Andras Schiffs Beethoven. Tråd 2.

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Antall liker
3
Sted
Averøya
Leste igjennom tråden som awe startet om disse interpretasjonene av Beethovens pianosonater.

Jeg må også få melde min beundring (awe - ....... ?? :) ). Det gir så mye tilbake å høre på dette at jeg må starte en tråd før jeg i det hele tatt har hørt igjennom syklusen!

Lydkvaliteten: Førsteklasses. Dette er av det bedre redbook har å by på. ECM har gjort en kjempejobb med å fange inn Schiffs delikate anslag, og det er utrolig at det meste her er innspilt live. Det er studiokvalitet + litt til. Romklangen er akkurat passe, nok til at det høres avbalansert, ikke tørt, ikke grøtete ut. Akkurat passe kombinert med pedalbruken til pianisten. Den eneste bedre pianolyden jeg har i min samling er på McIntosh sin referanse DVD-audio i 24bits og 192khz-oppløsning. Hva gjelder cd er dette toppklasse.

Når det gjelder Schiffs prestasjon er jeg full av beundring. Min egen karriere som pianist stoppet etter 3 første satser av opus. 2 nr. 1. i f-moll og tre satser av opus 2. nr. 2. i A-dur. (og selvfølgelig den obligatoriske 1. sats av Måneskinn-sonaten 1. sats, som 12-åring på musikkskolen.)
Når Geir Henning Braaten satte meg på Hanon og Czerny 1. semester på musikkhøgskolen var min motivasjon brutt sammen. :) Dermed stoppet mine tolkninger, men interressen for denne fantastiske musikken hadde knapt begynt!
Nå er ikke den tekniske prestasjonen hovedtema når man snakker om disse topputøverne, men snarere hvor mye mening, musikalitet, kraft og melodi de klarer å få ut av de gitte forutsetninger Beethoven en gang på genialt vis kreerte.
Jeg leste i en anmeldelse at Schiff er god på de ukjente men faller gjennom på de "store" sonatene. Så langt som jeg har hørt kunne jeg ikke vært mer uenig. Ta f.eks. opus 53, og 106. Enorme verk. Og fantastiske tolkninger. Fraseringer, tyngde, bruk av rubato, tempi. Alt føles naturlig og helt som det skal være. Det må rett og slett anbefales og høres!
En av mine favoritter blant disse 32 sonatene, er opus. 110. Jeg er veldig svak for Gilels' sin meget romantiske tolkning. Den er lys, dramatisk og han tar den tiden som kreves på sistesatsen i recitativo-delen. Der Gilels tar seg god tid i romantisisme er Schiff mer rett fram, ja kanskje mer wienerklassisk i sin tolkning. Men i slike "favoritt"-tilfeller er det bare å velge den man føler for til enhver tid. Schiff er også i opus 110 seriøs og i kontakt med materialet. Fugene er veldig fint artikulert, det er nesten så man begynner å lure på om Beethoven hadde hentet deler av det fra Bach idet man hører Schiff rulle opp disse partiene. Inntil de kraftige sforsandoene med oktaver i bassen bekrefter at: nei; det er nok Beethoven...

Det jeg har hørt så langt av Schiff er stort, det er akkurat passe brilliant, men hovedsaken her er: det er Beethoven. Schiff nesten tilintetgjør til tider de par hundre årene, de ulike instrumentene, at dette er 1-ere og 0-ere på en cd-plate, en dac og gjennom noen papp og aliminiumselementer, og tar oss direkte inn til det som KANSKJE var noe av det Beethoven ville vi skulle oppleve da han skrev ned disse fantastiske verkene.

Var det ellers noen som hadde noen meninger om denne syklusen? ;D

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.131
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kan vel likegodt tilstå at de få platene i syklusen jeg kjøpte ikke ga meg mersmak. Jeg synes å huske at jeg først satte på op106, og jeg fant ham til overmåls maniert, med asynkrone hender og denslags. Lyden er framifrå, men det var liksom noe... Kanskje jeg var i ekstra dårlig humør den kvelden, men når jeg gang etter gang grep meg i å irritere meg mer over slike småting enn å glede meg over musikken, til og med rotet fram notene for å se hva LvB egentlig skrev, da fikk han pause for min del. For all del, tolkningene er fullt ut "gyldige", men det er dette "noe" som ikke klikket for meg. Andre har jeg oppfattet har en annen mening, og godt er vel det.

Nuvel,

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
Jeg kan vel likegodt tilstå at de få platene i syklusen jeg kjøpte ikke ga meg mersmak...
Med den største respekt for annerledesmenende og trådstarter så må jeg også dessverre si meg enig. Jeg har rett og slett kommet til at jeg ikke liker Schiff jeg... jeg har en drøss sykluser jeg synes er usigelig mye bedre. For egen del iallefall, og vel å merke etter egen smak.

Men det er godt med et mangfold av meninger på HFS, og hvem vet, kanskje vil slike innlegg inspirere til å gi kasserte plater en ny sjanse? I så fall er man evig takknemlig.

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Antall liker
3
Sted
Averøya
Vidar P skrev:
berxter skrev:
Jeg kan vel likegodt tilstå at de få platene i syklusen jeg kjøpte ikke ga meg mersmak...
Med den største respekt for annerledesmenende og trådstarter så må jeg også dessverre si meg enig. Jeg har rett og slett kommet til at jeg ikke liker Schiff jeg... jeg har en drøss sykluser jeg synes er usigelig mye bedre. For egen del iallefall, og vel å merke etter egen smak.

Men det er godt med et mangfold av meninger på HFS, og hvem vet, kanskje vil slike innlegg inspirere til å gi kasserte plater en ny sjanse? I så fall er man evig takknemlig.
Her var vi uenige gitt! Vel. Så langt er 66% i denne tråden som ikke liker Schiff. Dette ser mørkt ut. Jeg er nå like glad for bekjentskapet fortsatt. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
johnsentorsk skrev:
Her var vi uenige gitt! Vel. Så langt er 66% i denne tråden som ikke liker Schiff. Dette ser mørkt ut. Jeg er nå like glad for bekjentskapet fortsatt. :)
Beklager det der... men siden du spurte om meninger.. Gleden ved bekjentskapet er på min side i denne sammenhengen; dine innlegg verdsettes mye på HFS!

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Antall liker
3
Sted
Averøya
Vidar P skrev:
johnsentorsk skrev:
Beklager det der... men siden du spurte om meninger.. Gleden ved bekjentskapet er på min side i denne sammenhengen; dine innlegg verdsettes mye på HFS!
Vel, det tar på selvtilliten å få på pukkelen i sin Beethovensmak fra æresmedlemmer. ;) Nå er det nå den rent subjektive opplevelsen jeg hadde ved en gjennomhøring av Waldstein som gjorde meg så gira at jeg våget meg utpå her. Ikke som hverken tidligere musikkstudent eller musikkviter for da ville argumentene automatisk måtte hørtes annerledes ut og de kunne fort falt i grus.

Nå har jeg ikke kasta Gilels eller Brendel ut av vinduet heller, de er fortsatt i samlingen. Men Schiff var annerledes, og den innadvente kjernen i tonen hans, som jeg umiddelbart ville assosiert mer med melankosk Mozart enn med aggressiv Beethoven var rett og slett spennende...

Men dette er vel et åpent forum? Så da får jeg tro at min mening teller likevel. Jeg ville da ha regjeringsskifte og, men det ble det ikke. Av og til er man i mindretall. ;)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.131
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
johnsentorsk skrev:
En god uenighet er ofte kilde til konstruktiv syntese..

Bernt K

Topp Bunn