Analogi

K

kbwh

Gjest
Ikke læren om romper, men litt tankeføde fra Linns nettsted:
To pick up the music on a turntable, the needle follows the record grooves for information stored in the groove walls. Movements so minute, they are measured in microns.

It’s when you scale the ‘groove world’ up to inches that things start to get pretty hair raising.

Suddenly you are in a deep crevice. The walls are undulated. Approaching at an alarming speed is a bobsled. As it hurtles through the passage it has to pick up tiny pieces of information.

The bobsled is, or course, the needle.

And to pick up a deep organ note it has to swerve 10 feet 6 inches.

For a high violin note it’s less than an inch.

A difference which may not seem staggering in itself. Until you stop to consider that the needle is travelling 6 miles per second. And that the pivot point of the lever controlling it is 4 miles away.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.746
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sett fra denne synsvinkelen, så er det knapt noe rart at Linn er opptatt av å kontrollere uønsket energi (og følgelig uønsket bevegelse) i den relasjonen de kaller closed-loop; og i forholdet mellom nål og rille spesielt.
At de i forlengelsen av dette argumenterer for at drivverkets resonansekontroll, derunder kontroll av motorresonanser etc via høykvalitets psu'er, er av største viktighet, mer så enn fargen og kuløren på nåla, kommer vel knapt som noen overraskelse på noen :)

Mvh Vidar P
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.352
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
3
Hvis man viderefører analogien til en coils bevegelser i PUen blir det vel åpenbart at kvaliteten på viklinger og oppheng ikke heller er uten betydning.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.746
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
superhkm skrev:
Hvis man viderefører analogien til en coils bevegelser i PUen blir det vel åpenbart at kvaliteten på viklinger og oppheng ikke heller er uten betydning.
Alt er av en viss viktighet imo, fra musikerens øvingskvelder til de siste refleksjoner i lytterommet ditt.
Det Ivor Tiefenbrun ønsker å formidle, er at man må tenke helt fra starten av dersom man skal lage en god platespiller; ie, det er liten vits i en dyr kjempeflott pu som danser og hopper rundt i et rillesystem, helt ute av kontroll pga ukontrollert energi etc.

Den første forutsetning (iflg Linn) for å få god lyd fra en platespiller, og dermed fra et hifisystem, er å ha full kontroll på drivverkets mange energifeller, slik at pu'en faktisk er i stand til å lese rillen med høy grad av nøyaktighet.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn