Annette Oberstad & Magnus Whatever.

Ø

Øivind

Gjest
FORTJENER DEN SAMME RESPEKTEN.

Dessværre får hun vel aldri den respekten hun fortjener her i landet.

De som mener sjakk er så uhyre mye mere komplisert enn poker, har ca en time pokererfaring totalt seg imellom...

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Øivind skrev:

Dessværre får hun vel aldri den respekten hun fortjener her i landet.

De som mener sjakk er så uhyre mye mere komplisert enn poker, har ca en time pokererfaring totalt seg imellom...
dream on , heh. ;D ;D

jeg har spilt en god del poker mot ganske god motstand og poker blir som å legge et puslespill med 4 biter i forhold til sjakk.

en del av verdenseliten i sjakk er jævla gode i poker også, uten sammenlikning forøvrig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Boff1 skrev:
en del av verdenseliten i sjakk er jævla gode i poker også, uten sammenlikning forøvrig.
Ja det kan vel ikke sammenlignes helt direkte. Men det er mye psykologi i sjakk også, og mestre disse aspektene med trusler, press, bløffing, utpsyking og å ikke la motstanderen gjøre dette med deg er vel gunstig i turneringer det også. Selv om sjakk jo ikke har noen elemeter av tilfeldighet å måtte ta hensyn til.

Anette er nok langt unna Magnus i ferdigheter. Den gutten er et unikum. Men hun er også svært dyktig på det hun holder på med, selv om dette er en helt annen gren. Så respekt fortjener de begge.. uten at de skal sammenlignes noe mer utover det.

Ø

Øivind

Gjest
Hei Boffen.

På det nivå der jeg mener de begge holder på, så må en jo analysere og vurdere mere enn motstanderene for å i det hele tatt ha en sjanse til å vinne. Da blir jo også pokern like kompleks som det en har evner til (Kan bli).

Men det er klart; en sjakkspiller må jo tenke flere trekk fremover(med flere mulige utfall) enn en pokerspiller.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Øivind skrev:
Hei Boffen.

På det nivå der jeg mener de begge holder på, så må en jo analysere og vurdere mere enn motstanderene for å i det hele tatt ha en sjanse til å vinne. Da blir jo også pokern like kompleks som en har evner til.

Men det er jo klart; en sjakkspiller må tenke flere trekk fremover(med flere mulige utfall) enn en pokerspiller.
Selvsagt, og Anettes prestasjoner fortjener all mulig respekt, men jeg mener at det Magnus har fått til er mye mer opsiktsvekkende.
Andre kan ha (og har) andre meninger, det er også skrevet en god del om poker vs. sjakk.

forøvrig mener jeg at denne golf-berta (tutta ?) får alfor mye oppmerksomhet.

Ø

Øivind

Gjest
Men uansett:

Tror svært mange bare ser et enkelt spill, enten det er sjakk eller poker.

Få tenker på hvor mye mere komplisert det brått blir å sørge for at en vinner gjenntatte ganger imot en hel masse eksperter på det samme spillet, som også starter med like forutsettninger for å vinne som en selv.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Boff1 skrev:
forøvrig mener jeg at denne golf-berta (tutta ?) får alfor mye oppmerksomhet.
Å vokse opp med tilnavnet 'Tutta' uten å ende som en bingospillende trygdemottager fortjener all verdens respekt.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Øivind skrev:

Nei.

Hvorfor?

En spiller et respektert taktisk spill.

Den andre spiller et idiotisk pengespill som millioner av spilleavhengige går til grunne over, de spiller seg fra hus og hjem og hele familier blir hjemløse. Folk tar selvmord.

Poker blir aldri noe annet enn idioti for lettlurte tullinger som liker å spille bort pengene sine mens de lever i et desperat håp om å vinne millioner og bli rik, og ikke skjønner at det bare er et luftslott de sannsynligvis aldri oppnår, og ender opp lutfattig og bitter.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Eivind E skrev:
Øivind skrev:

Nei.

Hvorfor?

En spiller et respektert taktisk spill.

Den andre spiller et idiotisk pengespill som millioner av spilleavhengige går til grunne over, de spiller seg fra hus og hjem og hele familier blir hjemløse. Folk tar selvmord.

Poker blir aldri noe annet enn idioti for lettlurte tullinger som liker å spille bort pengene sine mens de lever i et desperat håp om å vinne millioner og bli rik, og ikke skjønner at det bare er et luftslott de sannsynligvis aldri oppnår, og ender opp lutfattig og bitter.
Hørtes nesten ut som du hadde noen bittre erfaringer med spillet...? ;D ;D ;D

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
novgarod skrev:
Haha, nei jeg spiller ikke om penger. Leverer en og annen tippekupong annethvert år men det er alt.
Lotto er jo en slags norsk ekstraskatt. Folk spiller og spiller, det lettlurte proletariatet som drømmer om rikdom.

Folk vil bedras. De vet ikke sitt eget beste. De samme folkene stemmer på FRP ::) Lettluuuuurt.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Eivind E skrev:
novgarod skrev:
Haha, nei jeg spiller ikke om penger. Leverer en og annen tippekupong annethvert år men det er alt.
Lotto er jo en slags norsk ekstraskatt. Folk spiller og spiller, det lettlurte proletariatet som drømmer om rikdom.

