Anlegg nr. 2 i boks!

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Anlegg nr. 2 er ferdig, for nå. 4 stk. Bose 901, NAD C375BEE, Behringer UltracurvePro 24/96, Cambridge DACMagig, Cambridge RIAA, B&O Platespiller og MacMini. Koblet til Hp Homeserver med 1TB Musikk.

Eget furterom, 20m2 - Lydisolert fra resten av huset!!!!

Har aldri vært bedre å furte eller å være forvist fra stuene pga syklubb!!!!!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Akk ja - anlegg nr.2..... Det var sånn det startet. Med et lite, unnselig anlegg nr. 2 som far i huset regelmessig ble forvist til - som i trådstarters furterom. Da bestemte far i huset at skulle det være slik, skulle det være godlyd på furterommet. Men dessverre: når godlyden på furterommet nådde et uforutsett høyt kvalitetsnivå, måtte far i huset oppgradere husets anlegg nr. 1. Uten at det hjalp det aller minste - det ble fortsatt eksil i furterommet. Ergo måtte furterommet oppgraderes igjen. Slik holdt far på et par år, før brikkene falt på plass. Og i turbulensen etter en slik langvarig prosess, ble det såpass mange tiloversblevne komponenter, at jammen ble det ikke nok til et lite anlegg nr. 3 på et lite PCrom også. Så det er aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Bare noen advarende ord - basert på dyrekjøpt erfaring. Sett i ettertid, er mitt anlegg nr. 2 et av de dyreste prosjektene jeg har vært med på. Vel verdt pengene - misforstå meg rett - men det forutsetter en grei og gjeldfri økonomi. Men noen fordeler skal man vel ha når man nærmer seg både barnebarn og pensjonsalder.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
"furterom"? Smaker på ordet, og vet ikke helt.

Har dere vurdert privatlivet deres med tanke på at dere har behov for å "furte"? bare spør.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - for meg kan du kan like gjerne bytte ut furterom med "musikkrom" eller et annet "hyggelig" rom. Det er sånn det fungerer hos meg. Poenget for min del, var at mens jeg hadde et veldig bra anlegg nr. 1 og et heller dårlig anlegg nr. 2, syntes kona at det ble vel mye musikk i stuen. Hun har etterhvert fått litt dårlig hørsel på det ene øret, og det gjør at hun blir sliten av langvarig musikkspilling - så jeg prøver å være hensynsfull. Uten at jeg kan godta at det skal gå på bekostning av lytteopplevelsen. Derfor ble det raskt et behov for to likeverdige anlegg i huset - jeg bruker jo fortsatt anlegg nr. 1 når kona skal se på TV. Det er bare én liten og dyr hake her - "likeverdig" er et av de vanskeligste og dyreste ordene når det gjelder hifi. Rett som det var i min prosess, var anlegg nr. 2 best. Dermed måtte anlegg nr. 1 oppgraderes. Med den følge at anlegg nr. 2 ble hengende litt etter...... o.s.v. o.s.v. Håper dere skjønner tegningen.

Men ingen furting her. Bare for å gjøre det helt klart.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Hehe! Hørte ordet furterom, eller mer eksakt "furtebod", første gang fra min svoger etter at jeg flyttet til østlandet.
Tror ikke det er vi gutta som i utgangspunktet navnga det furterom/furtebod, men heller de "etterlatte" som navnga rommet for det når de ble forlatt ett annet sted når guttaboys gikk for å bedrive sine hobbyinteresser i et annet rom. (Trodde vel gutta ble lei og gikk for å furte?) Det fine med et eget rom er at man kan innrede, rydde/ikke rydde, og bruke det akkurat som man vil, enten det brukes til musikk, hobbyverksted osv. Furterom er ikke et rom med negative opplevelser, heller motsatt, selv om selve ordet høres negativ ut ja! :)

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Et furterom er ikke et rom der man furter - det er et rom man går for å få samle tanker og gjenvinne enerergi!

Mitt furterom er som sagt lydisolert, med andre ord jeg spiller hva jeg vil så høyt jeg vil, sammen med noen kompiser har vi pop-quiz her og det er det stedet i huset jeg også får utfolde min andre hobby - fotografering. Med andre ord i tillegg til 4 stk. Bose 901 som gir et formidabelt lyddtrykk, type konsert, har jeg hengt opp et stort antall bilder på alle veggene! Her henger de rett på veggen med tegnestifter og byttes ofte ut! Alle som driver med fotografering vet at dette er et problem - hvor henge opp bildene! Svar: Furterommet!

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Oppgradering! Også av furtrerommet!!!!!

To Bose 901 til, nå totalt 6 høytalere, 2*3
Ny NAD C275BEE
Ny DJ platespiller med Shure pickup

Herlig....

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.302
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva skal du med seks høyttalere? Hvorfor ikke to større i stedet?

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Hovedgrunne til antallet er at de er kjøpt brukt, over tid og med sterkt varierende alder... Følgelig er det et element av backup i løsningen.

Utover det er det en fantastisk god løsning med et antall høytalere i søyle. Når jeg spiller lavt, fordi jeg gjør andre ting og trenger bakgrunnsmusikk, heismusikk, gir det et godt lydbilde, bedre med flere høytalere som spiller lavt enn to og når jeg lytter har jeg hele symfoniorkesteret i rommet.

Seks høytalere med fire forsterkere i et relativt lite rom presser frem et godt lydbilde uansett.

Phonic

Medlem
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
4
Ulf-B skrev:
Akk ja - anlegg nr.2..... Det var sånn det startet. Med et lite, unnselig anlegg nr. 2 som far i huset regelmessig ble forvist til - som i trådstarters furterom. Da bestemte far i huset at skulle det være slik, skulle det være godlyd på furterommet. Men dessverre: når godlyden på furterommet nådde et uforutsett høyt kvalitetsnivå, måtte far i huset oppgradere husets anlegg nr. 1. Uten at det hjalp det aller minste - det ble fortsatt eksil i furterommet. Ergo måtte furterommet oppgraderes igjen. Slik holdt far på et par år, før brikkene falt på plass. Og i turbulensen etter en slik langvarig prosess, ble det såpass mange tiloversblevne komponenter, at jammen ble det ikke nok til et lite anlegg nr. 3 på et lite PCrom også. Så det er aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Bare noen advarende ord - basert på dyrekjøpt erfaring. Sett i ettertid, er mitt anlegg nr. 2 et av de dyreste prosjektene jeg har vært med på. Vel verdt pengene - misforstå meg rett - men det forutsetter en grei og gjeldfri økonomi. Men noen fordeler skal man vel ha når man nærmer seg både barnebarn og pensjonsalder.
He he, knall bra beskrevet. Jeg er i anlegg to fasen, blir mye syklubb i stuen, så jeg har fått loftsstuen til mitt prosjekt :)

Topp Bunn