Musikk og Hi-Fi Altibox trådløst fra sentral til loftstue - Powerline eller Altibox sin egen trådløse

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skal flytte i hus hvor jeg skal få lagt inn fibernett fra Altibox.
Huset går over 3 etasjer hvor hovedsentralen blir i 2 etasje i hovedstua.

Spørsmålet er da hvordan få lagt opp til tv og internett også i loftstua på enklest vis.
Ifølge Viken Fiber som legger opp dette i Drammen så var eneste mulighet å legge cat5-6 kabel fra stue opp langs vekk og gjennom taket til loftstua,
men dette vil neppe se pent ut. Nå har jo Altibox også annonsert sine trådløse bokser som ikke skal trenge noen trådløs sender i tillegg, men disse kommer vel ikke før til neste år så vidt jeg har lest meg til.

Spørsmålet da er om jeg så lenge kan benytte meg av en Powerline-adapter slik som denne:
https://www.komplett.no/devolo-dlan-500-duo-starter-kit/781669

Denne har også to stk porter inn og 2 porter ut på den andre, mulig jeg da kan strekke internett via den ene og tv-signal via den andre?

Setter veldig pris på innspill - takk!

N

nb

Gjest
Den funker dersom strømkursene i de aktuelle rommene ligger på samme fase i sikringsskapet. Powerline gir stabil hastighet, men som regel langt mindre enn hva reklamen sier.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Nå har jo Altibox også annonsert sine trådløse bokser som ikke skal trenge noen trådløs sender i tillegg, men disse kommer vel ikke før til neste år så vidt jeg har lest meg til.
Har du noe mer info her?
Altibox har jo levert sin 'Trådløs TV' løsning en stund nå. Er det denne du mener?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Nå har jo Altibox også annonsert sine trådløse bokser som ikke skal trenge noen trådløs sender i tillegg, men disse kommer vel ikke før til neste år så vidt jeg har lest meg til.
Har du noe mer info her?
Altibox har jo levert sin 'Trådløs TV' løsning en stund nå. Er det denne du mener?
Her er Altibox' splitter nye dekoderløsning - Hardware.no

Den der jeg tenkte på, du trenger ingen sender ala denne typen som Komplett selger:
https://www.komplett.no/altibox-trdls-tv/771330

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Den funker dersom strømkursene i de aktuelle rommene ligger på samme fase i sikringsskapet. Powerline gir stabil hastighet, men som regel langt mindre enn hva reklamen sier.
Takk for svar :)

Hastigheten på internetten er 60/60, og TV-signalene vet jeg ikke mye krever annet at jeg ikke vil ha hakking i bildet.
Internett via trådløst har jeg gode erfaringer med, så i verste fall kan jeg kjøre det trådløst om det kun er internett via powerline jeg sliter med.

Når det gjelder fase er jeg usikker, huset er fra 1995 med automatsikringer (selvfølgelig). Men har en kamerat som er elektriker, så kanskje mulig å finne ut om de har samme fase før jeg eventuelt bestiller noe

N

nb

Gjest

Hastigheten på internetten er 60/60, og TV-signalene vet jeg ikke mye krever annet at jeg ikke vil ha hakking i bildet.
Internett via trådløst har jeg gode erfaringer med, så i verste fall kan jeg kjøre det trådløst om det kun er internett via powerline jeg sliter med.

Når det gjelder fase er jeg usikker, huset er fra 1995 med automatsikringer (selvfølgelig). Men har en kamerat som er elektriker, så kanskje mulig å finne ut om de har samme fase før jeg eventuelt bestiller noe
De gangene jeg har brukt PowerLine har jeg fått 60-70 Megabit/s. Hastigheten har vært helt stabil. Dette er dog en del år siden så det kan ha blitt kjappere siden den tid, nå har jeg uansett alt kablet i huset.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

De gangene jeg har brukt PowerLine har jeg fått 60-70 Megabit/s. Hastigheten har vært helt stabil. Dette er dog en del år siden så det kan ha blitt kjappere siden den tid, nå har jeg uansett alt kablet i huset.
Ja med kabel er man alltid sikker på beste mulige hastighet, men skal ikke overføre noe særlig data mellom enhetene på nettverket - i så fall kun streaming en sjelden gang fra stasjonær pc i loftstua til tv/mediespiller i stua. Så hastighet utover at surfing går raskt og takler bruk av Netflix/Spotify fra andre enheter så skal dette gå bra :)

