jeg fikk spilt litt lørdag kveld og da syntes jeg den låt litt ullent. Men det kan skyldes at jeg omtrent ikke hadde mellomtone før rep/oppradering, og hadde da en veldig fremtrende og skarp lyd som jeg jo må ha blitt vant til over tid (da jeg har hatt problemet lenge før jeg sendte den til service). På søndag virket lyden en god del bedre, men jeg vet ikke om det skyldes at jeg ble mer vant til endringen eller om det faktisk ble bedre med litt innspilling.
Jeg mener å huske at før jeg fikk problemer med 4.7, så opplevde jeg at vokalister /solister var en del nærmere lytteren enn nå og også enn før jeg fikk problemet med den. Jeg opplever at det virker som vokalist står et godt stykke lenger bak på scenen eller at jeg er plassert en del rader lenger bak i salen. Har ikke fått lyttet nok til å si så mye mer enn dette. Får se hva mer lyttetid og innspilling vil vise til, samt sjekke ut høyttalerplasseringen (har en vanskelig stue).

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.013
Torget vurderinger
1
-og så er du nok også veldig kritisk, og leter etter avvik. Sannsynligvis er alt i skjønneste orden, så nå kan du konsentrere deg og å rote litt med høyttalerplassering osv.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Antatt problem med Ec 4.7 (løst)

Har i går kveld og i ettermiddag fått både lyttet mye og justert på høyttalerplassering. Fant fort ut at jeg har flyttet høyttalerne for nær bakvegg i perioden 4.7 ikke var frisk (for å kompensere for lite mellomtone/lydhør diskant). Det viste seg også at de sto for mye " toe in" og for nært hveranndre. Etter en vellykket justering, er det atter lyd- og musikkglede i heimen.

Stort, åpent lydbilde med god dybde og lytter ikke lenger forvist langt bak i salen. Nøytralt, med helning noe mot det varme og etter mitt skjønn tilstrekkelig med detaljer og plassering uten at dette på noen måte tar fokus fra musikken. Lyttergleden er tilbake og jeg har fot så det holder. Kan leve med dette en god stund og kjenner ikke oppgraderingsspøkelset puste meg i nakken. Skal riktignok innrømme at de nye høyttalerne til Abrahamsen frister (hvis de låter like bra som de ser ut), men jeg er en sindig mann med godt grep om lommeboka så det skjer nok ikke med det første.

Oppgradering og service var i høyeste grad en klar forbedring av lyden og gliset mitt stoppes kun av "gullørene" som fysisk hindrer at det går helt rundt og skiller manken i bakhodet... ;D

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Antatt problem med Ec 4.7 (løst)

ron-hi skrev:
Har i går kveld og i ettermiddag fått både lyttet mye og justert på høyttalerplassering. Fant fort ut at jeg har flyttet høyttalerne for nær bakvegg i perioden 4.7 ikke var frisk (for å kompensere for lite mellomtone/lydhør diskant). Det viste seg også at de sto for mye " toe in" og for nært hveranndre. Etter en vellykket justering, er det atter lyd- og musikkglede i heimen.

Stort, åpent lydbilde med god dybde og lytter ikke lenger forvist langt bak i salen. Nøytralt, med helning noe mot det varme og etter mitt skjønn tilstrekkelig med detaljer og plassering uten at dette på noen måte tar fokus fra musikken. Lyttergleden er tilbake og jeg har fot så det holder. Kan leve med dette en god stund og kjenner ikke oppgraderingsspøkelset puste meg i nakken. Skal riktignok innrømme at de nye høyttalerne til Abrahamsen frister (hvis de låter like bra som de ser ut), men jeg er en sindig mann med godt grep om lommeboka så det skjer nok ikke med det første.

Oppgradering og service var i høyeste grad en klar forbedring av lyden og gliset mitt stoppes kun av "gullørene" som fysisk hindrer at det går helt rundt og skiller manken i bakhodet... ;D
hva kostet denne oppgraderingen. har en ec 4.7 selv. den er litt eldre men lurer på om den ble merket på noen måte så man kan se det. og du fikk vel også renset den som styrer volum for og få fjernet sus/skurring når man skrur volumet ved lav lyd. hva var total prisen for dette?

Hilsen Morten

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Oppgraderingen koster kr.1.200,-. Tar du service på volumpot samtidig, koster det kun kr375,- da det ikke blir ekstra arbeid med å pakke ut, åpne forforsterkeren osv. Jeg betalte da totalt kr.1.575,-.
Jeg har ikke sjekket om den ble merket på noen måte, men kvitterin på hva som er gjort. Kan sjekke det ved en senere anledning, men får ikke gjort det i kveld da jeg kommer sent hjem.

Topp Bunn