Analog video-kabel som digitalkabel?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg har en Belden coax 75 ohm med RCA-plugger beregnet for analog kompositt video signal. Egner denne seg som S/PDIF digitalkabel mellom drivverk og DAC?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Ja! Ubetinget.

Se også her hvor en tilsvarende 5m lang kabel er "testet".
Du testet tre kabler men jeg trodde at videokabelen (den med gule plugger) også er en 75 ohm coax-kabel dvs. det samme som antennekabelen. Min videokabel med gule RCA-plugger er i hvert fall en 75 ohm coax-kabel og den er vel da identisk med antennekabelen?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Det er ikke den store tekniske forskjellen på det som selges som antennekabel og det som selges som analog videokabel. I hovedsak er det bare fargen og pluggene som skiller. Dessverre var antennekabelen i min "test" ganske så kort. Det er mulig at 5m av den ville kommet litt bedre ut enn analogvideokabelen på grunn av noe bedre teknisk oppbygging. Men for en 1- 2 m lang kabel tror jeg neppe en vil kunne måle forskjell.

Du kan trygt benytte analogvideokabelen din :)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Du kan trygt benytte analogvideokabelen din :)
Takk for linker og råd. (Jeg skulle ønske at Fidelity også hadde innehold tekniske tester som din og ikke bare subjektiv synsing).

K

knutinh

Gjest
Takk for linker og råd. (Jeg skulle ønske at Fidelity også hadde innehold tekniske tester som din og ikke bare subjektiv synsing).
Kanskje har dette noe å gjøre med at man da støter bort de fleste leserne (se hva som skjer her på forumet hvis noen nevner Ohms lov).

Det kan også ha noe med at innføring av fakta river beina under mange leverandører som er generøse sponsorer.

-k

Topp Bunn