Amp gain (2)

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Jeg har noen forskjellige effektforsterkere stående som jeg lurer på om det er noe vist å prøve sammen..

Den ene er en 2x200 Watts forsterker med amp gain på 26 dB. (Lyngdorf SDA 2175)
Den andre er en 2X500 Watts forstkerer med amp gain på 27.2 dB (Rotel RB 1092)

Vil det være noe vits å prøve ut disse sammen eller vil de gi for stor forskjell i forsterkning av signalet? (Hva er det som bestemmer forsterkningen? Amp gain??)

Rotel'en har bedre kontroll på bassen, mens Lyngdorf'en virker mer oppløst/"organisk" i toppen. Tenkte da eventuelt la Rotel forsterkeren drive bassen mens Lyngorf forsterkeren driver mellomtone/diskant.

Noen som har innspill/motforestillinger? ??? (Før jeg evt. går i gang med å rigge ned annlegget unødvendig..)

//Terka

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.092
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
1.2dB forskjell. Mindre enn et normalt bredbåndet slinger i valsen i en høyttaler.
Da ville jeg i utgangspunktet kjørt den med mest gain i bassen. Tror jeg. Og det er jo akkurat det du har tenkt.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Valentino skrev:
1.2dB forskjell. Mindre enn et normalt bredbåndet slinger i valsen i en høyttaler.
Da ville jeg i utgangspunktet kjørt den med mest gain i bassen. Tror jeg. Og det er jo akkurat det du har tenkt.
Er det jeg eventuelt har tenkt. Men siden det er ca 15 år siden jeg sist bygde en forsterker/avsluttet elektronikkstudiene (har heller ikke brukt tillært teori noe særlig etterpå), så var det greit å få litt innspill/korrigeringer på dette.

Topp Bunn