"Alltid" fem minutter for sent ute?

Ø

Øivind

Gjest
Sitert, etter minnet, fra bladet Grûnder:

Personer som stadig kommer for sent er (som regel) ikke surrete i hodet, derimot har de en sterk trang til å unngå alt som likner tvang..

De får dårlig samvittighet ved hvert tilfelle, men ser også på hver gang som et enkelttilfelle og klarer ikke å se mønsteret i det.

Alikevel rekker de så å si alltid de aller viktigste avtalene da de anser konsekvensene ved å komme for sent til disse som for store.

Tvang (til å innrette seg) var faktisk ikke anbefalt(....), da det ofte dreide seg om svært kreative mennesker.

Flere som kjenner seg igjen?

G

Gjestemedlem

Gjest
For en venn av meg er dette er seriøst problem. Såpass alvorlig at han fikk henvisning til psykolog for å prøve å takle problemet. Men da han kom for sent til timen med psykologen, ble psykologen så sur på ham for dette at han mistet retten til behandling. :-\

Ø

Øivind

Gjest
Uff, stygt å le men... (Litt komisk da.. :-[ )

Men det er klart det kan bli et alvorlig problem.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.889
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men hva med de som er pinlig nøyaktig med tidspunktene?

Jeg personlig synes det er litt respektløst å alltid komme litt sent.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Respektløst å alltid komme for seint ja, alle kan bomme i ny og ne, men det er helt unødvendig å gjøre det konsekvent. Skal et møte begynne f.eks. kl. 20 synes jeg man skal begynne kl 20 og ikke vente i 10 minutter på de som alltid er for seine. Kommer man for seint går man glipp av noe, eneste måte de lærer på.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Når møtet er avtalt til et tidspunkt, så kommer man til avtalt tidspunkt.

Alt annet er uakseptabelt, og er rett og slett respektløst.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Sier alltid at jeg skal hente dattera mi 5 minutter før, men nå har hun jo skjønt dette :mad: Legger på til 10 minutter neste gang ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.177
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Men hva med de som er pinlig nøyaktig med tidspunktene?

Jeg personlig synes det er litt respektløst å alltid komme litt sent.
Enig!

Ø

Øivind

Gjest
Mens max antall egenmeldinger, pluss et par sykemeldiger fra fastlegen hvert eneste år er selvsagt helt ok?

DET er jo sånn de fleste på en hver arbeidsplass holder på, og jeg har ennå til gode å se at det får noen som helst konsekvenser for noen av dem. Ganske kjiipt å være "den eneste" som ikke opererer på den måten også.

G

Gjestemedlem

Gjest
Øivind skrev:
Mens max antall egenmeldinger, pluss et par sykemeldiger fra fastlegen hvert eneste år er selvsagt helt ok?

DET er jo sånn de fleste på en hver arbeidsplass holder på, og jeg har ennå til gode å se at det får noen som helst konsekvenser for noen av dem. Ganske kjiipt å være "den eneste" som ikke opererer på den måten også.
Ja, har jobbet på steder der man gjerne annså "3-dagere" som mobile helligdager.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vi må alltid "lyve" om oppmøtetider for en kammerat. Vi sier konsekvent 19.30 når det skal være 20.00 foreks.
Helt siden studietiden (18år siden)har dette funket fint ;D
Hva har man gode kompiser for? ;)

Man må bare ta slike mennesker med et smil siden de ikke mener noe ondt med det, men irriterende kan det nok være.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
emotikon skrev:
Vi må alltid "lyve" om oppmøtetider for en kammerat. Vi sier konsekvent 19.30 når det skal være 20.00 foreks.
Helt siden studietiden (18år siden)har dette funket fint ;D
Hva har man gode kompiser for? ;)

Man må bare ta slike mennesker med et smil siden de ikke mener noe ondt med det, men irriterende kan det nok være.
Dette minner meg om den såkalte sunnmørshalvtimen.
Alle møter og sammenkomster blir konsekvent annonsert 30 min før det egentlig skal begynne. Dermed kommer man i gang når man skal.

