Anbefalt stereoforsterker til Tannoy fusion 4

S

stereo hans

Gjest
Jeg er ny i Hifi gamet,men fikk et par høytalere - Tannoy fusion/mercury 4 av min far rett før jul:
http://www.tannoy-speakers.com/s.php?product=281

Ser ut til at disse høytalerne mottar godord rundt omkring på nettet.

Tenkte å bygge opp et nytt anlegg rundt disse høytalerne, men er usikker på hvilke andre komponenter jeg skal gå for.

Når det gjelder cd spiller har jeg sett for meg Marantz SA 7001, men er selvsagt åpen for andre alternativer. Når man først er inne på Marantz kunne man jo tenkt seg å gå for Marantz PM 7001, men etter hva jeg har lest tyder ting på at det er bedre alternativer tilgjengelig i denne prisklassen (men jeg kan ta feil). Er feks NAD 370 et bedre alternativ?

Burde jeg heller gå opp i prisklasse, feks en Arcam A90? Ville denne i kombinasjon med SA 7001 og Tannoy 4 være en god kombinasjon?

Når det gjelder pris, tenker jeg at dersom en prisøkning gir en markant økning i kvalitet så er jeg villig til å betale en del mer. Men rammen min for forsterker og cd spiller er uansett oppadd til 15.000,-+++. Er også åpen for å kjøpe brukt.

Innspill/kommentarer mottas med takk!

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.565
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Tannoy-høyttalere låter generelt bra. De har meget lang erfaring i gamet. De billigste modellene er faktisk bedre enn de dyre i lyd pr. krone..
Marantz fungerer bra på Tannoy. Marantz cd-spillere gir god valuta for pengene. :)
Stereofil i oslo gir sikkert gjerne demo.
Jeg ville derimot prøvd et annet merke på forsterkeren. Tannoy er nøytrale og liker seg med ditto forsterkere. Prøv en engelsk forsterker! Creek Classic, Cyrus(gjerne eldre mod, de nye er litt lyse i klangen), Audiolab, Naim osv..
Styr unna NAD, de gir ikke like mye for pengene lenger. :-\
Kjøp deg gode kabler. Bade Van den Hul, Kimber og Qed(hifi-klubben) gir veldig mye for pengene.

Lykke til!

mvh M

S

stereo hans

Gjest
Ser helt klart poenget i at en Marantz PM 7001 (eller ligndende "MID FI" til ny pris) stiller svakt i konkurranse med gode brukt kjøp, hva gjelder verdi for pengene. Basert på innspill ovenfor har jeg tittet nærmere på tre alternativer:

Cayin 252b (er denne litt i overkant i forhold til Tannoy'ene, eller?)
Creek Classic 5350SE
Naim Nait 5i
(og det finnes sikker en lang liste med andre gode alternativer...)

Alle disse mottar fine ord fra "alle" hold. Noen som har spesielle kommentarer når det gjelder disse alternative i kombinasjon med Tannoy Fusion 4 og feks Marantz SA 7001?

Det jeg lurer videre på er:
1. generelt sett er det uproblematisk å kjøpe brukt ? (det er min erfaring basert på det jeg har lest, men sikkert flere her som kan kommentere dette.) Noe spesielt man bør tenke på?

2. min intiusjon tilsier at alternativene ovenfor (Creek, Naim og Cayin) er en klasse over de høytalerne jeg allerede besitter (tannoy mercury/fusion 4). Stemmer dette, og hvordan vil dette slå ut på lyden totalt sett? Vil dere uansett anbefale å kjøpe en riktig god amp men en gang? (høytalerne kan jo uansett byttes ut senere).

Takker igjen for alle innspill/kommentarer!

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.565
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei igjen!

Syns du har funnet 2 gode, og en middels kandidat ;)

Har selv hatt Cayin 252b forst, og vil hermed advare deg mot dens kraftige og friske spillestil! Den har bra med krefter, men dog ikke så mye som det kan virke.. Min rørforsterker på 2*55 watt har mye bedre kontroll over mine ProAc 2,5 enn det cayin hadde. Cayin ble slitsom og frempå når jeg spilte høyt, og da volumkontrollen kom opp på ca kl 11, måtte den gi opp ???
Den har etter min oppfatning alt for høyt gain, og passer derfor kanskje med veldig tungdrevne saker?
Syns også at diskanten ble litt skingrende og unaturlig, dette syns jeg flere "Kina-forsterkere" har til felles.
Bassen var strem og dyp, og mellomtonen klar nok, men aldri deilig organisk...

