Album av god kvalitet på Qobuz?

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Hei. Jeg har tidligere vært litt på vinyl kjøret. Jeg begynte for alvor å strømme bare i fjor. Jeg hadde litt skarp lyd før dette, og gikk fort til vinyl. Men litt dårlige lper fra discogs fikk meg litt fra vinyl. Jeg gjorde jo gode kjøp også, men det var både og, gjerne mer både. Jeg har nylig blitt oppmerksom på digital nedlasting og ripping. Det ble lekker kvalitet på cder som jeg rippet selv, mest tidlig 90 tall fra egen samling.

Jeg har blitt oppmerksom på loundness krigen for alvor ganske nylig. Hvordan er nedlastinger på Qobuz i forhold til dette? Det er jo hovedsaklig nymastrede opptak de har av det meste her, som jeg har begynt å snuse på ivertfall.
Er dette feil?

Jeg tenkte først med lommeboken og kjøpte album i 60 kr klassen. Ikke at det var noe galt i det. Jeg fant noe i denne prisklassen, og blir gjerne oppmerksom på mer. Det blir jo fort dyrt dette, spesielt når jeg har kjøpt med disk på 8TB. Er Qobuz veien å gå, eller er det den håpløse søken etter eldre cder som ikke er lett å få tak ?

Jeg er hovedsaklig interresert i rock fra midten av 60 tallet, eller tidlig 70 tallet til midt på 90 tallet. Men hører også på new wave fra 80 tallet, litt synth fra 80 tallet, 90 talls techno og ørlite gode klassiske opptak.

Er det noen som kan anbefale gode kjøp på Qobuz?

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006
Jeg hadde Qobuz abb et års tid - da får du kraftig avslag på kjøp der.

Jeg er også veldig opptatt av å kun kjøpe digitale album med god dynamikk - jeg hater "The Loudness War" utgivelser.

Jeg lyttet på streaming først, sjekket mye i "Dynamic Range Database" - og i en del tilfeller rippet jeg albumstream før jeg handlet digital download - og sjekket kvalitet.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Jeg hadde Qobuz abb et års tid - da får du kraftig avslag på kjøp der.

Jeg er også veldig opptatt av å kun kjøpe digitale album med god dynamikk - jeg hater "The Loudness War" utgivelser.

Jeg lyttet på streaming først, sjekket mye i "Dynamic Range Database" - og i en del tilfeller rippet jeg albumstream før jeg handlet digital download - og sjekket kvalitet.
Høres fornuftig ut. Jeg har vært litt all-over Og kjøpt alt jeg kom over. Jeg ble spesielt bevist her på noen remastringer på lp. Jeg har et par gammle og nye. Hørte på en ny Dangerous av Michael Jackson. Det var helt forferdelig. Fikk hodepine av hele greiene, så fant jeg fram lpen fra 1991. Litt mer støy, men mye bedre. Det blir vel noen feilkjøp på digital også. Var ikke helt fornøyd med 3 David Bowie kjøp i går, men jeg må nok høre på dem et par ganger til. Aladdin Sane reagerte jeg litt på i går, men grei som bakgrunnsmusikk i dag. Kanskje bare meg. Men jeg har reagert positivt på mange nedlastinger fra Qobuz. Likte The Rolling Stones Med beggers banquet og let it blead. Dog kjøper jeg først og fremst album jeg ikke har på lp, men litt nysgjerrig er jeg jo på disse også. Så jeg har ikke alltid sammenlignings grunnlag, men jeg har jo følelsen jeg sitter igjen med. Det har gått sikkert snart 2000,- på Qobuz kjøp på noen uker, men i dag kjøpte jeg meg litt snacks på butikken og fylte ørlite disel. Det kostet meg jo 500,- det også. Bare å lavere å kjøpe øl ivertfall. Det blir litt musikk av.

Takk for tipset. Jeg får sjekke ut den databasen litt.