"Tombola, loddsal og trekking av årar. Frammøte 1930"

Da kommer vaktmesteren og låser opp sånn ca 10 på 8. ;D

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
oddgeir skrev:
Når møtet er avtalt til et tidspunkt, så kommer man til avtalt tidspunkt.

Alt annet er uakseptabelt, og er rett og slett respektløst.
Så enkelt kan det sies, ja :)

Ø

Øivind

Gjest
Da sier vi det sånn, ettersom flertallet har bestemt seg for det, selv om det neppe oftest er av mangel på respekt for andre at dette skjer.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.936
Øivind skrev:

Det er vel ikke ok ? Hvis du har det inntrykket fra norske arbeidsplasser så må du ha vært på gale arbeidsplasser.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Hørte egang et visdomsord om dette.

Det var en søt dame som sa at hun heller ville at folk skulle si om henne:
" Hun kommer alltid forsent ",
istedet for at de skulle si:
" Hun satte alltid sin ære i å komme tidsnok! Det var såå trist at hun døde i den bilulykken! "

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Øivind skrev:
Sitert, etter minnet, fra bladet Grûnder:

Personer som stadig kommer for sent er (som regel) ikke surrete i hodet, derimot har de en sterk trang til å unngå alt som likner tvang..

De får dårlig samvittighet ved hvert tilfelle, men ser også på hver gang som et enkelttilfelle og klarer ikke å se mønsteret i det.

Alikevel rekker de så å si alltid de aller viktigste avtalene da de anser konsekvensene ved å komme for sent til disse som for store.

Tvang (til å innrette seg) var faktisk ikke anbefalt(....), da det ofte dreide seg om svært kreative mennesker.

Flere som kjenner seg igjen?
Vi hadde en sånn personlighetsundersøkelse på jobben for noen år tilbake. Da vi kom til møte for evaluering hadde arrangøren satt opp en liste over i hvilken rekkefølge vi kom til å komme til møtet. Alt hadde stemt helt til jeg kom, som nest sistemann. Hun ble faktis meget overrasket over at jeg ikke kom sist. ;D

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Ikkje søren om eg kastar bort tida mi med å vere presis!
Kjem eg 5 - 10 minutt for seint vert tida mi efektivt utnytta!
MVH

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Å komme for seint til en avtale er ganske enkelt å stjele av andre menneskers tid. Svært uhøflig.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.820
Sted
Holmestrand
Delte leilighet med en kamerat av denne typen.
Jeg gjorde klar klær etc om kvelden.
Han stod opp 30 min senere enn meg og skulle da stryke skjorta etc. Måtte alltid løpe etter T-banen.
Han er en dyktig fyr, real, snill og ordentlig på alle måter. Han er seint ute fordi han er seint ute.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Til dere som kommer fem(ten) minutter til avtaler osv.

Hva er det som gjør at deres tid er mer verdifull enn tiden til de dere skal møte?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.498
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Spesielt i mine yngre år har jeg vel ikke dirkete vært vanskelig og trekke opp, MEN jeg er av typen som alltid gjør det jeg sier og kommer når jeg sier jeg skal og skjønner jeg at jeg blir forsinket så ringer jeg FØR tidspunktet jeg skulle møtt opp på.
Når det gjelder kompiser og koner/kjærester/unger har de lært seg til at hvis de skal være med meg på noe så dukker de opp til avtalt tidspunkt eller ringer på forhånd hvis ikke så blir de værende igjen hjemme eller hele turen blir droppet........ hardt og brutalt....... er eneste måten de lærer på......... og jeg er drittsekk nok til og være konsekvent ;D
Jeg har pgså en kompis som alltid/konsekvent er 5 eller 10min for sent ute, han har opp til flere ganger måttet finne ut av hvor bussen går fra eller han har blitt hjemme, jeg har sagt klart i fra at jeg ikke tolererer at han konskvent bryter avtaler, jeg går rett og slett ikke med på at når man avtaler noe 14 dager i forveien og jeg ringer ham med jevne mellomrom helt frem til 1 time før vi skal dra at selv da kan han ikke være klar til avtalt tidspunkt.
En annen kompis er litt annerledes........ når man ringer til ham så svarer han ALLTID "vent litt, jeg skal bare fikse........." alltid gjør han dette ;D ;D ;D han har gjort det så lenge jeg har kjent ham og det er mange år, jeg har spurt ham om hva han gjør og det er bla, legge mere i ovnen, hente kaffen, slå på tv'n, slå av tv'n, hente en øl, hente avisa, hente mobilen, slå på radioen, slå av radioen, alltid må man vente 1-5 minutter før han kan begynne og skravle.......... men har han først begynt og skravle så kan han snakke så mye og så lenge om fordelene med og fjerne plast fra en kondensator at jeg kan kjenne ørevoksen formelig flyter ut av øret mitt og den ene hjernecellen jeg har som virker desperat løper rundt og forsøker å gjemme seg..... å huff for et liv ;D

