Altibox bridgemode ...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Satte altiboxen i bridgemode, og vipps så forsvant TV.
    Blir ikke tv routet gjennom i bridgemode?
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har nye altibox, mener jeg det er eget uttak for TV. Jeg har nye altibox, kjører bridge mode, men kjører TV og nett på to forskjellige vlan.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har også den nye boksen. I bridge får man nett gjennom LAN-port 3, de andre skal etter sidende gi TV.
    Ser ikke umiddelbart hvorfor man ikke skal kunne ta TV gjennom det samme nettet?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    HVis du har den nye boksen, har du den nye todelte boksen "på veggen" også?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Er det muig å kjøre helt uten altibox?
    Det skal være mulig. Men jeg er en av få som får hodepine av trådløst nettverk, og som derfor har "balet" med denne problematikken en stund. Jeg har nå prøvd alle boksene til Altibox og jeg måtte dessverre helt tilbake til Telsey CPL3-boksen (se bilde), som var den eneste som ikke gav hodepine. Problemet er at den ikke har mer enn en utgang til internett, og jeg får ikke lenger benyttet meg av den internettbaserte PVRn i stua og Apple-TV. Jeg har så langt prøvd disse to, men de var dessverre ikke kompatible med mitt utstyr:

    Ubiquiti EdgeRouter X SFP
    https://www.dustinhome.no/product/5010884640/edgerouter-x-sfp

    Ubiquiti EdgeRouter Lite
    https://www.dustinhome.no/product/5010653285/edgerouter-lite

    Er det noen som har et tips om en god router?

    Telsey CPL3
    cpl3.png


    Telsey CPL4
    cpl3.png


    Telsey CPL5
    cpl5.png


    Telsey CPL7
    cpl7.png


    Zyxel P2812/P2812ac
    zyxel-p2812ac-front.png


    FMG-3542
    FMG_137px.png
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Satte altiboxen i bridgemode, og vipps så forsvant TV.
    Blir ikke tv routet gjennom i bridgemode?
    FMG i bridge-mode vil vel gi Internett på Lan3 og IPTV gjennom de andre portene. TV blir selvfølgelig ikke rutet gjennom bridge, da hadde det jo ikke vært en bridge :)
    Men jeg tror dette bare gjelder/fungerer med eldre dekodere, den nye Huawei-boksen er basert på Android og bruker både IPTV og Internett.

    Eneste mulighet er å sette den tilbake til unbridged. Da vil alle portene fungere med både IPTV/Internett.

    Selv har jeg ikke den nye huawei q22-løsningen. (Men gren meg til en FMG-sentral et par år siden da den gamle var svært ustabil, måtte selvfølgelig krangle med en av disse damene på kundeservice i flere omganger og krype rundt og koble/til fra diverse ting for å feilsøke, de mente feilen lå hos meg. Noe som selvsagt ikke var tilfelle, men det er nå lettere å bare gjøre som de sier i første omgang..) Altibox sender ikke disse ut automatisk virker det som, og styret i borettslaget mitt er selvfølgelig intetanende om ny teknologi. Sannsynligvis må jeg selv ta tak i det selv. Anyways, sier dette bare for å gardere meg litt, for jeg har ikke dyp kjennskap til disse nye dekoderne enda men:

    I utleieboligene våre brukes q22. Der har vi en FMG i utleieboligen, og istedet for 2 separate abb, så går det en patchkabel fra teknisk skap (som er i koblet til en vilkprlig port utleieboligens FMG-ruter) i utleiebolig til teknisk skap i hoveddel. Går så videre inn i en switch og videre til 4 uttak i diverse rom. Til det ene uttaket har jeg koblet til en trådløs ruter, slik at de som bor i hovedboligen har separat trådløst nett fra de som bor i utleiedelen. Det andre uttaket går til en Q22 (3. og 4. er ubrukt). Dette fungere helt topp. Trenger ikke å trikse med vlan eller denslags. Bare å bruke switcher som støtter igmp-snooping.(de billigste til tp-link gjør dette)

    De færreste har bruk for bridged mode. Bruk DMZ så er du 99,99% i mål.
     
