Amsterdam

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
19
Reiser til Amsterdam på torsdag, er de noen anbefalinger jeg må få med meg. Søkt litt på nettet og finner nesten bare ting jeg vet om fra før. Takker for de fleste svar om what to do in Amsterdam..

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
19
Ja de skal jeg få med meg, og van gogh. Thomas Dybdahl spiller på fredag på Paradiso i Amsterdam og jeg har kanskje fått billetter ditt.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Da er det vel bare å røyke og drekke for resten. Spenne på no godt fottøy og nyte kulturstaden i dens eget tempo.... ;)

Oppsøk noen lokale markeder, spis go mat med ekte øl eller en go vin, rusle rundt red-light, shoppe, en by som byr på det meste..

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
19
Er de noen hi-fi butikker de er verdt å oppsøke?
Hadde vert fint å fått litt av de også.

T

Thomas1

Gjest
Hvis du skal spasere deg en tur på Red light distriktet og du blir stoppet av folk som tilbyr deg " beskyttelse" fra de kriminelle, er du iferd med å bli ranet. En ganske vanlig "greie" der nede hvistnok.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Den "rane"-greie der skaper vel mer frykt enn fornuftig.

Overse folk som ønsker kontakt med deg som du ikke ønsker kontakt med. Og det kretser politi rundt i området hele tiden, samt tonnevis av andre turister så klarer du å dra på deg trøbbel er det som regel av egen dumhet eller naivitet.

Du vil nok oppleve at tvilsomme karakterer vil hvissle på deg og da er det som regel salg av no skikkelig dårlig dritt, så anbefaler å ikke gå for fristelsen hvis dette er din greie.

Folk i Amster er nesten utelukkende hyggelige og åpne mennesker, men råtne epler finnes overalt.. Sånn er det bare ;)

Vil komme med en anbefaling av innkvartering selv. Leidsepein :) Gangavstand til alt i sentrum og alt rett utenfor. Betraktelig høyere standard enn i Red-light, og billigere. Og triveligere etter min smak :)

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
19
Skal bo på Eden Rembrandt Square som ligger i nærheten av operaen vistnok og er ganske sentralt.

Er ikke så redd for å bli ranet, de er bare å passe på seg selv når en går rundt omkring:)

Fikk et tips på at når noen kommer og vil selge noe er de bare å svare "njet" for de fleste tror at du da er russisk:) og gidder ikke bry seg med deg:)

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Haha, den var ikke dum, Kjetil :)

Jeg vil anbefale en gå- eller sykkeltur i Vondelpark. Sykkel er forresten et veldig greit transportmiddel i Amsterdam, og det er mange rimelige utleieplasser. De har en del gode, gamle jazzbuler også, som absolutt kan være verdt et besøk om du liker live jazz. Om du er en danseløve er kan du jo stikke innom Escape ved Rembrandtsplein, som er en ganske stor klubb med kapasitet til godt over 2000 folk. God mat finner du over alt, men jeg kan spesielt anbefale de mange forskjellige restaurantene i sidegatene rundt Leidseplein. Her finner du herlig mat fra hele verden til fornuftige priser. Ellers har jo andre nevnt flere flotte museer, og Red Light District er verdt et besøk om enn bare for å absorbere absurditeten og kontrasten til det samfunnet vi er vant til.

God tur! :)

K

kbwh

Gjest
Amsterdam har et av verdens mest berømte symfoniorkestre og mest sagnomsuste konsertbygninger, med en fantastisk akustikk.
En konsert i Concertgebouw anbefalers du herved å prøve å få med deg.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.989
Reiser til Amsterdam på torsdag, er de noen anbefalinger jeg må få med meg. Søkt litt på nettet og finner nesten bare ting jeg vet om fra før. Takker for de fleste svar om what to do in Amsterdam..
Alt for lenge siden sist jeg var i herlige Amster!

For utmerkede matopplevelser til en fornuftig pris, så vil jeg anbefale Jordaan-kvarteret. Amsterdam har en mengde med gode jazzklubber, Jazzcafé 't Geveltje og Bimhuis for å nevne to.

God tur,

noruego

N

nb

Gjest
I helgen er det en del loppemarkeder, fikk kjøpt mye billig &bra vinyl, særlig klassisk da jeg var der i vår. Platene lå på en eller to euro stykket i topp stand og utvalget var STORT. Husker ikke nøyaktig hva området het der det største var, men det var ikke så langt unna SAS-hotellet i sentrum, retning bort fra sentrum. Sikkert bare å spørre litt rundt for å finne markedene.

Ellers kan middag på Blau an der Waal anbefales, ligger midt i Red Light District. I øvre prisklasse, men meget bra. Et indonesisk Reistaafel bør man også få med seg.

Ellers gjelder som alltid i storbyer: Kjøp TimeOut, er i motsetning til de fleste reiseguider meget bra på hvor man skal spise og hvor man skal gå ut.

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
19
Takker for alle tips. Blir vel ikke å utelukke litt live jazz nei, skal bli til mandag så for nok tid til litt av hvert.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Hvordan var turen?

Skal til Amster i jula. Blir spennende å se min gamle favorittby på ny ;D

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
19
Turen var kjempebra. Fikk ikke sett alt en ville, men slik er de vel alltid. Fikk med meg Thomas Dybdah på Parasiso å de var jo stort, fin konsert plass de, er vist nok en gammel kirke med veldig bra lyd.

Er ikke umulig at jeg tar meg en tur dit igjen senere, men da skal jeg ha enda bedre tid til alt.

Bli ikke noe hi-fi titting, men fant et par fine brukthandlere som selger mye å rart av de meste.

Du får ha god tur til Amster da.

Topp Bunn