De to engelskmennene du har funnet er meget gode valg, og vil styre dine Tannoy bra. Husk at du skal ikke bare spille høyt, men ha god lyd også :)

Syns faktisk det er en god ide å ha en forsterker som prismessig er lik eller i overkant av høyt.
Undervurder aldri viktigheten av en god forsterker!

M

S

stereo hans

Gjest
Takk for svar!

For min del er lyd kvalitet langt viktigere enn lyd nivå/volum. Med små barn i huset er det sjelden anledningene byr seg til å spille veldig høyt. Har heller ikke noe behov for å spille særs høyt og dersom behovet er der benytter jeg en god hodetelefonløsning.

Hvordan karaktiriseres lyden i "engelskmennene"?(Creek, Naim) Kan man på noen måte si at tilhengerne av disse produktene har noe til felles hva gjelder musikalske preferanser?

Når det gjelder Creek Classic 5350SE og Naim Nait 5i, er det noen vesentlig forskjell i lydsignatur på disse?

Er ikke lett for en fersking som meg å vite helt hva man skal gå etter og dersom man vurderer brukt kjøp, er jo muligheten for testing med egne komponenter liten. Derfor fint at det finnes forum som dette med kompetente mennesker :)

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.565
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Creek Classic vil jeg påstå er veldig nøytal. Nait i(den gamle) heller mot det varme/fyldige, mens den nyeste utgaven(med skrå i) er litt lysere i klangen(nøytral). Begge disse vil passe godt til dine Tannoy :)

M

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg bruker en NAD 3020 på mine Tannoy fusion1- det funker klangmessig veldig bra i mine ører - men så er 3020'en en særdeles "snill" gutt også da 8)

S

stereo hans

Gjest
Både Naim'en (nait 5i) og Creek(5350SE) ser ut til å matche min prisklasse ganske godt. Det er også (mange) andre alternativer, så jeg holder fortsatt alle muligheter åpne,.

Spørsmålet mitt er videre hvem av disse (naim eller creek) jeg bør velge? Det beste hadde vært og testet begge, men det kan være vanskelig ettersom jeg satser på bruktmarkedet. Begge forsterkern'e kan jo testes hos forhandler, men da ikke med egne høytalere, i egen stue etc.

Er det noen som har kommentarer til hvem jeg bør velge (eller andre alternativer). Noe mer info:
- Skal spilles med Tannoy Mercury 4 (gulvstående) og en ok lyd kilde
- stue ca 30 m2
- Behovet for å spille høyt er ikke stort, lydkvalitet framfor volum. Men forsterker må selvsagt drive høytalern'e godt
- Når det gjelder musikk, går det over hele spekteret, men blant mine egne audiophile favoritt records finnes bla. en masse Steely Dan, jazz (coltrane, miles), Joni Mitchell, samt at jeg liker godt lyden i en del moderne hip hop og electronica utgivelser. Det går lite i hard/heavy, men klassisk rock som i the Who (Who's next) har i mine ører alltid lått bra!
- forsterkern skal formidle musikken godt, men ikke tillegge den alt for stor grad av egen karakter (om dere forstår hva jeg mener .......)

U

utgatt60135

Gjest
stereo hans skrev:
2. min intiusjon tilsier at alternativene ovenfor (Creek, Naim og Cayin) er en klasse over de høytalerne jeg allerede besitter (tannoy mercury/fusion 4). Stemmer dette, og hvordan vil dette slå ut på lyden totalt sett? Vil dere uansett anbefale å kjøpe en riktig god amp men en gang? (høytalerne kan jo uansett byttes ut senere).
Creek Classic er ikke så veldig avslørende og har en littegran myk og deilig klang over seg så det er slett ikke noen ulempe i henhold til kvaliteten på høyttalere. Jeg har ikke sammenlignet den direkte mot Naim Nait, men har hørt begge på ProAc hos Tor. Creek imponerte meg i forhold til pris, mens Naim syntes mer middels og litt til. I synseland alså ;).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.432
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sjekk med Naimgjengen hva de mener om 5i til å trekke Fusion 4.

Topp Bunn