    Sist redigert:

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en liten fiberboks, HET 3012 som går inn i Zyxel P2812ac som igjen går inn i en ASUS router, ingen problemer med Bridge mode og TV her :) Og jeg kjører siste 4K løsning med Huawei Q22 :)
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    For de som ikke kan utstå Altibox sine (elendige) hjemmesentraler, så kan dette være løsningen (fungerer supert hos meg):

    1) Mikrotik Hex RB750Gr3 (hvit) - her trenger du en overgang fra fiberen):

    Mikrotik HEX 750gr3.jpg








    2) Mikrotik Hex S RB760iGS (sort) - kobles rett på fiberen:

    Mikrotik HEX S 760.jpg




    Begge disse Mikrotik-enhetene er gode routere med fire Ethernet-innganger ledig til det du måtte ønske
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    769
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Satte altiboxen i bridgemode, og vipps så forsvant TV.
    Blir ikke tv routet gjennom i bridgemode?
    Om du setter bridgemode slår du av ruteren og da kan ikke tv rutes til samme port. Tv kommer da på egen port. Dette er likt for gammel og ny løsning.

    Oppskrift for fmg
    https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/hjemmesentral/fmg/
    Bromodus velges under innstillinger på Mine sider og betyr at deler av hjemmesentralen settes ut av funksjon LAN3-porten formidler internettsignalet videre til din egen eksterne ruter, mens portene M2M, LAN1 og LAN2 brukes til TV-dekodere.
     

    PocketMoneyGO

    Fersking
    Ble medlem
    05.08.2018
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    For de som ikke kan utstå Altibox sine (elendige) hjemmesentraler, så kan dette være løsningen (fungerer supert hos meg):

    1) Mikrotik Hex RB750Gr3 (hvit) - her trenger du en overgang fra fiberen):

    Vis vedlegget 526313







    2) Mikrotik Hex S RB760iGS (sort) - kobles rett på fiberen:

    Vis vedlegget 526314



    Begge disse Mikrotik-enhetene er gode routere med fire Ethernet-innganger ledig til det du måtte ønske


    Heisan, er ganske så ny her på forumet, og kom over denne tråden...
    Har Altibox, med FMG, vil kvitte meg helt med den, og enten ha egen mediekonverter med etterfølgende egen Router eller Switch, eller RouterBoard med fiberinngang, og fordele derfra....
    Bor i ett gammelt 4etg murhus, med kun gammelt kobber opplegg for telefoni, og fremføringsveier for LAN noe kjelkete..

    Dette er LAN installasjons planen, hussentral står i kjeller, vegg i vegg med kjellerstua:

    Kjellerstue, kun IPTV..
    1ste IPTV&Inett
    2dre IPTV&Inett
    3dje kun Inett...

    Planen er å fordele IPTV&Inett via 3 subnett...

    1 for kjellerstue & 1ste etg, og hvert sitt for 2dre og 3dje etg, er ikke pokka nødt til å ha 3 subnett, kan gjerne kun ha ett subnett på alt for å gjøre Router/Switch config enklere...

    På disse Mikrotik RouterBoards....Kan man kjøre 2 forskjellige VLAN over samme LAN kabel, (dvs både IPTV og Internett på samme kabel)?

    Pfh...Takk for svar...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har Altibox, BridgeMode på modemet (FMG)... fungerte uten noe problem her iallefall. Mulig jeg måtte reboote Altibox TV-boksen, men det husker jeg ikke helt.

    EDIT: Aha, trådstarter begynte tråden i 2018... sikkert løst seg :).
     
    S

    svk

    Gjest
    lurte på hva som er dårlig med fmg boxen siden folk velger å bruke bridgemode?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Trenger mer funksjonalitet, kontroll og muligens ytelse kanskje?
     
    S

    svk

    Gjest
    en sjelden gang stopper min box opp. men er stortsett problemfri
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn