Diverse Alt i ett - helt separat - eller noe midt i mellom...?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg synes det virker som det er en del spennende "alt i ett"-produkter på gang for tiden. Er det noe man vil ha, eller er de lydmessige kompromissene for store?

Om man ikke skal ha absolutt alt i ett, finnes det mange muligheter for å slå sammen en del produkttyper. Eksempler på dette kan være:

-kilde/lagring
-kilde/dac
-kilde/dac/pre
-dac/pre
-pre/effekt

-Og sikkert enda flere alternativer med romkorreksjon osv.

Jeg synes det hadde vært artig med en slags oversikt over hva som finnes av slikt, hva du synes er aktuelt for din egen del og hvorfor man ønsker å kombinere noe, men ikke noe annet osv.

Jeg starter med å presentere 3 produkter jeg synes virker smarte, og som jeg på en eller annen måte kunne vurdert selv både mht sannsynlig kvalitet og også prisnivå:

https://www.hifiklubben.no/streaming/flere-produkter-med-streaming/nad-m50.2-musikkstreamer/

Å kombinere streamer med cd-spiller og 2TB lagring/ripping virker meget smart spør du meg

https://butikk.pmaudio.no/produkt/e...ere-med-innebygget-dac/gold-note-ds-1000-p-ai

Dette produktet fra Gold Note kan man bestille med eller uten pre, og kan bygges ut med rør og ekstern strømforsyning.

AVM CS8.2 - Acoustic Tuning

Et "alt i ett" produkt fra en produsent som også har alt separat.

Håper på mange bidrag og synspunkter, skal snart oppgradere selv men sliter litt med å definere svakeste ledd i anlegget:)

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
15.105
Sted
London
Jeg heller mer og mer mot en alt i ett sak, men med krav om app styring av (bortimot) alle funksjoner - med unntak av skifte av vinyl :)

Har Cyrus Streamline i system to, hvor appen styrer volum, inngangsvalg, Tidal, NAS streaming og internettradio. Alt funker, og alle som bruker den er komfortabel med den.

I hovedanlegget er det tre fjernkontroller og bruk av app for streaming. Hadde gjort livet enklere å fjerne noen / alle fjernkontrollene
Har sett på Musical Fidelity Encore 225. Denne har forsterkerdelen som er i min, og i tillegg NAS, streamer, vanlige analoge innganger og DAC.
Alt kan styres fra en enkel app. I tillegg er den basert på standard Intel plattform, så kan oppgraderes med sofware for nye funksjoner og tjenester

Musical Fidelity | M6 Encore 225 Streaming Music System

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Den saken fra Musical Fidelity ser jo veldig interessant ut om man er ute etter alt i ett.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
Utifra erfaring og hva jeg ser ellers, problemet med slike løsninger er at de faller ekstremt fort i pris og populæritet. Teknologien utvikler seg i en rekordrask fart nå og dersom det ikke er STORE oppgraderingsmuliger, så ville jeg heller satset på enkeltenheter. Men det er selvsagt bare min mening. Lydmessig er det selvsagt store fordeler med dette.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ideelt sett ønsker jeg alt sammen i ett, inkludert høyttalere og romkorreksjon.
Med aktive høyttalere er jeg langt på vei, men må fortsatt ha streamer og romkorreksjon utenom.

Finnes ingen teoretisk grunn til at alt må komme fra forskjellige bokser hvis man gjør alt skikkelig. Høyttaler og rom/akustikk er de største partybremsene, så alle andre faktorer betyr så forferdelig lite i den store sammenhengen.

Så, for meg hadde det vært fint å kjøpe en boks på 50 kvm med soffit-monterte aktive høyttalere med enorm kapasitet i full surround med tilpasset akustikk.
Selger de det på soundgarden? :D

U

utgatt60135

Gjest
Synes det ikke er noe i veien for topp lydkvalitet å ha streaming, dac, for -og effektforsterker i ett. Andre må gjerne ha "Hifi-alter" med masse duppeditter, men synes det er flottest med enkelhet. Det forfremmer litt mer at det først og fremst handler om musikken synes jeg. Aktive høyttalere? Tja, men det tar jo plass for det akustiske rommet og ser det som mer praktisk med en alt i ett boks utenfor.

Vurderte NAS, men er veldig glad for at jeg gjorde den enkle veien med å bare lagre på Mac. Det er jo rikelig med plass så synes NAS virker litt "gammeldags".

Når det gjelder å bruke app som styringskontroll. Joa, men kanskje kunne det fantes enda bedre fjernstyring?

U

utgatt60135

Gjest
Teknologien utvikler seg i en rekordrask fart nå og dersom det ikke er STORE oppgraderingsmuliger, så ville jeg heller satset på enkeltenheter.
Det har vel vært veldig liten utvikling på dac, pre og effektforsterkere? Er jo bare overføriing det har skjedd mye, men har ikke det stoppet litt opp nå? Hva mer er det å utvikle?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
Teknologien utvikler seg i en rekordrask fart nå og dersom det ikke er STORE oppgraderingsmuliger, så ville jeg heller satset på enkeltenheter.
Det har vel vært veldig liten utvikling på dac, pre og effektforsterkere? Er jo bare overføriing det har skjedd mye, men har ikke det stoppet litt opp nå? Hva mer er det å utvikle?
På DAC har det da vært en rivende utvikling på hva man får for pengene i form av lydkvalitet, for- og effekt-trinn not so much...kanskje. Derfor er min anbefaling en integrert (det finnes utallige gode av de), separat DAC og streamer! Med mindre man kjøper eksempelvis en Naim streamer, DAC'en i den er usansynelig god!

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Både DSD og MQA har jo vært i vinden i det siste.

U

utgatt60135

Gjest
På DAC har det da vært en rivende utvikling på hva man får for pengene i form av lydkvalitet
Det har jeg ikke fått med meg. Noen eksempler? At det er flere produkter er jo en ting, men rivende utvikling? DAC kom jo for fullt i 80-årene, så det er litt rart at det har skjedd mye i det siste?

Jeg tviler mye på at dac´en i Devialet er akterutseil om 5-10 år kvalitetsmessig.

Sist redigert av en moderator:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
På DAC har det da vært en rivende utvikling på hva man får for pengene i form av lydkvalitet
Det har jeg ikke fått med meg. Noen eksempler? At det er flere produkter er jo en ting, men rivende utvikling? DAC kom jo for fullt i 80-årene, så det er litt rart at det har skjedd mye i det siste?

Jeg tviler mye på at dac´en i Devialet er akterutseil om 5-10 år kvalitetsmessig.
Jeg tror det har skjedd en del på DAC-fronten de siste årene. Et stikkord er kanskje "asynkron" som er blitt en standard først i de aller siste årene. Klokkene er vel blitt mer nøyaktige eller noe i den duren, men jeg er ingen dac-ekspert. Henger meg litt opp i min egen Bryston dac som er basert på deres bda-1. Denne ble ganske raskt erstattet av bda-2 og etterhvert bda-3. Og etter det jeg forstår er de blitt bedre lydmessig for hver oppgradering.

U

utgatt60135

Gjest
Denne ble ganske raskt erstattet av bda-2 og etterhvert bda-3. Og etter det jeg forstår er de blitt bedre lydmessig for hver oppgradering.
Det er jo den samme gangen i alle produkter uansett teknisk utvikling. Må jo det for å opprettholde salget, men samtidig kan det ikke være store forskjeller for å gjøre neste utgave ende at lite hakk bedre igjen.

Topp Bunn