Ø

Øivind

Gjest
el_mariachi skrev:

Hva er det som gjør at deres tid er mer verdifull enn tiden til de dere skal møte?
Vi er unikumer ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis alle hadde kommet 10 minutter for sent så var det heller ikke noe problem. Sett av de første 10 minuttene til å kaffedrikking for de håpefulle overivrige og tidlig fremmøtte streberne.

Folk som ikke takler litt variasjon i fremmøtetid er vel som oftest for rigide i tankegangen til å brukes til annet enn forefallende arbeid eller en karriære innen det militære.

Ø

Øivind

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Folk som ikke takler litt variasjon i fremmøtetid er vel som oftest for rigide i tankegangen til å brukes til annet enn forefallende arbeid eller en karriære innen det militære.
Et stille lite amen til den.

Må være lett å alltid være presis til all verdens fillemøter og avtaler om en aldri har noen større tanker/ideer som gjør at en glemmer tida en gang i blant.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er forskjell på å komme for sent av og til, og å gjøre det konsekvent. Gjør man det konsekvent er man rett og slett uhøflig. Alle kan bomme litt nå og da, men bommer man hver gang bryr man seg for lite om andre og for mye om seg selv.

Har man en kompis som alltid er 10 minutter for sein er vel det beste å selv komme 20 minutter for seint, kanskje de lærer da...

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Dette er også meget kulturelt betinget;

Kommer du feks 'on time' hele tiden i deler av latin america og i tillegg blir skuffet av at andre ikke gjør det, så er det deg det er noe problem med. Ikke noe snakk om respektløshet der, det er ca. tid man mener, som regel forsinket. Hvis det kritisk viktig at tidspunkt ikke kan avvike, så gjøres man oppmerksom på det, men da skal det være viktig :D.

En må må liksom tilpasse/føye seg til enhver tid-/steds kotyme, vi nord europeere kjører vel passe streit der... Helt enig at det kan irritere når noe/noen er i utakt med lokal og forventet rytme. Avvikere skal vi ikke ha noe av ;D.

bob

G

Gjestemedlem

Gjest
bobbob skrev:
Dette er også meget kulturelt betinget;

Kommer du feks 'on time' hele tiden i deler av latin america og i tillegg blir skuffet av at andre ikke gjør det, så er det deg det er noe problem med. Ikke noe snakk om respektløshet der, det er ca. tid man mener, som regel forsinket. Hvis det kritisk viktig at tidspunkt ikke kan avvike, så gjøres man oppmerksom på det, men da skal det være viktig :D.

