Altibox og nettverk

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Jeg har som de fleste et nettverk hjemme.
Noe kablet, noe wifi.
Det kablede er selvsagt avhengig av svitsjer.
Og det sier Altibox er fy for forbindelse mellom "inntaksboksen" og "tuneren".
Kan ikke helt forstå hvorfor det skal være slik, men får heller ikke noe mere underlag.

Ting fungerer i det daglig helt fint, men så plutselig begynner enkelte kanaler å krangle: problemer med å nå server.
Jeg stenger ned alt, fyrer opp svitsjer, starter hjemmesentralen, Altibox-dekoderen. og deretter resten av huset.
Så er alt på plass, før dette skjer igjen etter noen måneder.

Noen som har info som kan hjelpe feilsøkingen?

Altibox har kikket, men det eneste de kom med var at jeg bruker en svitsj til Altibox-dekoderen.
Og så anbefalte de sterkt å ikke benytte andre wifi-løsninger enn deres egen.

Her er et tips de har på nett om hvordan du skal fikse wifi-problemer:
1630048456378.png

Kanskje litt vanskelig hvis du ikke skal benytte andre wifi-systemer?
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Jeg måtte sette opp to vlan for å få TV til å fungere (1 for TV og en for data). Det var med den gamle løsningen. For den nye trodde jeg ikke dette var nødvendig, men har ikke selv endret så jeg kjører fremdeles med to vlan.

Benytter egen router (Asus) så Altibox sin er satt bromodus.

Kan være forsøket verd å prøve vlan hvis du ikke får det til å fungere slik du har det nå.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Vet ikke om jeg skjønner problemet her, men jeg trakk CAT 6 ledning fra inntaksboksen til en kontakt i stua, og terminerte i begge ender selv. Kabel fra altibox til veggen, og det har fungert prikkfritt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Vet ikke om jeg skjønner problemet her, men jeg trakk CAT 6 ledning fra inntaksboksen til en kontakt i stua, og terminerte i begge ender selv. Kabel fra altibox til veggen, og det har fungert prikkfritt.
Det er nok det beste, og så kjøre med egen ruter.
Jeg har bare ikke giddet å kable på nytt. Mye styr i et gammelt hus.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Jeg måtte sette opp to vlan for å få TV til å fungere (1 for TV og en for data). Det var med den gamle løsningen. For den nye trodde jeg ikke dette var nødvendig, men har ikke selv endret så jeg kjører fremdeles med to vlan.

Benytter egen router (Asus) så Altibox sin er satt bromodus.

Kan være forsøket verd å prøve vlan hvis du ikke får det til å fungere slik du har det nå.
VLAN er nok en god ide.
Egen ruter har vårt på planen lenge, men ikke blitt prioritert.
Jeg har bare lyst til å forstå hvorfor dette går galt,
men jeg får nok bite i det sure eplet og bare gjøre om på det hele.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Jeg måtte sette opp to vlan for å få TV til å fungere (1 for TV og en for data). Det var med den gamle løsningen. For den nye trodde jeg ikke dette var nødvendig, men har ikke selv endret så jeg kjører fremdeles med to vlan.

Benytter egen router (Asus) så Altibox sin er satt bromodus.

Kan være forsøket verd å prøve vlan hvis du ikke får det til å fungere slik du har det nå.
Jeg hadde det slik før da det var nødvendig med VLAN for å få begge deler over samme kabel eller WiFi, da den gamle routeren min tok kvelden satte jeg opp ny og brukte ikke VLAN på den.

Jeg bruker også egen Router (og egen WiFi). I det hele har Altibox vært bemerkelsesverdig stabilt de 10+ årene jeg har brukt det.

Jeg minnes en gang at jeg fikk noen sære problemer med IP-adressekonflikter. Husker ikke detaljene men jeg endret i alle fall fra å bruke 192.168.1.xxx til å bruke 192.168.yyy.xxx der yyy er ulik 1. Siden har det bare stått slik hos meg.

Jeg har faste IP-adresser på en del ting, alle disse ligger under 100. DHCP deles da ut fra 101 og oppover.

Når hjemmenett innimellom plutselig begynnner å gjøre merkelige ting er IP-konflikter det første jeg tenker på i alle fall.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.512
Jeg har to switcher mellom hjemmesentralen og Altibox tuner. Tilsvarende problem som deg, virket fint i uker og måneder så plutselig periodisk problemer/treg/ingen kontakt.

Løsning etter noe feilsøking og testing var å bytte ut en billig 200,- kroners 5 port switch med en 4 år nyere modell i samme prisklasse. Når den gamle feilet var det nok å starte den på nytt så jeg teoriserte at den gamle slett med feil på minnet hvor den lagrer ruting tabellene for portene. Men kan jo selvsagt også være at den snublet om den ble matet upassende pakker av nyere dato enn hva programvaren i den var ment å håndtere.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Jeg har to switcher mellom hjemmesentralen og Altibox tuner. Tilsvarende problem som deg, virket fint i uker og måneder så plutselig periodisk problemer/treg/ingen kontakt.

