Alternative strømforsyninger til HiFi: Billig Switch Mode

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant. Takk for tipset!

Jeg har nettopp mottatt 8x Cosel PBA150F som kan gi > 6,5 A hver ved 24 V. Ikke spesielt dyre, men godt dokumenterte:
http://www.bgmicro.com/PWR1278.aspx
http://www.cosel.co.jp/dl/dl.php3?f=pba150f-24.pdf&k2=D1&ext=.pdf&d=PBA&s=PBA150F

Disse må modifiseres for å kunne seriekobles. I utgangspunktet gir de en del rippel, men de kan enkelt modifiseres til å gi lave 4 mV RMS/34 mV p-p. Alt er beskrevet i denne tråden på diyAudio:
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/75987-best-smps-gainclone.html

Kanskje jeg finner noe å putte dem i etterhvert...

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"Billig Switch Mode".
Eneste grunn til å bruke Switch Mode til effektforsterkere er vel at de er billige.
Har opplevd en ekkel pipetone i en forsterker, og den kom fra et Switch Mode power.
Berning TF-10 brukte Switch Mode allerede på 70 tallet, men den var vel heller ikke krystallklar i toppen..
Frekvensen på switchingen bør i alle fall holdes langt utenom det hørbare området og filtreres kraftig. VH. Bernt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
"Billig Switch Mode".
Eneste grunn til å bruke Switch Mode til effektforsterkere er vel at de er billige.
Har opplevd en ekkel pipetone i en forsterker, og den kom fra et Switch Mode power.
Berning TF-10 brukte Switch Mode allerede på 70 tallet, men den var vel heller ikke krystallklar i toppen..
Frekvensen på switchingen bør i alle fall holdes langt utenom det hørbare området og filtreres kraftig. VH. Bernt.
De beste grunnene til å bruke SMPSU er muligheter for «dobbel» regulering av forsyningsspenningen(effektfaktroregulering + vanlig SM-regulering på utgangen av strømforsyningen); homogen/ensartet impedans over hele det lydlige frekvensområdet (bl.a. mer effektiv utnyttelse av kondensatorene i strømforsyningen); inngen/lite ripple innenfor det lydlige området; større uavhengighet av nesttspenning og -støy; og mere lineær belastning av strømnettet (med effektfaktorregulering). Ulempene er først og fremst en høy risiko for en kakafoni av switchestøy som må avskjermes, bergrenses og filtreres, foruten at det krever vesentlig mer kompetanse og utstyr for å designe og produsere en velfungerende SMPSU.

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har ihvertfall tenkt å prøve. Jeg trenger 6 forsterkerkanaler pr side i et prosjekt, og da er det ingen ulempe at ting er kompakte. Planen er å sette inn dertil egnede filterkondiser på avmerkede steder i SMPS'ene, seriekoble SMPSene parvis, og la ett par dra bassene og ett par mellomtone og diskant på hver side. Det skulle bli 13 A og 600 W, minst. Switchefrekvensen er oppe ved 120 kHz, omtrent tre oktaver over der hvor ørene mine stopper, så det burde ikke være noen umulighet å filtrere.

Topp Bunn