Per i dag sitter jeg kun med trådløs tilkobling og laster 7mbs uten problemer (maks av linja). Så trådløst er ikke så gæærnt som mange skal ha det til, stabilt er det også :)

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Hei,

Jeg kjører med D-link sine powerline "plugger". har 4 stk i huset. 1 ut fra ruter/server og 3 stk inn, 1 til pc på loft, 1 til guttungen sin xbox, og 1 til tv/media streamer. Alle 3 inn er i forskjellige etasjer og de er ikke på samme kurs/sikring.
Fungerer som bare det her.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har brukt powerline ute hos et par av kundene mine. Hos den ene for å slippe å trekke kabel tvers over et stort rom opp og ned etter vegger osv, for å koble til en printer, og hos den andre for å slippe å trekke kabel over to etasjer til en T-We-boks. Funker bra i begge tilfeller.

Det største problemet med trådløse nett kommer når det blir metning med mange trådløse nett i et område. Da får en ofte stabilitetsproblemer som slår ut bl.a. nettverksstreamere. Dette problemet fikk jeg selv, der Squeezeboxen datt ut i ny og ne.

Johan-Kr

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Har du noe mer info her?
Her er Altibox' splitter nye dekoderløsning - Hardware.no
Jeg lurer på om EC sine integrasjonsplaner er implementert i disse enhetene?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Aner ikke, men mulig siden det ikke er så veldig ofte at det skjer såpass mye forbedring av dekoderne :)

N

nb

Gjest
Jeg sa ikke noe om ulike kurser, men ulike faser. Det er vanligvis 3-fas i hus, dvs at en kurs ligger på to av fasene. Powerline funker altså på tvers av kurser så lenge kursene ligger mellom de samme fasene. Slik var det i alle fall før og tviler på at det er annerledes nå.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.305
Finnes det eksisterende spredenett for coax/kabel-TV i huset? Får du trekt Cat5e i eksisterende røranlegg er det det beste.

Jeg har vært hos utallige Altibox kunder på feilretting, og jeg synes det er mye rare plasseringer av hjemmesentralen rundtom.
Så på generelt, basert på erfaringer, tenk nøye gjennom alle muligheter før du bestemmer deg ang plassering, en flytting av sentralen koster deg 4 nye skruehull i veggen og en montørregning som oftest. De tøffeste flytter den selv, men må ha montør allikevel da stort sett alle klarer å ryke fiberen :rolleyes:

Når det gjelder typisk Ethernet over EL, så florerte det av dette da det var oppstart i Oslo for mange år siden. Mye problemer over tid, men disse kan ha blitt bedre med tiden! "nb" har helt rett angående PLC adaptere og fase.

Deres trådløse TV bokser har jeg bare gode erfaringer med! :)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Finnes det eksisterende spredenett for coax/kabel-TV i huset? Får du trekt Cat5e i eksisterende røranlegg er det det beste.

Jeg har vært hos utallige Altibox kunder på feilretting, og jeg synes det er mye rare plasseringer av hjemmesentralen rundtom.
Så på generelt, basert på erfaringer, tenk nøye gjennom alle muligheter før du bestemmer deg ang plassering, en flytting av sentralen koster deg 4 nye skruehull i veggen og en montørregning som oftest. De tøffeste flytter den selv, men må ha montør allikevel da stort sett alle klarer å ryke fiberen :rolleyes:

Når det gjelder typisk Ethernet over EL, så florerte det av dette da det var oppstart i Oslo for mange år siden. Mye problemer over tid, men disse kan ha blitt bedre med tiden! "nb" har helt rett angående PLC adaptere og fase.

Deres trådløse TV bokser har jeg bare gode erfaringer med! :)
Skal sjekke ut det med coax når jeg flytter inn, men er lite trolig siden de som bor der nå har rikstv- og parabolantenne :)

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.305
På veldig mange hus går det i det minste(bemerkelsesverdig ofte) et stålrør fra loft og ned til kjeller, er man heldig kan man tappe av kabel i hver etasje, i verstefall kunne opprette en fordeling i kjeller.

I Oslo er de fleste altibox kunder forbundet med fiber i luftlinje, og da er montering av sentral på loft i mine øyne den beste løsningen. Da er det "enkelt" å legge ut Cat5 i etasjen under ved å kunne bore et par små hull. Har man i tillegg stålrør mellom loft og kjeller, så blir det enda mer riktig.

