Anita O'Day - nye Japan CD re-masters

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.065
Jeg hadde ikke hørt om Anita O'Day før jeg så et innslag på Dagsrevyen om at hun nå er død i en alder av noen-og-åtti. Hun ble sammenlignet med de største jazz-divar som Holiday, Fitzgerald m.fl. Hun oppnådde aldri den store anerkjennelsen i amerika, som den hun oppnådde i japan. Og hun innspilte mange kritikerroste plater for Verve på 50 og 60 tallet.

Nå blir en del av bestselgerne utgitt på det japanske markedet i mini Lp format, mastret med den siste Direct Stream Digital teknologien. (DSD). Jeg har foreløpig bestilt meg 3 CD'er, og må bare si at jeg blir ganske betatt når jeg lytter til smaksprøvene.
Lytt selv... :)

http://www.eastwindimport.com/img/uploads/sample/147/uccv-9290track01.mp3

http://www.eastwindimport.com/img/uploads/sample/147/uccv-9290track10.mp3

http://www.eastwindimport.com/img/uploads/sample/145/uccv-9287track04.mp3

og lytt til denne nydelige versjonen av "A Nightingale Sang in Berkley Square" :)..
http://www.eastwindimport.com/img/uploads/sample/54/uccu-5040track03.mp3

OBS! Platecoverne er tilfeldig utvalgt og representerer nødvendigvis ikke Mp3 kuttene som jeg har valgt ut.

Syns det låter svært bra også. Her er det nok god gammeldags mastring uten dynamikkompresjon, uten No Noising og falsk EQ. Typisk Verve-lyd. Varmt og med mye "kropp" og klang.

Noen her som er Anita O'day kjennere ? Jeg er definitivt en newbee her. :)

http://www.eastwindimport.com/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sv: Anita O'Day - nye Japan CD re-masters

Siden ingen andre syner interesse for dette; Anita var super imo, jeg har mange japanske pressinger av hennes skiver (hun var mer kjent og populær i Japan enn i US, som Espen sier), og har særlig sansen for hennes monoskiver fra slutten av 40-tallet til midten av 50-tallet... da var hun imo på sitt friskeste.

Mastering hit-og-dit; dette er historiske opptak, men vil låte bra (i et tidsrelatert perspektiv) med god mastering og pressing, siden opptakene slett ikke er verst.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.065

Vel, da jeg så at ingen responderte på innlegget mitt tenkte jeg på deg Vidar, du hadde sikkert noe å bidra med. I forbindelse med dødsfallet, og at kveldsnytt viste en bit av en liveopptreden med Anita, tenkte jeg "Wow, denne dama kan synge, og har en glimrende musikalsk feeling". Hun kastet faktisk glans over en av de store jazzfestivalene (i norge) for noen år siden. Gleder meg til at CD'ene ankommer, tror dette er helt i min gate.

I ettertid etter at jeg bestilte fra eastwindimport har jeg skjønt at alle 17 albumene hun gjorde for Verve nettopp er re-utgitt av Universal japan. Eastwind har 10 i sitt produktspekter, men de øvrige kan finnes hos Amazon og noen av de andre store.

Vidar, hvis du skal liste de 3 beste album du har med O'Day, hvilke bør jeg kjøpe? :)
"This is Anita" vet jeg er regnet som en av de beste, og den har jeg bestilt.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.065

_lars, det er akkurat det jeg også hører, det swinger som bare f..., og så har Anita en veldig behagelig 'voice'. Jeg kommer til å gi en tilbakemelding i denne tråden etterhvert som Cd'ene ankommer mitt hjem.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Jeg var innom foreldrene mine og lette gjennom pappas platesamling av eldre jazzinnspillinger på vinyl. Blandt disse fant jeg mange av Anita O'Day. Vi satte på Anita fra 1956. Det var hennes første plate på Verve Records.
Stemmer dette da Quad Lars? Jeg har da visserlig en skive fra 1952 på Verve med Anita... riktignok "The 1952 Complete Verve Sessions", så det kan ha vært single-basert.

Espen; jeg har ikke oversikt over alle hennes skiver

Denne fra 1957 er bra, ikke minst pga at Oscar Peterson & co er gudommelige, men det er mange andre også; så det er vel bare å høre og finne ut selv. Jeg likte henne godt med Stan Kenton på 40-tallet, og sammen med Gene Krupa et al sent 40/tidlig 50-tall... synes hun var frisk da. Men hør selv :)

Mvh Vidar P

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5

Helt sikker kan man aldri være, særlig når det gjelder jazz på femtitallet. Verve ble grunnlagt i 1956 av Norman Granz. De innspillingene som du referer til, kan være enten fra Clef Records eller Norgran Records eller begge.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

quad_lars skrev:
Helt sikker kan man aldri være, særlig når det gjelder jazz på femtitallet. Verve ble grunnlagt i 1956 av Norman Granz. De innspillingene som du referer til, kan være enten fra Clef Records eller Nogran Records eller begge.
Det har du rett i. Jeg har f.eks The Complete Norman Granz Jam Sessions (anbefales på det varmeste!), som ble utgitt på Verve men for det meste innspilt lenge før Verve ble dannet.

http://www.musikkanmeldelse.com/8436006498503

Denne består også tilsynelatende av musikk innspilt for Verve, men du har rett i at Verve ikke eksisterte som sådan før 1956. Rart dette..

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.065

Vidar, ser at "Anita sings the most" går igjen blant de album som er mest verdsatt blant publikum. Og jeg har definitivt sansen for Oscar Peterson. :)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5

Vidar P skrev:
quad_lars skrev:
Helt sikker kan man aldri være, særlig når det gjelder jazz på femtitallet. Verve ble grunnlagt i 1956 av Norman Granz. De innspillingene som du referer til, kan være enten fra Clef Records eller Norgran Records eller begge.
Det har du rett i. Jeg har f.eks The Complete Norman Granz Jam Sessions (anbefales på det varmeste!), som ble utgitt på Verve men for det meste innspilt lenge før Verve ble dannet.

http://www.musikkanmeldelse.com/8436006498503

Denne består også tilsynelatende av musikk innspilt for Verve, men du har rett i at Verve ikke eksisterte som sådan før 1956. Rart dette..

Mvh Vidar P
Det finnes en god forklaring. Granz tok med seg innspillingene fra sine tidligere plateselskaper og innlemmet dem i Verve.

Vidar, er det denne boksen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Ikke den, men den så spennende ut. Som sagt så er det ganske lett å finne japansk vinyl også.. det er liksom litt mer stas enn disse datafilene :)

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.065

Da har jeg fått forsendelsen, og den gikk rett igjennom uten fortolling tross en verdi på $110. ::) :)

Er det noe vi vestlige kan lære av japanerne, så er det den utsøkte sansen for detaljer og perfeksjonisme. Vanligvis er jeg ikke så happy for disse mini Lp coverne når det gjelder CD. Men når det er gjort så utsøkt bra som her, bukker og takker jeg. Det er en høykvalitets reproduksjon av de originale Verve Lp omslagene, hvor forsiden er pålagt et glossy plastlag. Med "This is a panoramic true High Fidelity Record", skrevet oppi venstre hjørne. Selve Cd'en ligger i et sånt mykt deilig innercover. Tekstheftet er både på japansk og engelsk.

Selve masteringa er uhyre bra. Uten å ha hørt de originale Lp'er tør jeg satse min troverdighet på at disse overførsler matcher de beste Lp'er så godt som det lar seg gjøre med CD. Og her kommer du langt !, delvis siden det er benyttet den siste DSD teknikken. Det låter fenomenalt bra, og tonalt veldig riktig. I japan mastres nå det aller meste ved hjelp av Direct Stream Digital, også mange av de amerikanske rockeartistene, som Springsteen, Boz Scaggs m.fl. Er det fordi at kun det beste er godt nok for japanerne ?
Har lyttet litt til "Anita", en av hennes beste. Dette er et meget sterkt album. Kommer tilbake når jeg har lyttet mere.

Sammens med Anita O'Day fikk jeg den japanske utgaven av klassikeren "Ella and Louis" med Ella Fitzgerald og Louis Armstrong på SACD i Supreme Sound serien. Fra før har jeg den amerikanske utgaven på SACD utgitt av Universal. Hvor den amerikanske Verve utgaven er meget bra, er den japanske SACD utgaven vanvittig! Enda mere "kropp" i mellomtonen, mere bunn nedover og enda en tand mere transparent og klar. Og utrolig nok med mindre båndsus enn den amerikanske. Japanerne kan dette her med detaljer, kanskje derfor noen av de beste høykvalitets Lp pressninger kommer fra Japan ? :)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
517
Sted
Bergen

Jeg har en fantastisk dvd fra jazzfestivalen i New Port 1958: Jazz on a summers day.

Anita O'Day synger der uten at jeg egentlig syntes så spesielt om hennes bidrag. Det er selvfølgelig bra det og, men filmen som er en dokumentar får med seg mange fasetter av hva som hende i og rundt denne festivalen og med tidens fremste utøvere.

Listen over de som var med en flott lesning:

1.The Jimmy Giuffre (ts) - Bob Brookmeyer (vtb) - Jim Hall (g) trio

2.Thelonious Monk (p), Henry Grimes (b), Roy Haynes (d)

3.The Sonny Still (ts) - Sal Salvador (g) group

4.Anita O' Day

5.The George Shearing Quintet

6.Dinah Washington, with probably Terry Gibbs (vibes), Urbie Green (tb), Max Roach (d)

7.The Art Farmer - Gerry Mulligan Quartet

8.Big Maybelle, with an ad-hoc orchestra

9.Chuck Berry

10.The Chico Hamilton Quartet, with Eric Dolphy (fl)

11.The Louis Armstrong All Stars, with Trummy Young(tb), Barney Bigard (cl), probably Arvell Shaw (b), Danny Barcelona (d), joined by Jack Teagarden on Rockin' Chair

12.Mahalia Jackson

Mahalias avslutning er til å få gåsehud av. Virkelig utrolig.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
517
Sted
Bergen

Anita O'Days stemmeteknikk er fremragende på opptaket, bare så det er sagt.

Her er noen bruker-meninger fra Amazon om henne:

We got this after seeing the Anita O'Day clips on YouTube. We think she certainly was one of the stars of this event, but the entire documentary is delightful and inspiring, both for the music recorded and the recorded moments of the jazz audience in 1958. Worth owning!

Of course one can't forget the dazzling, professional and exciting show by the great Anita O' Day, an example of exceptional vocal technique.

Topp Bunn