Anbefaling av pick-up retipping

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Jeg har lyst å komme med en anbefaling av tyskeren Axel Schürholz sitt firma http://www.schallplattennadeln.de/

For en relativt rimelig penge bygger han opp alle pick-uper med ny nål/diamant og oppheng. Selv fikk jeg tilbake en eldre B&O MMC20EN og en MMC2 nylig, og han vet hva han gjør! Raskt arbeid (5 dager etter mottatt pick-up ble den sendt tilbake fra Tyskland), god kommunikasjon og fantastisk service: Regning på arbeidet følger først med pick-upen, selv når denne sendes utenlands. (Jeg kan imidlertid ikke garantere at dette er standard prosedyre.) Og pick-up'en har brakt nytt liv til min gamle 4002 med ypperlig lyd.

Tilbakemeldingene på tyske fora er forøvrig gjennomgående positive.

V

vredensgnag

Gjest
Må underskrive her.

Fikk inn en nål til min SP1 pick-up i går, den utstyrte han med shibata-slipt diamant, og denne har funnet ned i rillene på en vakker måte, annet er ikke å si. Han anbefalte selv shibata-versjonen, på grunnlag av erfaringer andre hadde hatt, og utfra at disse når forbi slitte sidevegger i rillene. Dette understøttes også av hva som påstås om JVCs shibata-patent, der man demonstrerte at vinyl som var avspilt minst 500 ganger, med minimum 4,5g nåletrykk, avspilte som "ny" med en shibatanål.

Det jeg hører er helt klart en betydelig reduksjon av støy fra vinylen.

Schurholz er ellers en ordentlig og ryddig herre, som også gjør arbeid for alle andre PU-merker, ikke bare B&O.

www.schallplattennadeln.de

PDF om Shibata-sliping - mot slutten detaljert gjennomgang av renovasjonseffekten med en slik nål, etter rens av en godt stiftskurt plate.
http://www.johana.com/~johana/dorren/cd-4paper4.pdf

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Takk for godt tips. Det vrimler ikke akkurat av retippere i verden ;)

Jeg kan legge til soundsmith i USA. Supert arbeid, men ventetiden...... :(
N

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.783
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har en Dynavector 17D2 som er utslitt.
Er det noe å gjøre med denne uten å bytte hele P.U. i ny?
Noen som vet?

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Send en mail til Axel Schürholz og hør. Dynavectoren har jo en noe spesiell oppbygning, så der er jeg usikker. Jeg har forøvrig fått retippet en dyr mc-pickup nylig av samme mann, og har meget gode erfaringer. 14 dager fra jeg sendte avgårde til Tyskland til den spilte i stua...

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.783
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Iskariot skrev:
Send en mail til Axel Schürholz og hør. Dynavectoren har jo en noe spesiell oppbygning, så der er jeg usikker. Jeg har forøvrig fått retippet en dyr mc-pickup nylig av samme mann, og har meget gode erfaringer. 14 dager fra jeg sendte avgårde til Tyskland til den spilte i stua...
Skal prøve det, så får vi se.
Vil tro det er fler enn meg som har interesse av dette.

Topp Bunn