De ikke-bevisste kundene har fått mye rare installasjoner av spredenett, bla. er en type praksis(som heldigvis få gjør lenger) å borre hull i yttervegg der sentralen står, og da stifte cat5 kabel på ytterveggene rundtom og borre seg inn i yttervegg på ny for å komme inn i de respektive rom.. :p

God planlegging er viktig, jeg har vært hos kunder som er direkte missfornøyd ved ankomst grunnet mangel på funksjoner og stabilitet det blir lovet om på grunn av manglende forberedelser og gjennomtenkte løsninger ved installasjon. Mitt råd, Cat5 sålangt det lar seg gjøre!

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
På veldig mange hus går det i det minste(bemerkelsesverdig ofte) et stålrør fra loft og ned til kjeller, er man heldig kan man tappe av kabel i hver etasje, i verstefall kunne opprette en fordeling i kjeller.

I Oslo er de fleste altibox kunder forbundet med fiber i luftlinje, og da er montering av sentral på loft i mine øyne den beste løsningen. Da er det "enkelt" å legge ut Cat5 i etasjen under ved å kunne bore et par små hull. Har man i tillegg stålrør mellom loft og kjeller, så blir det enda mer riktig.

De ikke-bevisste kundene har fått mye rare installasjoner av spredenett, bla. er en type praksis(som heldigvis få gjør lenger) å borre hull i yttervegg der sentralen står, og da stifte cat5 kabel på ytterveggene rundtom og borre seg inn i yttervegg på ny for å komme inn i de respektive rom.. :p

God planlegging er viktig, jeg har vært hos kunder som er direkte missfornøyd ved ankomst grunnet mangel på funksjoner og stabilitet det blir lovet om på grunn av manglende forberedelser og gjennomtenkte løsninger ved installasjon. Mitt råd, Cat5 sålangt det lar seg gjøre!
Ikke cat6 hvis man først legger opp kablet?

N

nb

Gjest
Kan godt legge cat 6 men liten praktisk forskjell, får gigabit på cat 5e også og raskere utstyr enn det for konsumentmatkedet finnes knapt (det som omtales som Cat 5 er Cat 5e, "vanlig" Cat 5 har vel ikke vært i salg på årevis). Cat 5e skal gi gigabitytelse på strekk opptil 100 meter eller hva det nå er.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Folk må være klar over at hvis jording på cat6/7 henger i løse luften i begge ender, så har ikke disse kablene bedre støyundertrykkelse enn cat5e.
Faktisk kan ting forverre seg mhp. strømlooper så lenge man jorder i begge ender.
Eksempelvis så kan nettverksutstyret stå på forskjellige kurser med lange (relativt tynne) jordingsledere fra sikringsskap frem til stikkontakten, som igjen bidrar til forskjeller for jordingspotensial.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Skal man ha ferdigtrekte rør er det gjerne 2xCat5e som det er hensiktsmessig å legge.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takker igjen for svar - jeg har trodd man må ha cat6 for å få Gigabit-linje.
Men da er jo 5e bedre siden den ikke er så stiv som cat6 :)

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.305
Cat.5e gir gigabit, som tidligere praktiserende telemontør erfarer jeg at Cat.6 nærmest har dødd ut. Enten kjøper kunder(også bedriftskunder med store spredenett) Cat.5e, eller går for Cat.6A(U/FTP) med en gang. I henhold til NEK EN 50173 og EN 50174 er maks lengde på en Cat.5e og oppover 90 m + 10m(patch og dropsnor etc.). Noe mer enn dette og fiber må til.

Kategori 6A er best å legge som U/FTP kabel, UTP utgaven er utfordrende å legge i henhold til kravspesifikasjoner.

Når det gjelder skjermede kabler, drit i det :) Det er mitt råd, Cat.5e "funker uansett", tenk også på plass i rør. Det er kul i helvete presse noe særlig mer enn 3 Cat.5e kabler i et 16mm rør...

For at en eventuell skjerm ikke skal gjøre vondt verre, så er det en selvfølge at skjermen er tilkoblet jord i begge ender. Normalt sett er patchpanel i ene enden jordet, dette går rett over på skjermen og med hjelp av skjermede patchkabler får du avsluttet jordingen i endeutstyrets jord. Bortkastede penger om du ikke gjør det..

Om noen går med tanker om eget BoligLAN, kan jeg anbefale Norwegian Cabling System sitt BoligLAN-konsept.

Topp Bunn