ANLEGG LAGT UT UNDER GALLERI - KARAKTERGIVNING...

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Antall liker
2
Sted
Skien
Hei!
Er det ikke helt ubegripelig lite seriøst å gi karakterer til et anlegg man ikke har hørt ?
Eller er det bare jeg som reagerer ?
Tenker en seg da frem til hvilken lyd som kommer... eller er det bare et "populæritetsbarometer" for de som legger ut anlegget sitt ?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det er en karakter for tråden. bilder og slikt

T

TT.

Gjest
det er en karakter for tråden. bilder og slikt
Det er de som klarer å ta de beste bildene som får høyest score, ikke de som kanskje har den beste lyden...

(Til trådstarter; Det er kanskje ikke nødvendig å benytte Caps Lock i trådtittelen?)

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
582
Torget vurderinger
46
Hei!
Er det ikke helt ubegripelig lite seriøst å gi karakterer til et anlegg man ikke har hørt ?
Eller er det bare jeg som reagerer ?
Tenker en seg da frem til hvilken lyd som kommer... eller er det bare et "populæritetsbarometer" for de som legger ut anlegget sitt ?

Jeg synes det er flott at medlemmer orker å ta bilder av anleggene sine og legge ut her på HFS. Karakterene er vel gitt på grunnlag av komponentenes oppstilling og utseende og billedkomposisjonen. Det må være artig å få gode tilbakemeldinger når en har lagt ned tid og penger på dette!:)

Morten

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
582
Torget vurderinger
46
Glemte å si at det finnes en del svært kompetente fotografer blant medlemmene her også.

Morten

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.358
Torget vurderinger
2
Karakter på Galleriet er ment og gis i forhold til selve presentasjonen, og ikke for lyd eller dyrest mulig anlegg.

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Antall liker
2
Sted
Skien
Jeg skjønner hvor dere vil hen..

Jeg synes at det er veldig mye av dyrt utstyr som ikke akkurat er noen estetisk nytelse. Med unntak av endel høyttalere da, som eks. Sonus Faber.
Stort sett går det i sorte, eller sølvfargede, kjedelige bokser. De fremstår som svært enkle, når vi ser på det ytre, og har ikke så mye å by på for øyet.
Jeg vil si at endel av "billiganleggene" på expert og elkjøp kommer adskillig bedre ut hvis vi skal se på hva som er "pent" eller estetisk å se på. Der har man lagt pengene i designet.
Jeg synes det blir helt "på jordet" å være opptatt av dette når man skal sette sammen et anlegg. Jeg mener at hvis man er audiofil kan man ikke la seg distrahere på denne måten. Det er jo dette som skiller en ekte audiofil fra den gemene hop. Det er lyden, og lyden alene som er målet. I den grad utseende betyr noe, bør man i det miste være svært subtil angående dette. Jeg er overrasket over hvor lite "puritanske" dere er som audiofile...

Jeg kan ikke se at det er noen som er enig med meg, så jeg antar at jeg representerer mindretallet her... eller hva ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg skjønner hvor dere vil hen..

Jeg synes at det er veldig mye av dyrt utstyr som ikke akkurat er noen estetisk nytelse. Med unntak av endel høyttalere da, som eks. Sonus Faber.
Stort sett går det i sorte, eller sølvfargede, kjedelige bokser. De fremstår som svært enkle, når vi ser på det ytre, og har ikke så mye å by på for øyet.
Jeg vil si at endel av "billiganleggene" på expert og elkjøp kommer adskillig bedre ut hvis vi skal se på hva som er "pent" eller estetisk å se på. Der har man lagt pengene i designet.
Jeg synes det blir helt "på jordet" å være opptatt av dette når man skal sette sammen et anlegg. Jeg mener at hvis man er audiofil kan man ikke la seg distrahere på denne måten. Det er jo dette som skiller en ekte audiofil fra den gemene hop. Det er lyden, og lyden alene som er målet. I den grad utseende betyr noe, bør man i det miste være svært subtil angående dette. Jeg er overrasket over hvor lite "puritanske" dere er som audiofile...

Jeg kan ikke se at det er noen som er enig med meg, så jeg antar at jeg representerer mindretallet her... eller hva ?

Du har nok fremdeles misforstått hva det handler om, det er ingen karakter på hvor pent anlegget eller komponentene er heller. :)

Det dreier seg om selve tråden. Gode bilder, fine komposisjoner, layout og fremvising av komponenter, rom og helhet er det som fordrer en god karakter. Og dette er helt uavhengig av hvordan komponentene i seg selv ser ut eller hvordan de lyder. Om anlegget er laget av en spasitker på sløyden av ting han har funnet på dynga kan tråden likevel være helt topp om bilder og presentasjon gjør den interessant. Kanskje enda mer sogar, siden det skal mer til å gjøre anonym og traust hyllevare interessant og velpresentert.

Gjør man seg flid, bruker et bra kamera, tenker på lys og komposisjon blir ting aritgere å se enn noe diffus knipsing i dunkelt lys med telefonen i forbifarten, om komponentene er aldri så pene og gilde.

Det som også trekker opp er en god tekst som forklarer hva man ser, og tankegangen bak oppsettet og valg av komponenter, plassering og slikt.

