Anbefaling av VOLTMETER

H

hordasped

Gjest
Har et par Cary Cad 211AE som er byttet rør på.

Har nå rullet rundt 100 timer, og det er tid for Bias-justering.

Er et voltmeter et voltmeter,eller er det noe kvalitetsforskjell på disse

Noen anbefalinger mottas med TAKK

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.572
Torget vurderinger
1
ACTIVE skrev:

Dersom du bare skal måle bias på rørene så er et voltmeter et voltmeter - forskjeller i kvalitet og funksjonalitet er det i bøtter og spann - men hva trenger du for å måle bias? Dersom du skal bli skapmedlem av målemafian kan det vere en fordel å kjøpe Fluke, Tektronix, Metrix, APPA eller noe liknende 8)

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Ikke bli hysterisk mht biasmåling :)
Hvis du trenger et voltmeter (digitalt multimeter - DMM), bør du kjøpe det dyreste du synes du har råd til. Akkurat som med HiFi :)
Hvis du finner et som det står FLUKE på og er GULT, får du ikke katta i sekken.
Men om du kun skal måle bias og aldri noe annet, kan du sikkert klare deg med hva som helst i klassen noen hundre kroner.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.838
Sted
Holmestrand
Jeg har selv en gammel Fluke 8060. Kjøpte det i 1986, og betalte en uhyggelig pris (mer enn 5000 kr mener jeg), men det er akkurat like fint i dag selv om det har vært brukt svært mye. Det kan alt, tåler det meste, er stabilt og greit i bruk i tillegg til svært høy nøyaktighet.

Jeg har også et fra Biltema (15-280) som kostet rundt 150 kr. Dette ligger alltid i veska, og det gjør jobben. Ville kanskje ha lagt på noen kroner og kjøpt et OK instrument fra Clas Ohlson?
Ikke verdt å bruke for mye penger på dette for å gjøre en måling i ny og ne.

J

Jurassic

Gjest
Fluke og NET er kvalitet, da har du et godt instrument de neste 25 årene.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.887
Sted
Hus
Har hatt Fluke 76 i 10 år nå, og det har funket veldig bra og er nøyaktig.

H

hordasped

Gjest
Takk takk for svar.

Lager ikke noe stort av dette,skal kun brukes til Bias justering.

Så noen hundrelapper klarer seg,skal jo ha peng til musikken :)

J

Jurassic

Gjest
Det billigste på Biltema fungerer også helt utmerket.
Men jeg ville lånt et Fluke eller Net Voltmeter og sammenlignet de for å være sikker.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.523
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har veldig dårlig erfaring med den billige saken som Biltema selger. Særlig på vekselspenningsmålinger kan feilvisningen være betydelig og tallverdien endrer ofte seg kraftig dersom polariteten byttes ??? Jeg har også hatt tilsvarende problemer med enkelte typer likespenningsmålinger der det var litt A/C ute og gikk. Jeg kastet vekk masse tid på grunn av disse feilmålingene, og måtte gjøre hele jobben om igjen med et lånt Fluke.

Men til bias-justering funker sannsynligvis Biltema-meteret helt tilfredsstillende.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Fra den tid blondinevitsene florerte:
"Hva er forskjellen på en FLUKE og en blondine?"

"En låner ikke bort Fluken til kompisen sin"

Så lenge en skal måle en ren DC (ikke noe AC overlagret) med rimelig nivå, eller tilsvarende AC rundt 50-200 Hz, duger det meste så lenge du tar hensyn til spec.
Ingen billige multimetere måler AC true RMS og går aldri spesielt høyt opp i frekvens.
I alle sammenhenger må en ta hensyn til spec ved målinger. Synsing blir ikke nøyaktig ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Har god erfaring med "Caltek" metrene fra Clas Ohlsson. Robuste og riktig laget.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Anbefaler biltema sitt til 198,- gjør jobben utmerket...testmålte min bias med ett lånt fluke til 3 lapper eller der omkring..det målte helt likt!!

De har og et til latterlige 89,- men ville gått opp en hundrings.

Meteret er grått og blått på farge,relativtlange kabler følger emd i prisen...dette multimeteret har allt du trenger..

Men somsagt regelen som audiomix nevner,dyrere = bedre...er nok riktig,..men på en annen side,du kan kjøpe mange til 198,- for ett fra fluke..

Elit er også bra saker,og selges av wurth Norge,derfra kan jeg greie å få ca 40%...så kan ev være behjelpelig med å skaffe/sende...mot forskuddsbet..

Tror uansett du blir fornøyd med biltema...Har elit på joob,biltema hjemme...fungerer ok sistnevnte for bias og annen huselektronikk..ta ut batteriene når det ikke brukes!!

Espen ;)

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.885
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Fluke leverer stort sett bra instrumenter, men det koster...... Har du mulighet for å teste (sammenligne ulike instrument) eller vet hvilket område du vil måle i (feks 0,5 V til 400 V) kan du spørre hos ulike leverandører for å få et brukbart instrument.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Jeg jobber endel med elektriske målinger med proff måleutstyr, som Keithley etc., disse ligger en divisjon over Fluke og koster deretter. Fine instrumenter, men til hjemmebruk bruker jeg et biltema meter til et par-tre hundrelapper. Det gjør jobben helt utmerket. Du skal ha spesielle krav, og peil på hva du driver, med før det er nødvendig med noe mer.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
OM du vet hva du skal ha, så sjekk FLUKE på ebay.

Jeg betalte $113 inkl. frakt for et FLUKE meter. Det var nytt i uåpnet forpakning. Prisen på elfa var ca kr 2200,-

Eneste som irriterer meg, er at modellen jeg kjøpte ikke kan måle kondensatorer. (er det ikke kapistans det heter?).

Lurer på å kjøpe et til ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
ACTIVE skrev:

Hvis ikke feil bias tar knekken på rørene, syns jeg du skal justere den til du syns det låter bra nok, og stoppe der - uten voltmeter. Av en eller annen grunn er man som oftest avhengig av viten om teknikken for å kunne syns ting låter bra eller riktig nok - så kjøp deg et voltmeter du, likevel, men ikke noe dyre greier. De fleste billig-digital meterne gjør en god nok jobb innenfor +/- 2 - 3 % feilmargin. Det holder stort sett i massevis. :)

Mvh.

Vidar

Topp Bunn