Anbefalt høyttaler under 30k!

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hei

Jeg sitter og er egentlig svært fornøyd med mine Energy Veritas 2.3 høyttalere.

De kostet i sin tid ca 25000kr, og selv om jeg har hatt omtrent 25 høyttaler par fra 5000kr hvor de dyreste var Proac D25 til nesten 45000kr.

Jeg føler i så måte at prisen stort sett følger kvaliteten, men mine EV 2.3 som koster det 1/2 av Proacene er på høyde med sistnevnte. De er også de 2 beste parene jeg har hatt.

Hadde jeg sluttet å lese hifi blader for lenge siden ville jeg sikkert vært i himmelen og tenkt at det ikke finnes bedre høyttalere til prisen.

Nå leser jeg nærmest alt og surfer daglig hifi nettsider som dette og da har jeg også fått med meg at det f,eks finnes en kanonbra høyttaler etter omtaler å dømme som heter Anthony Gallo Ref 3.1 til 28k.

Så da er vi vel i gang. Er denne høyttaleren SÅ mye bedre enn mine tidligere og finnes det andre utfordrere der ute.

Jeg bruker i dag et rimelig oppadgående rigg bestående av Audio Note Dac 2.1 pluss Signature og integrert amerikansk forsterkersom heter Coda Unison Ultra.
Forsterkeren har overlevd personlige tester mot både Bladelius Thor og Hegel H200, så jeg er rimelig trygg på at elektronikken holder mot høyttalere i denne prisklassen.

Håper noen med erfaringer med Gallo og andre juveler kan dele sine inntrykk. Takk på forhånd.

Mvh

Bjørn

U

utgatt60135

Gjest
Beste høyttaler under 30k!

Har du tenkt på ML Vista eller Usher?

I stedet for å bytte hele tiden kan du bruke litt mer penger, Jonas ;).

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

Lyngen skrev:
Har du tenkt på ML Vista eller Usher?

I stedet for å bytte hele tiden kan du bruke litt mer penger, Jonas ;).
Kommer nok til å beholde EV høyttalerene, selv om jeg skulle kjøpt nye.

De vil få nye arbeidsoppgaver i stue oppsettet eller som bakhøyttalere i kino oppsett.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Er det ikke Elkjøp som selger Energy?

Store elektrokjeder kan naturligvis selge produkter med langt lavere dekningsbidrag enn spesialbutikker kan, så det høres rimelig ut at man får mye for pengene der.

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1

Hei!

Gallo ER en god ht. Hørt de flere ganger hos NAT, og en kamerat av meg har de. Han er gitarist, og sier at det er svært få ht han har hørt som er mer eksakte på streng. Har selv center kanalen min fra Gallo, også en Ref. Meningen var at det skulle et par hit også, men frua steilet, og mente vi hadde nok kasseroller, om vi ikke skulle ha de på høykant i stua også.... :eek: :eek: :eek: !!!! Gull ht spør du meg! Trist den ikke fikk innpass hos den lokale interiør policen....

-Y

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1

Jeg har hørt Gallo'ene hos NAT og må si jeg er imponert over mye av lyden, men likevel så er det noe som mangler. Jeg vet ikke om jeg kan sette fingeren på det heller, om det kanskje er mangel på pRaT (er det sånn det skrives ;D) eller om det bare er at de ikke helt passer mitt lydideal. Jeg følte ihvertfall at de ikke ga helt den innlevelsen og nærheten til artistene som jeg helst vil ha. Men de spiller så bra til prisen at det jeg følte jeg mangler kan godt være på grunn av elektronikken de spilte på. Så du burde absolutt ta en prøvelytt, og liker du de så burde du helst få testet de på din elektronikk før du endelig bestemmer deg.

Lykke til!

Mvh C

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Antall liker
1

BT skrev:

Store elektrokjeder kan naturligvis selge produkter med langt lavere dekningsbidrag enn spesialbutikker kan, så det høres rimelig ut at man får mye for pengene der.
Jo det er det. De selger også Yamaha Soavo 1 som kanskje er verdt å prøve ut.

Veritas er ikk å få tak i lengre, så de bør man ikke selge om man har et par.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

janry skrev:
BT skrev:

Veritas er ikke å få tak i lengre, så de bør man ikke selge om man har et par.

Som sagt så kommer jeg til å beholde EV som reserver, om jeg går til innkjøp av nye.

Kan anbefale Veritas serien på det varmeste. Mine 2.3 parkerer (i mine ører) høyttalere i samme prisklassen fra bla Dynaudio og Focal.

Kan anbefales på det varmeste og de vil være et kanon kjøp på bruktbørsen.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

For meg har Gallo'ene vært en suksess. Om disse er de beste eller ikke må du nesten finne ut av selv. Ref.3.1 vil isåfall neppe være et risikoprosjekt å låne ørene til. Jeg er nokså sikker på at Gallo'ene tilhører toppskiktet i prisklassen.

Ref. 3.1. erstattet ht'er i prisklassen 80k etter en typisk mann-/konediskusjon, under det vanlige temaet som mannen alltid taper. Byttet resulterte innledningsvis i noe savn av kropp, fylde og trykk i dypbassen slik som stooore ht'er vanligvis gir, men det er nå løst.

Gallo'ene leverer et sjeldent behagelig, rolig lydbilde, fullt av orden. Trøkket i de nederste frekvensene er løst vha 2 stk. Gallo sub'er i tillegg til nedenstående tweak på ref.3.1:

(Anbefalt motstand kan være 5W-15 Ohm eller mer)

/-Jan P.

Topp Bunn