Løsning etter noe feilsøking og testing var å bytte ut en billig 200,- kroners 5 port switch med en 4 år nyere modell i samme prisklasse. Når den gamle feilet var det nok å starte den på nytt så jeg teoriserte at den gamle slett med feil på minnet hvor den lagrer ruting tabellene for portene. Men kan jo selvsagt også være at den snublet om den ble matet upassende pakker av nyere dato enn hva programvaren i den var ment å håndtere.
Min teori peker også på svitsj. Jeg har også 2 svitsjer i mellom. 2 Cisco-bokser, 3-4 år gamle. Rimeligere type.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.565
Antall liker
3.115
Sted
Oslo
Jeg har et mesh-nettverk der den første noden er koblet til Altibox-boksen. Fra den noden kjører jeg både kablet og trådløst til resten av nettverket. Til å begynne med fikk jeg store problemer med stabiliteten, men etterhvert hadde de funnet en løsning med en slags hybrid brokobling av sentralen. Etter det har det vært dønn stabilt.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte 1 switch til og 2 google nest til mesh nettverk. Satte routeren i bromodus, og fra lan 4 til google nest og så videre til switchene, dekoder og den 2. google nest.
Men da frøs tv bildet. Fikk beskjed om at switchene måtte ha snooping. Etter 2 turer til kjell&kompani viste det seg at de 2 nye switchene ikke hadde støtte for snooping allikevel. Og siden jeg måtte ha over 10 porter på hver var jeg ikke interessert i å betale over 3000 tusen for de andre dem hadde. Trakk så kabler helt fra routeren til dekoderen for å slippe styr med snooping etc. Koblet tv til lan 1 og resten til lan 4 som altibox sa.
Da kom det en melding på skjermen at jeg måtte koble til nettverkskabelen, noe jeg seff hadde gjort.
Da sa dama hos altibox at siden jeg hadde modell A dekoder kunne jeg ikke koble den på lan 1 men bruke lan 4 og sette routeren i bromodus. Prøvde da å si at det var jo det som var problemet tidligere. Og da jeg ikke ville gi meg skulle hun kontakte en tekniker.
Og det gjorde hun faktisk. Løsningen ble å sette routeren i vanlig modus i lan 1 og resten ut fra lan 4. Så nå fungerer det faktisk.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.835
Antall liker
16.056
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Er det noen som vet hvordan man skrur av bromodus på Altibox routeren ?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du må inn på "mine sider" på altibox og gjøre det.
Skal du aktivere HBO max? Fikk først vite at max bare er tilgjengelig dersom bromodus er deaktivert nå i helgen.. Makan!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Min hjemmesentral står i bromods. HBO Max funker kun i nettleser, ikke på dekoderen. Får se om jeg skal skaffe meg en versjon A
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvordan får du det opp i nettleser?
Har bromodus og ikke tenkt å ha noe annet. Får kun opp HBO nordic via tv.altibox.no
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gløm det. Hadde ikke aktivert tjenesten.
Etter å ha vært på telefon med altibox noen ganger idag så løser ting seg tenker jeg.
Noen der har ikke et lite snev av teknisk kompetanse engang, men sistemann hadde. Blir tilsendt ny dekoder model A kostnadsfritt og får endel rabatt på månedsprisen framover. Har hatt noen tekniske utfordringer med strømmetjenestene der jeg ga dem valget om enten å ta turen for feilsøking eller sende ny dekoder. De valgte det siste.
HBO max fungerer greit på den nye TV nede i kjelleren men vi sitter nok ikke så mye der.
Spurte også om en fysisk mindre hjemmesentral og det var visst på trappene.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
625
Antall liker
2.709
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Er helt nødt til å ha min Altibox i bromodus, noe annet er helt uaktuelt. Har flere Ubiquiti aksesspunkt i mitt system, og er avhengig av godt signal i både hus, kinobygg, garasje og verksted. Har prøvd masse annet, men dette er det eneste som har funket etter planen. HBOMax fungerer selvfølgelig ikke, men siden jeg har AppleTV+ var det bare å laste ned appen til HBOMax til den og logge seg på. Har bare tilgjengelighet i kinoen, men det er bare der jeg bruker denne strømmetjenesten også. Forstår ikke hva Altibox tenker her, siden det så enkelt lar seg gjøre å kjøre rett fra app i AppleTV+, men ikke fra app på mottagerne jeg har fra Altibox (har fem slike mottagerbokser)...:unsure:
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er ganske sikker på at en en rpi4 med android TV også kan fungere sånn sett.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
719
Torget vurderinger
4
Noen som har erfaringer med Modell A her og som kan si noe om bildekvaliteten? Noen mener den er dårligere enn på Huawei Q22 dekoderen?
En annen ting:Jeg kjører hjemmesentral i bromodus og har Q22 og får da ikke tilgang til HBO Max og Prime Video fra dekoderen (kommer en melding om at hjemmesentralen din står i bromodus). Har en bedre trådløs router som sørger for WiFi i hele huset så kan ikke slå av bromodus. Vil Modell A løse dette?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Til det siste. Ja modell A vil løse dette. Den trenger kun wifi tilgang.
Tror egentlig du bare trenger android/google TV og laste ned altibox appen. Det bruker jeg i kjelleren, er SONY TV som har google TV "operativ system". Fungerer helt supert.
Har personlig ikke merket noen forskjell på bildekvalitet mellom Q22 og modell A.

Modell A har hatt ord på seg å være ustabil men det er blitt bedre sies det til tross for at siste software update for min del er over 1 år siden. Det synes jeg egentlig er litt dårlig mtp. sikkerhetsfikser etc.
 
Topp Bunn