Folk vil bedras. De vet ikke sitt eget beste. De samme folkene stemmer på FRP ::) Lettluuuuurt.
I grunnen litt leit at "de andre" enfoldige Frp-velgere, proletarer og den slags er så lettlurte og ikke skjønner sitt eget beste, men det gjør da i det minste at kloke vel situerte mennesker får tippemidler til idrett, kultur og kunst. Så er det vel ikke bare galt...

I say, any one for tennis....?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Eivind E skrev:

Hva var vel et menneske uten drømmer? Jeg betaler min ekstraskatt med glede, jeg sjekker aldri tallene, men av og til kommer det en 50-lapp i gratiale fra Hamar. Men stemme Frp kommer jeg aldri til å gjøre. lettlurt blir man tross alt ikke.

Honkey

K

KindOfBlue

Gjest
Rent konkret ville jeg sagt at Annettes lange winning streak er ganske eksepsjonell.

I sjakk er det gitte forutsetninger. Grunnreglene er enkle, men komplikasjonsspennet er enormt. Og sjakkteori er utviklet til et punkt der man er nødt til å gjøre utstrakte studier om man skal ha en sjanse -- en god sjakkspiller har lagret sjakkteori på et vanskelighetsnivå og i et omfang som er bortimot ikke til å tro.
Men med unntak av den lille fordelen det innebærer å føre hvite brikker, så er hele spillet på brettet, hele tiden - foran begge spillere. Du kan gjøre et dumt trekk, men tilfeldigheter avgjør ikke.

I poker så er spillet skjult, og tilfeldigheter burde få lov til å avgjøre. Men enkelte pokerspillere vinner gang på gang i runder der det er kontrollert for eventuelt fusk.
Følgelig gjør disse spillerne noe med forutsetningene for seier (som egentlig er helt like gitt tilfeldigheten i utdeling av kort). Og det er interessant.

Men det er dumt å si at prestasjonene er sammenlignbare, og målt i ren vanskelighetsgrad utfra potensielle kombinasjoner, er sjakk langt mer komplekst. I poker har man én valørdimensjon opp eller ned i kortverdi, og en annen valørdimensjon i kortkombinasjoner.

I sjakk har man et større spenn valørdimensjoner grunnet brikkenes ulike egenskaper på brettet.

For å forstå hva som foregår inne i hodet på en stormester i sjakk kan man bruke dette bildet:
Siden sjakk ikke er et tilfeldighetsspill (som poker) men et dynamisk progresjonsspill så lønner det seg å huske tidligere dynamiske progresjoner, situasjonsbilder og trekk som ble valgt tidligere. Dette for å korte ned kalkulasjonstiden for hvert trekk. Man bygger på tidligere hjernearbeid og tar trekket med utgangspunkt i dette.

Det betyr at sjakkspillere har memorert titusener av partier, sjakkbilder som de kaller det. Forestill deg at en pokerspiller husker hvert eneste kort som er lagt, i den rekkefølgen det er lagt, i en hel turnering der man begynte med 64 spillere. Og at pokerspilleren også husker samme for en rekke andre turneringer, over flere tiår.
Fordi man i poker ikke har utbytte av å gjennomføre en slik memorering så virker det nytteløst. Men i sjakk gir det utbytte.

Magnus Carlsen kan kaste et blikk på et sjakkbrett, midt i progresjonen, og vet hvilken åpning som ble brukt, hvilken variant som ble anvendt, etter litt studier vil han vite hvem som er i trekket (noen ganger opplagt.) I tillegg kan han si deg en 10-12 andre partier med tilsvarende sjakkbilde, og beskrive de neste 10-12 trekkene som ble gjort i disse samt gjengi hva utfallet ble i disse partiene ...

Men det kan også hans motstander. Så i tillegg til teoriballasten må Carlsen også kunne kalkulere i øyeblikket, mot en klokke som teller ned tiden han har tilgjengelig. Her er det så evner som tangerer en pokerspillers kommer inn, når det gjelder psykologi, taktikk og ren nervekontroll.

Du skal kunne mye pokerteori for å lykkes, men det blekner i forhold til den sjakkteori som skal ombord om du skal ha sjanser. Et greit mål på dét er de mange som er kommet inn i poker toppturneringer etter å ha spilt online i forholdsvis kort tid ...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det er helt på trynet å sammenligne poker med sjakk.
sjakk er et langt mer komplekst spill, og dessuten uten varianter av tilfeldighet og flaks.
poker er et teknisk og avansert spill, men som likevel avgjøres av stor grad av tilfeldighet og flaks.
diskusjon slutt.

når det gjelder obrestad kontra carlsen:

carlsen er allerede blant de beste i verden i sjakk.
obrestad er up and coming innen poker, men foreløpig ikke i nærheten av samme status som ivey, hellmuth, lindgren, brunson, scotty, harman, chan, cunningham, reese, og resten av den virkelige verdenseliten.

det sier forresten sitt om nisse-spillet pokers natur at main event stort sett har blitt vunnet ukjente, mediokre spillere de siste årene.
dette ville aldri skjedd i sjakk.

og, ja, jeg spiller poker jevnlig både på nett og i lysskye live turneringer, så ikke kom drassende med "du forstår deg ikke på poker".
faktisk er hi-fi-kjøret mitt delvis finansiert av pokerspilling.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, det er greit, øyvind.
jeg tilgir deg din ignoranse og ditt elendige sammenligningsforsøk i start-innlegget ditt.

Ø

Øivind

Gjest
Ble satt på plass rimelig kjapt i denne tråden :) . Det var igrunn helt greit også.

Topp Bunn