Alvorlig romakustikkproblemer

Pharaoh

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Hei hei...

Fikk meg et lite sjokk i går da jeg hadde fest. Satte på michael jackson - the way you make me feel og ante fred og ingenting der jeg satt(i sweetspoten). Men fikk så noen komentarer på at det var ALT for mye bass, det måtte jeg si meg helt uenig i, helt til jeg gikk bort der de satt i sofen(litt til høyre for høyre høyttaler) Der var det ALT for mye bass, egentlig bare buldring. Samme gjelder på venste side av venstre høyttaler.

Så holder på og tester litt fram og tilbake nå. Når jeg sitter i sweetspoten fins det nesten ikke bass, mens hvis jeg tar ett skritt til høyre eller venste så er det ALT for mye bass. Har i grunnen aldri sittet i sofaen og hørt på musikk, men det er jo faktisk helt umulig. Samtidig savner jeg litt bass i sweetspoten. Så spørsmålet er egentlig hva kan jeg gjøre for å bli kvitt probemet, og få litt mer bass i sweetspot?

Rommet anlegget spiller i er ca 4 x 8.5 m der anlegget står på den ene kortveggen. Htene står ca 70 cm fra bakveggen og ca 70 cm fra sideveggene. Men har prøvd å flytte dem lenger bort fra bakveggen og sideveggene, men det buldrer fortsatt like mye.
Er klar over at rommet ikke er veldig godt dempet, rommet har gipsplater og parkett. Men jeg har er jo møbler og tepper og gardiner osv.

Anlegget består av Electrocompaniet elektronikk og Kef Reference model 4.2 høyttalere og MIT terminator II ht kabler og silk mkII xlr signalkabler. For de som ikke kjenner de høyttalerene så er de bestykket med 2 stk 10" basser og 3 stk 6,5" mellotone og diskant. http://www.kef.com/history/1990_2/reference/reffour2.asp

Mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Rommet har litt uheldige dimensjoner (dimensjonene er nesten multipler av hverandre) så jeg tror nok at uansett plassering vil du ha tendenser til buldring ett eller annet sted i rommet. Best lyd i sweetspot tror jeg gjelder de aller fleste forøvrig, uansett rom. Hvilken takhøyde har du i rommet forresten?

Mvh

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Buldrende bass har lite med hvor godt dempet rommet er. Dvs du må gå skikkelig drastisk til verks før det i det hele tatt hjelper.
Jeg ville forsøkt å sette høyttalerne på langveggen i stedet. Høyttaler i hjørnene på kortveggen er sjelden noen god ide.

supersubb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
0
Hei, mulig du har et problem med stående bølger, men hvis alt stemmer når du sitter i din faste lytteposisjon er jo problemet på en måte løst?? For du kan være så uheldig at hvis bassen blir bra i sofaen etter at du har flyttet litt på høytalerene dine kan problemet bli flyttet til din sweetspot! Står en masse om dette problemet på nettet, du kan sjekke ut Infinity sine hjemmesider, står en masse nyttige tips der om dette. ;)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Det er lytteposisjonen som teller.

Sitter du ca midt i rommet er det der det er minst bass.

Pk

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
norcad skrev:
Buldrende bass har lite med hvor godt dempet rommet er. Dvs du må gå skikkelig drastisk til verks før det i det hele tatt hjelper.
Jeg ville forsøkt å sette høyttalerne på langveggen i stedet. Høyttaler i hjørnene på kortveggen er sjelden noen god ide.
Jeg gjorde (for ikke lenge siden) som det også anbefales her! resultat: ;D ;D ;D

Pharaoh

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Mulig jeg for prøve å flytte anlegget til en av langsidene. Skal flytte i juni så skal bli morro å få prøvd et annet rom.

Men er det vanlig at bassen nesten er helt borte i sweetspoten? Det er helt merkelig. Da jeg gikk litt frem og tilbake i rommet her for å teste litt, hvis jeg tok ett skritt til en av sidene så var det masse bass, mens når jeg gikk tilbake igjen så var bassen helt borte.
Aldri vært med på noe lignende før.

toref: Takhøyden er vel 240 tror jeg.

MVH

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Pharaoh skrev:
Mulig jeg for prøve å flytte anlegget til en av langsidene. Skal flytte i juni så skal bli morro å få prøvd et annet rom.

Men er det vanlig at bassen nesten er helt borte i sweetspoten? Det er helt merkelig. Da jeg gikk litt frem og tilbake i rommet her for å teste litt, hvis jeg tok ett skritt til en av sidene så var det masse bass, mens når jeg gikk tilbake igjen så var bassen helt borte.
Aldri vært med på noe lignende før.

toref: Takhøyden er vel 240 tror jeg.

MVH
Som pks er inne på: Sitter du "midt i rommet", vil du få minst opplevelse av bass... men du finner den igjen langs vegger og andre "kriker & kroker". Jeg har selv hatt Reference 4 i stua, og bassen var ikke helt enkel å få til å spille bra hos meg heller. Litt spesielt dette "reflekssystemet" hvis jeg kan kalle det for det, med dobble basselementer inne i kabinettet. Fikk lett følelsen av å ha en ikke veldig godt tilpasset sub i systemet.. :-\

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
En helt forferdelig tanke, og ikke bli fornærmet; folk har gjort det før: Er du 100,000% sikker på at høyttalerne er i fase? Om du er, prøv å bytt den ene og lytt. Hvis det da er riktig kan det være en feil i terminaler, delefilter eller hvor som helst.

Koster lite å prøve, og du trenger ikke si det til noen :) ;)

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har hatt nøyaktig samme problem som deg, og løsningen var som flere andre allerede har nevnt: flytte anlegget til langvegg. Du vil ikke tro hvor stor forskjell det blir! Anbefaler deg å prøve.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.319
Torget vurderinger
18
Det tok meg lang tid og mange plasseringsforsøk før jeg fant en posisjon på ht som ga fin bass i sweetspot. Paradoksalt nok ble det mest korrekt bass med høyttalerene nær bakveggen (hjørnet). En ting du kan gjøre er å få tak i en lydtrykkmåler og en cd med testtoner. Da vil då få en 'rough' indikasjon på hvor korrekt bassen er i lytteposisjon.

Ps. Glem jevn bass i hele rommet, det krever massive tiltak hvis det i det heletatt er mulig.

K

kbwh

Gjest
Det er ikke mulig, men man kan komme et stykke på vei med massive tiltak.

Det er dermot ikke vanskelig å havne i bassnull. Man sitter vanligvis midt mellom to vegger. Der er det null. Hvis man i tillegg sitter midt i mellom to andre vegger blir det null der og.

Topp Bunn