Alternativ til Foobar?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vel, det er et tips for de som ønsker å teste uten å innstallere over eller kjøpe ny disk til maskinen.
Det er uansett ikke bedre lydkvalitet ved en slik løsning, men den kan i teorien være like god.. Hadde vært artig å sammenlignet.

Jeg har jobbet veldig mye med vmware tidligere i et større driftsmiljø og liker det meget godt. Windows sin "virtual server" kjenner jeg ikke så godt til.

Neste skritt må være å fjernstyre maskinen via pocket pc (blåtann eller wifi) - da blir det interessant.. :)

T

theStig

Gjest
Man skrev:
Med forbehold om at jeg kan ta feil: Du må selfølgelig installere Vista på "ekte" vis, for å prøve det ut 100%. Kjører du Vista i VMware i XP, blir det jo som hvilket som helst annet program som kjører under XP.
Nei, det gjør det ikke egentlig. Vista vil ikke kjøre under XP i dette tilfellet, det vil kjøre i en virtuell hardware i VMware, og ikke "se" at det er XP under VMware igjen.

Nå finnes det alle mulige versjoner av VMware produkter også da, fra leketøy til Enterprise.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Jo egentlig så vil det det. Selfølgelig ser ikke Vista XP, det er jo hele poenget, men selve Vmware kjører under XP. Hvis denne XX-spilleren er så mye bedre enn alt annet, og mye av det er p.g.a optimalisering mot hardware så kan umulig VMware være en ideel løsning, selv om det teoretisk kan gi samme lydkvalitet som en vanlig installasjon. (at XXX spilleren har bedre lyd er jo også veldig teoretisk i seg selv, men det er en annen sak;))

Forøvrig så hører jeg rykter om at Vista i VMware under Windows98se gir den beste lydkvaliteten.. :D

T

theStig

Gjest
Det er rimelig enkelt å sjekke hvorvidt Foobar leverer bitperfekt gjengivelse, som det heves at den ikke gjør. Det er bare å gjøre et digitalt opptak av bitstrømmen Foobar sender fra seg og sammenligne med en original WAV-fil. Hvis Foobar ikke levere 100% korrekte data så blir jeg meget overrasket.

Jeg mistenker faktisk at denne XXX greia kan låte annerledes nettopp fordi den ikke leverer bitperfekt playback. Jeg skal teste det. Time will show.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei,

Ser her er flere som har hatt problemer med USBDac og drivere i vista..

Nå har jeg fått ny PC med Vista, men har problemer....
Får ikke lyd ut fra DDDac, ikke med foobar eller xxhighend.. Har installert USB Asio driver, kommer opp i "device manager" men får ikke velge denne i foobar eller xxhighend..

Fint om noen kunne hjelpe meg litt :)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
KnB skrev:
Hei,

Ser her er flere som har hatt problemer med USBDac og drivere i vista..

Nå har jeg fått ny PC med Vista, men har problemer....
Får ikke lyd ut fra DDDac, ikke med foobar eller xxhighend.. Har installert USB Asio driver, kommer opp i "device manager" men får ikke velge denne i foobar eller xxhighend..

Fint om noen kunne hjelpe meg litt :)
XX fungerer ikke med asio driver. Men foobar skal jo virke når du velger rett driver under output device.
Mulig du må deaktivere lydkortet ditt? Husker jeg knotet en del med det der.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Takker for svar:)

Får ikke valgt noe annet enn "Default sound driver" og "Remote playback" Uansett om jeg deaktiverer lydkort eller legger inn andre drivere..

Prøvde med ASIO for å se om Foobar virket, men nei, får det ikke til..

Nå har jeg prøvd med asio4all, uten hell..

Ser for meg at det vil gå med litt tid her ja..

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hvilken driver kan brukes til DDDac, vista og XXhighEnd?

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Antall liker
0
Bruker du remote desktop siden du får opp remote playback? Dette fungerer ikke på vista sammen med xxhighend siden usb-dacen blir en remote playback enhet.

TorH

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hal3101 skrev:
Bruker du remote desktop siden du får opp remote playback? Dette fungerer ikke på vista sammen med xxhighend siden usb-dacen blir en remote playback enhet.

TorH
Bruker remote desktop,

Mulig det ligger noe her. Skal prøve å kjøre lokalt. (remote desktop brukes av andre med dddac og vista)
Takker

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Antall liker
0
Da ligger det der. Du kan bruke vnc eller noe annet for fjernstyring.
TorH

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hal3101 skrev:
Da ligger det der. Du kan bruke vnc eller noe annet for fjernstyring.
TorH
Ja vist Faen ;D
Takker så mye :) :) :), nå har jeg rotet vekk mange timer på dette idag.