Håper det var til hjelp.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.358
Torget vurderinger
2
Du har nok fremdeles misforstått hva det handler om, det er ingen karakter på hvor pent anlegget eller komponentene er heller. :)

Det dreier seg om selve tråden. Gode bilder, fine komposisjoner, layout og fremvising av komponenter, rom og helhet er det som fordrer en god karakter. Og dette er helt uavhengig av hvordan komponentene i seg selv ser ut eller hvordan de lyder. Om anlegget er laget av en spasitker på sløyden av ting han har funnet på dynga kan tråden likevel være helt topp om bilder og presentasjon gjør den interessant. Kanskje enda mer sogar, siden det skal mer til å gjøre anonym og traust hyllevare interessant og velpresentert.

Gjør man seg flid, bruker et bra kamera, tenker på lys og komposisjon blir ting aritgere å se enn noe diffus knipsing i dunkelt lys med telefonen i forbifarten, om komponentene er aldri så pene og gilde.

Det som også trekker opp er en god tekst som forklarer hva man ser, og tankegangen bak oppsettet og valg av komponenter, plassering og slikt.

Håper det var til hjelp.
Her kommer Gjestemedlem med en veldig god beskrivelse av hva som er tanken bak karakterer på Galleriet. Det er selve presentasjonen, og ikke komponentene som betyr noe.

Jeg la som eksempel ut et album om handel fra Svinesund, og jeg mottok en negativ karakter fra en bruker som mente at det er "umoralsk" å handle over grensen. Jeg kan forstå tankegangen om å støtte norsk økonomi, men jeg ønsket kun å gi en kort presentasjon av hva en kan forvente hvis en tar turen over grensen, og karaktersystemet er ikke ment å dømme innholdet eller komponenentene, men å gi din mening av hvordan innholdet blir presentert.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.329
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Hvorfor irritere seg over andres gleder?
Hvorfor ikke overse forumtråder en ikke har interesse av?
Apropos Svinesund:
Neppe noe HiFi produkt som kan handles i området Svinesund har norsk opphav. Argumentet om å støtte norsk økonomi (som ikke trenger noen støtte) blir bare tull.

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Antall liker
2
Sted
Skien
Hei!

Hvis dere tror at jeg irriterer meg over bildene (eller tråden), gjør jeg absolutt ikke det.
Jeg synes det er interessant å høre hvordan andre (enn meg selv) tenker og vurderer, og det er jo slik at man kan ha interesse av å høre reaksjoner, selv om de ikke samsvarer helt med sine egne. Jeg håper det er takhøyde for dette andre vegen også ? Ellers er vel noe av vitsen med dette forumet borte ?
Til å starte med lurte jeg virkelig på om karakterene var for lydkvalitet..

Jeg synes fremdeles dette er rart. Det er altså ikke relevant hvordan komponentene i anlegget ser ut (hvis jeg har forstått det rett er det greit om de ser direkte rævva ut), men presentasjonen av disse, layout, hvordan bildene er satt sammen, selve bildekvaliteten, hvordan bildene er tatt etc. er viktig...
Dere synes jo veldig godt samkjørte på kriteriene også, så her det nok jeg som ikke er helt "up to date" når det gjelder dagens audiofile syssler (jeg har blitt noe tilårskommen..).

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg synes fremdeles dette er rart. Det er altså ikke relevant hvordan komponentene i anlegget ser ut (hvis jeg har forstått det rett er det greit om de ser direkte rævva ut), men presentasjonen av disse, layout, hvordan bildene er satt sammen, selve bildekvaliteten, hvordan bildene er tatt etc. er viktig...
Det var vist ikke helt enkelt dette her..

Karakterene er for tråden og ikke for anlegget.

Ps. for å gjøre det hele litt enklere å forstå har jeg skrevet forrige setning i litt større font enn standard.

Til referanse:
Conversation threading - Wikipedia, the free encyclopedia

For å være ekstra behjelpelig har sannelig noen satt karakter på tråden din også. 3 av 5 stjerner. Ikke gale det!

tråden.jpg

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Dere synes jo veldig godt samkjørte på kriteriene også, så her det nok jeg som ikke er helt "up to date" når det gjelder dagens audiofile syssler (jeg har blitt noe tilårskommen..).
Blir vel litt opp til hver enkelt hvordan man velger å karaktersette… synes ikke det er noe poeng å skille mellom innhold og presentasjon her, ettersom begge deler godt kan – eller kanskje heller bør – være representert i en gallerisammenheng.

Estetisk fokus vil uansett være individuelt (er jo bare å ta en kikk gjennom Galleriets ulike bidrag for å få bekreftet det), og for noen vil "proffe" nærbilder av en squeezebox eller en strømkabel gi like stor tenning som "greie" mobilbilder av sære vintagekomponenter er for andre… enkelte vil kanskje trekke rom og innredning inn i ligningen, mens andre igjen ikke bryr seg om hverken tantete blondegardiner, kvistrike furumøbler, Eames stoler, PH lamper eller kvasireligiøst nips på toppen av ht'ene.

Each to his own.

mvh e

Topp Bunn