Anbefaling basselement 10-12“

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
576
Torget vurderinger
10
Jeg sitter med et par seas excel coax 16 N/F og et par hypex fa253 og tenker at dette må være et godt utgangspunkt for en treveis aktiv løsning. Jeg mangler basselement og trenger litt råd. Høyttalerne er tenkt bredere enn de er dype typ ca 30cm brede og ca 20cm dype og ca 95 cm høye. Fine med å bygge selv er at ingenting er låst

Det får ikke de enkleste arbeidsbetingelsene og ut fra designtypen og maxvolum blir nok rundt 30 liter.
Ønsker lukket kasse da jeg synes det spiller best. Eq gjøres i hypexen. Jeg har også en tanke om at jeg ønsker å dele relativt høyt mot coaxen et sted mellom 400-800hz. Litt fordi jeg ikke ønsker typisk sub-sat i ett kabinett, og fordi jeg liker at basselementer spiller mer enn bare helt i bunn. Jeg MÅ ikke ha sub 20hz, men jeg må ha en fyldig bunn og grunntoneområde.

Noen som har erfaring med elementer som egner seg? Kan man omgå volumkrav ved å bruke eq til en viss grad?

Lurer også på om coaxen kan spille åpent ut på baksiden, altså fjerne bakre vegg / ventilere godt med hull bak coaxen slik at den spiller som en slags dipol? Har det noe for seg?

evt kasse må tegnes og deretter leveres til noen med utstyr slik at det for min del blir snakk om å sette sammen et slags byggesett. Omtrent der kunnskapen ligger.
Trenger også innspill på delefilter og oppsett etterhvert også.

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
576
Torget vurderinger
10
Takker, ser jo unektelig bra ut, men blir for stor kasse.

Har funnet ut at seas lroy og scan speak discovery 26w/4558t00 ser bra ut i modellering, mulig med unntak av at 250 watt blir bittelitt snaut. Men det finnes sikkert andre varianter der ute. De har også fin frekvensgang oppover uten at jeg vet om de egner seg, for tung membran osv..

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
576
Torget vurderinger
10
Takker. Har en greie med gule membraner så det funker ikke her. Ser bra ut ellers.

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
576
Torget vurderinger
10
Noen som har prøvd sb acoustics Satori wo24p-4 9,5“? Skjønner at det er nærmere 8” men synes det ser interessant ut.

Topp Bunn