Bruker mac, går det greit å bruke vnc her?

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Antall liker
0
Ingen årsak. Brukte litt tid selv på samme problemet. Hvis noen kan fortelle meg hvordan en kan disable remote playback(helt) i vista?
TorH

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Ahh, dagen er reddet :)

Nå blir det litt musikk så får en se på vnc i morgen.

YES YES YES ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Noen som har tips til andre software spillere?

Liker lyden i xxhighend, men jeg synes den suger lut når det gjelder det tekniske - spillelister stabilitet etc.

Når man i tillegg skal betale for den når alle vet at "programvare er som sex, det er best når det er gratis" :)

Noterer meg at det er mange som går over til XMplay og WASAPI plugin (noe jeg mistenker xxhighend bruker også, en eller annen form for WASAPI)

Som skal medføre bitperfekt avspilling i Vista (med den nye lydmodulen)

Testet noen minutter igår, men syntes kanskje lydmessig at det var litt lite dynamikk. Forsker litt videre på det idag. Det er et par haker med den trur eg. Den bypasser ikke den interne volumkontrollen og cacher ikke lydfilene i internminnet som xxhighend gjør.

Hadde bare en eller annen medieavspiller kunne tilby de samme lydmessige egenskapene til xxhighend, samt hatt sitt eget gode brukergrensensitt etc. (eks winamp som jeg alltid har likt på dette området)

http://support.xmplay.com/index.php

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Da tester jeg endel mer, bruker noen forskjellige låter til dette formålet. Sammenligner xmplay 3.4.2.1 med Wasapi plugin, alt overflødig disabled. Volum (internt på spilleren) på fullt. Det for å matche nivået med xxhighend 0.9sb2 (siste versjon). Dette hadde ikke jeg gjort selvsagt igår ved testing.
Fant foresten en oppdatert wasapi plugin på forumet til xmplay som jeg bruker nå.

Tester med 16bit - 44100 khz settinger.

Men nå er det jaggu ikke mye forskjell lydmessig. Om det i det hele tatt er noen. Det er kanskje en anelse mer fylde i xxhighend, men mulig. Bruker engine #3 i xxhighend.
Ellers er configen den samme som utvikleren av programmet.

Jeg har en laptop T60p med 2GB minne. Winxp pro på den.
Bruker virtuell (Gjennom VMWARE workstation) Vista ultimate (nedstrippet versjon gjennom vlite.com) og kun det mest nødvendige av dilldall innstallert.

Lagt til et bilde av desktopen på den virtuelle maskinen. xxhighend og xmplay er forsåvidt oppe samtidig.

Vedlegg

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Peter har lovt ut versjon 1.0 med forbedret brukervennlighet til rundt jul/nyttår så da begynner den biten å bli bra.

Du har valgt processorscheme og tillagt en prosessorkjerne til XX? Bedre lyd da. XX gir best lydmessig resultat når bare den kjører og ikke noe annet.

Kjør en avspiller i gangen også når du sammenligner og da mener jeg lukk den andre, ikke ligge åpen i det hele tatt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja ok, kommer nok ikke til å teste noe mer xxhighend før det er jeg redd.

Driver også å tester ut winamp med asio2ks beta drivere innstallert. Virker faktisk ikke så værst den. Veldig dynamisk, men litt "rå" i lyden.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Ja ok, kommer nok ikke til å teste noe mer xxhighend før det er jeg redd.

Driver også å tester ut winamp med asio2ks beta drivere innstallert. Virker faktisk ikke så værst den. Veldig dynamisk, men litt "rå" i lyden.
Har du fått testet ut dette noe ytterligere?
Kjører selv XP-Pro,Winamp 5.51-pro og ASIO-drivere.
Har lest opp og ned om XX-spilleren i lang tid nå,men blir liksom ikke helt overbevist. Noe synd er det også at utvikleren satser kun på Vista som operativsystem.
Det finnes forøvrig en tråd på XX-forum der noen påstår at demoversjonen av XX-spilleren låter dårligere enn den man aktiverer/betaler for. :eek:

mvh

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei, det er vel ikke synd så lenge utvikleren mener det låter best i Vista.
Lydkvalitet som første prioritet er jo bra det :)

Pad skrev:
Noe synd er det også at utvikleren satser kun på Vista som operativsystem.

Topp Bunn