Amp Gain

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Er det noen som kan kort beskrive hva benevningen Amp Gain betyr for effektforsterker? Og er dette en faktor man bør vurdere f.eks mtp matching mot andre komponenter som forforsterker og høyttalere? (Har den noen påvirkning på lydbildet f.eks.)

Eksempler:
En effektforsterker har Amp Gain = 27.2 dB, og en annen effektforsterkere har Amp Gain = 26.0 dB, videre har f.eks en integrert forsterker ikke oppgitt Amp Gain.

Er Amp Gain en benevning for forsterkningsgraden av innsignalet? X inn gir X * 27.2 ut for en effektforsterker med Amp Gain 27.2 dB?

(Lest litt manualer og liker å forstå betydningen av informasjonen jeg leser.. ;D)

//Terka

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du ka jo ta en titt her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

At en forsterker med volumkontroll (intergret) ikke har oppgitt data for gain kommer av at gain er variabel. Det vil i hvert fall være avhengig av volumkontrollens posisjon. Det kunne kanskje vært nyttig å vite max gain i slike tilfeller. Det finnes nok produsenter som oppgir dette.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
gain på effektforsterker er kjekt å vite når du skal matche med høyttalerens følsomhet og preampens gain.

slik at du ikke risikerer å sette sammen et anlegg som spiller på full guffe allerede på "klokka ni".

har du høyttalere med lav følsomhet (f.eks. lavere enn 87 db 1/w), er det ofte en fordel å bruke både preamp og poweramp med høy gain.

og det motsatte når du bruker f.eks. hornhøyttalere med høy følsomhet, selvsagt.

selv foretrekker jeg høy gain på preamp og lav gain på poweramp.
synes det låter best sånn, og gir dessuten minst støy/sus - gitt at preampen er av god kvalitet.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Gain er som regel lett at justere men vil påvirke den resulterende lyd. Mindre gain kan resultere i ustabilitet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Duelund_Support skrev:
Gain er som regel lett at justere men vil påvirke den resulterende lyd. Mindre gain kan resultere i ustabilitet.
1. Blander du sammen gain og nivå?
Nivået er lett å justere, men gain krever noe mer inngrep i selve forsterkerkretsene.

2. Forsterkere med gain rundt 1 er vel det mest stabile en kan tenke seg. Jo høyere gain, jo større mulighet for ustabilitet.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg taler om forstærkning. I de kredsløb jeg har arbejdet med er de blevet mere stabile med højere forstærkning. Det er også hvad min ven lydkaj fortæller mig om den teoretiske sammenhæng. Disse modstande der bestemmer forstærkning har også indflydelse på modkoblingsgraden. Derfor har de indflydelse på den endelige lyd. Kvaliteten på disse modstande er også særdeles afgørende for lyden.

Nogen expert på forstærkere vil jeg bestemt ikke mene jeg er, bare en erfaren autodidakt.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.337
Torget vurderinger
10
Jeg har jo smertelig fått erfare at gain matching er viktig! Men det er utrolig mye surr fra fabrikantene av utstyr
rundt dette da gain blir oppgitt med db eller V, eller som sikkert 50% av fabrikantene gjør, ingen data!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Amp gain oppgis i dB. Det er det mest fornuftige uttrykket for gain.
Den vanligste årsaken til at forforsterker, utgangsforsterker og høyttaler ikke spiller så godt sammen er for høye nivåer fra forforsterker.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Duelund_Support skrev:
Jeg taler om forstærkning. I de kredsløb jeg har arbejdet med er de blevet mere stabile med højere forstærkning. Det er også hvad min ven lydkaj fortæller mig om den teoretiske sammenhæng. Disse modstande der bestemmer forstærkning har også indflydelse på modkoblingsgraden. Derfor har de indflydelse på den endelige lyd. Kvaliteten på disse modstande er også særdeles afgørende for lyden.

Nogen expert på forstærkere vil jeg bestemt ikke mene jeg er, bare en erfaren autodidakt.
Tror også du blander sammen epler og pærer her. Om du ved å endre en resistor i feedback - kretsløpet får mer gain så har du også fått mindre feedback. Da blir ampen mer "stabil" (tror jeg), og motsatt om den får mindre gain så har du økt graden av feedback og da kan ampen bli ustabil. Dette er noe helt annet enn det Audiomix nevner om at forsterkere er mer ustabile jo høyere gain de har, ettersom jeg tror han mener dette gjelder generelt, uten at man trekker justeringer av feedback - sløyfer inn i bildet.

Topp Bunn