En må må liksom tilpasse/føye seg til enhver tid-/steds kotyme, vi nord europeere kjører vel passe streit der... Helt enig at det kan irritere når noe/noen er i utakt med lokal og forventet rytme. Avvikere skal vi ikke ha noe av ;D.

bob
Ja det er store forskjeller på hvordan man ser på dette i forskjellige land. I land som Japan, med et sterkt disiplinert og hierarkalsk arbeids- og sosialt liv er det meget viktig å være presis. Men i samfunn der folk er mer likeverdige er det ikke lagt like stor vekt på slikt. Og avtaler man et møte klokken 10 er det mer eller mindre inneforstått at det begynner klokken 11 (hora peruana, mañana), og ingen bryr seg da med å komme for tidlig, noe som bare ville indikere at man kjenner for dårlig til hvordan ting egentlig fungerer.

En annen ting er at det er en god indikasjon på hvilken rang man har hvordan folk reagerer hvis man er for sent. Er man nederst på stigen er det lite tolmodighet med slikt, og man blir gjerne utestengt som en lærepenge hvis man overtreder regelen for mye. Mens er man høyt ansett og litt oppe i systemet er det mye større slingringsmonn for slikt, og alle venter uten å vise irritasjon på denne personen. Så hvis en ønsker å teste ut hvordan man ligger an i en slik sammenheng kan man ekseperimentere litt med å komme for sent. Er man sjef eller på topp på stigen, venter alle.. slik som på en dommer i en rettssak. Mange steder, som i Kina, brukes dette som en vanlig markering på rang også. Der den viktigste personen bevist lar den andre vente på seg for å markere denne nødvendige avstanden. Ser man det i denne konteksten er det ikke rart at mange blir fornermet når lavstatuspersoner kommer for sent og lar de andre vente. Men denne rigiditeten blant kinersere henger vel også sammen med at det er på områder som kopivarer og arbeidsmoral de hevder seg, men faller langt tilbake når det kommer til det kreative, nyskapende og kunstneriske.. og hvorfor land som Italia er så mye mye mer kjent for slike kvaliteter.

Men her er jo sosiale og kulturelle forskjeller, og det er også en god indikasjon på hvor utviklede sosiale antenner man har hvordan man ter seg når det kommer til punktlighet, eller overbærenhet med avvik fra normene.

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Helt enig Gjestemedlem, mange gode poenger her.

Har også mange ganger i norske miljøer, hvor mange av deltakerene tydeligvis har ett noe i oppblåst ego, opplevd hvor vanskelig det feks er å starte møter i tide. Det som da skjer er at alle som ikke er så høyt på stigen og heller ikke vurderer de som kommer for sent til å være det, de tillpasser seg, ser på dette som normen og begynner å komme sent de også. Dette skjer helt til høvdingen markerer seg, eller andre som er seriøse eventuelt ønsker å fremstå som det ;). Slik er nok livet, både her og der.

bob

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.810
Torget vurderinger
96
el_mariachi skrev:

Forventer du at alle skal synes tid og 5-6 minutter er
like viktig som deg? Er glad mennesker er ulike jeg. Og folk som ALLTID er presise er kjedelige
og forutsigbare!

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Polkagris skrev:
Og folk som ALLTID er presise er kjedelige
og forutsigbare!
Tull og tøys. Det lar seg ikke gjøre å kartlegge et sinn kun basert på iagttagelser av punktlighet ihht avtaler. Sludder og vås. Og dessuten; hva er så sabla morsomt med dette:

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Når noen stadig (alltid) er for sent ute, sier det vel egentlig bare at vedkommende: 1. Er ute av stand til å planlegge (altså en smule evneveik), eller: 2. Ikke er i stand til å sette noen andre foran seg selv (egoistiske) Evt. finnes det en 3. mulighet: Har ei klokke som er stillt feil (se pkt. 1.) ;D ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det Akademiske Kvarter gjev alle med høgare utdanning rett til å komme 15 minutt for seint til det meste. Om akademikaren i tillegg er frå Sunnmøre, og såleis også har hevd på Sunnmørshalvtimen, får ein også rett til dette. Sunnmørske akademikarar kan altså komme inntil ein skuletime (45 min) for seint utan at det gjer noko. Om dei skulle gjere dette i Spania med siesta og a mañana i tillegg....
Kultur er farlege greier!

Topp Bunn