Diverse Alltid noen bedrevitere

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
552
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.298
Sted
Sølvbyen
Noen ganger kan det være fristende å si at man hører det man vil høre.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er vel den traurige sannheten og de fleste av oss trenger antakelig ikke å gå lenger enn til egen omgangskrets for å få påstanden bekreftet! :(
Vel - her er det litt både og. Rigger jeg meg til i sweet-spot med direkte sammenligningsmuligheter, skal jeg nok alltids klare å høre forskjell mellom 256/320kbps-lyd og CD-lyd. Uten at jeg vil ha sagt at dette er noen veldig viktig øvelse.

Men det er jo ikke slik det foregår i det daglige. For øyeblikket pusler jeg på arbeidsrommet mitt - hvor jeg sitter og lytter til klassisk musikk i 256kbps på nettradio - og ingen skal komme og si at det er noen lidelse å høre på dette. Låter helt utmerket - selv om det sannsynligvis ikke ville ha nådd HELT opp ved en eventuell direkte sammenligning mot CD. Men en slik sammenligning er jo bare teori. Ikke har jeg CDen som spilles - det er jo hele poenget med å lytte til nettradio, at jeg får nye musikkimpulser - og hvis jeg hadde hatt den, ville jeg jo aldri ha rukket å rigge meg til for en slik direkte sammenligning.

Mye god musikk man kan glede seg over her i verden uten å måtte bruke tid på å sammenligne med ørene på stilk hele tiden.

C

Cyber

Gjest
Jeg kan jo være så ærlig å si at det har endel å si hvor stor graden av komprimering er. Jeg hører lett forskjell på CD og 96kbps MP3, men kommer du opp på 320 og høyere så er det ikke like tydelig for min del. Jeg har heller ikke opplevd "highres" som så fantastisk.

Det aller viktigste for helheten lydkvalitetsmessig er innspillingskvaliteten og mastringen i seg selv, IMHO.

Jeg er mindre og mindre kritisk til om det er fugl eller fisk - jeg kan kose meg med spotify på jallahøyttalere bare musikken er god. Jeg kan sette pris på et godt anlegg med god kvalitetslyd også.

K

Kleine Freiheit

Gjest
Gjorde en uhøytidelig test med en kamerat (er lydtekniker og trenet lytter) der jeg byttet frem og tilbake mellom Wimp over Squeezebox Touch og CD spilt på Primare CD21. Det var forskjell, men han kunne ikke fastslå hva som var "best" - Wimp fremsto faktisk som luftigere i toppen.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.084
Og jeg som nylig har forbedret vinylriggen for over 10 lapper....
Fort deg å selg den før en ny professor finner ut at han kan få oppslag i aftenposten ved å sjekke lydkvaliteten på vinyspillere.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette er jo helt riktig. Det er svært vanskelig å skille både 256 kbps og spesielt 320 kbps fra lossless. Noe de fleste seriøse tester bekrefter. Også de som er blitt gjort her på sentralen. Som oftest vil man ikke klare det.
Ikke dermed sagt at det absolutt ikke går ann, men det er sannelig andre ting i anlegget som betyr langt langt mer.

Bedrevitere er vel først og fremst de som uttaler seg bastant om det som ikke er beviselig med opphøyelse av sin egen ufeilbarlighet.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Synes faktisk at loudness war problematikken er mer ødeleggende for opplevelsen enn lossless vs. komprimert osv. Ingenting er kjedligere enn å lytte på musikk og vente på refreng eller der hvor musikken skal ta av for å pfuuuuuit bare bli rotetet istedet... Når det er sagt så er det skjelden jeg lytter kritisk til komprimert musikk, blir mest for å lytte på gamle favoritter som ikke er i samlingen eller sjekke ut ny musikk før evt. kjøp samt som bakgrunnsmusikk mens jeg gjør nødvendig husarbeid, trener osv.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.457
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg kan jo være så ærlig å si at det har endel å si hvor stor graden av komprimering er. Jeg hører lett forskjell på CD og 96kbps MP3, men kommer du opp på 320 og høyere så er det ikke like tydelig for min del. Jeg har heller ikke opplevd "highres" som så fantastisk.

Det aller viktigste for helheten lydkvalitetsmessig er innspillingskvaliteten og mastringen i seg selv, IMHO.

Jeg er mindre og mindre kritisk til om det er fugl eller fisk - jeg kan kose meg med spotify på jallahøyttalere bare musikken er god. Jeg kan sette pris på et godt anlegg med god kvalitetslyd også.
Veldig enig med deg her!
I en tid hvor jeg trenger litt nye musikkimpulser, hører jeg veldig mye på radio; DAB, FM og Internettradio_Og Spotify.
Har en Naimboks, og de har avtale med Radio Paradise om streaming i 320kbps til Naim eiere. Veldig bra lyd, hvis god innspilling/mastring. DAB i 128k er ikke like fett, da foretrekker jeg FM (Testet og switche mellom f.eks P1 i DAB/P1 i FM)
Spotify lyder også knallbra hos meg når jeg streamer fra iPod i "extreme", 320kbps. Hører ikke særlig bedre lyd fra min solide Sony CD spiller som er optisk tilkoplet. (eller når den er tilkoplet analogt for den saks skyld)

Spotify: Det lå/ligger ute en spilleliste som heter TEST HiFi jeg abonnerer på. Der er det noen tracks som viser hvor bra 320kbps kan låte.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
kan ikke si hva andre hører, men imo oppskrytt

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
552
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Det er vel den traurige sannheten og de fleste av oss trenger antakelig ikke å gå lenger enn til egen omgangskrets for å få påstanden bekreftet! :(
Jeg trenger ikke gå lenger enn til anlegget mitt for å få den påstanden avkreftet :cool:
Og det vil jeg tro gjelder svært mange av medlemmene her - dem jeg siktet til, er mer eller mindre resten av befolkningen...

Topp Bunn