Sist redigert:

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Var interresant lesning den databasen. Jeg fikk sjekket og bekreftet noe, men har jo ellers egen følelse for musikken, så jeg dømte ikke alt nedenom og hjem selv om noe fikk dårlige tall. Litt synd det derre med den tullete remastringen. Det gjør jo at musikken kommer i baksetet. At det bare blir bakgrunnsmusikk. Jeg kjøpte Peter Gabriel med so i dag. Egentlig vakkert, men jeg synest det var litt so so. Samme med Dire Straits med Money for Nothing. Egentlig vakkert, men litt kjedelig, og kjedelige tall. Lurte litt på Marvin Gaye med what`s going on. Et ok album, men var litt redd tallene. Fant ikke akkurat den. Første inntrykket var ikke så bra på strømming, så jeg droppet den, men på Madonna True Blue var første inntrykket bra, så jeg kjøpte den for å sjekke teorien. Den fikk gode tall. Jeg sjekker tallene på cder rippet også. For å bli kjent med tabellen. Tror første sekundene sier mye om helheten. Så det er jo bare å gjøre som ungdommen.

Jeg satser på at dette blir gøy. Det er jo det viktigste. Det var en kar på nettet som sa at musikksmaken blir skapt i ungdommen, og vi forsøker alltid å koble mot noe vi hørte da. Det gjelder vel dynamikken i musikken også. Noen spør seg kanskje hvorfor kjøpe. Det er litt derfor. Godt å ha noe trygt å høre, og det er litt mer avslappende å ha musikken lokalt, kan ikke helt forklare alt der, men det er jo bedre, dyrt men bedre.

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
1.800
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvis jeg kan stille et spørsmål?
Hører du noe forskjell i kvalitet ved lytting, på Qobuz albumet du har kjøpt og dermed lasted ned, og streaming av samme album over internett via Qobuz?

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Hvis jeg kan stille et spørsmål?
Hører du noe forskjell i kvalitet ved lytting, på Qobuz albumet du har kjøpt og dermed lasted ned, og streaming av samme album over internett via Qobuz?
Bra spørsmål. Det oppfattes en forskjell. Musikken er litt mer crisp. Det oppfattes også lavere støygulv. Litt mer av mastringen kommer frem positivt og negativt. Men jeg hører på 16/44.1 på strømming, og får 24/96 på nedlasting. Jeg har hørt at en ikke skal høre forskjell så jeg strømmer fortsatt i 16/44.1, og jeg gidder jo ikke å sample ned nedlastet musikk. :rolleyes:. Litt av dette fokuset på strømming vs. Nedlasting er et miljø hensyn også, om en et lite for bare en person. Det er ikke store forskjellen om en bare går bort og tilbake, og jeg skjønner dem som sier det ikke er poeng. Musikken må nytes, og oppfattes det et pluss her i musikkglede, så hvorfor ikke. Jeg tenkte før at; Det der er tullete. Men da jeg hørte en forskjell ble jeg bitt av en basill. Jeg tror jeg lar det roe seg en stund, og ser det ann på musikk gleden. Jeg må jo nyte strømming også, men kanskje ha de mest spilte. Det var mest interresant med den dynamikk katalogen som Mr. Spock viste til. Jeg følte der før jeg vist om dette en hvis mangel av musikkglede på opptak med dårlig score. Det var i forhold til vinyl, og musikk identiteten. Jeg vil derfor sjekke litt for nysgjerrigheten. Det viktigste er jo musikk glede, men jeg ser at det ikke er poeng å betale mer, så jeg skal teste litt. Jeg forsøker også å kjøpe noen eldre cder for å sammenligne. Kanskje jeg begynner å kjøpe cder i stedet. Hvem vet. Det var derfor denne trådet for å høre andres erfaring.

Musikken er bra på strømming på qobuz, men det er spennende å utvikle hobbyen litt og. Men da jeg er litt impulsiv så sperret jeg Mastercardet mitt så jeg ikke kommer i uføre. :eek: (Det ble litt rotete skrevet da det er vanskelig å redigere på et nettbrett.

Er det verd det; vet ikke. Men ka ant skal eg gjøre på.

Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006
Jeg har også brukt en del tid på å få tak i de beste utgavene av mine favoritter. Gjort som du - en del på vinyl, på cd/dvd/blu ray og en del handlet på Qobuz. Alt rippet og lagret på hdd.

Stort sett handler det om å finne tidlige utgaver fra før "The Loudness War" ble for ille på 90 tallet. Noen få artister har unngått dette.

I tillegg finnes det nyere remixer av gamle album som er gode - hvis Steven Wilson drar i spakene det være bra - f.eks Jethro Tull osv. Finnes også andre - noe av Pink Floyd (Animals). Nye utgaver av Tom Pettys katalog kan også være interessant.

Men det gjelder å ha prioriteringene i orden - man kan ikke gå tom for øl 🍺 😄

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Jeg har også brukt en del tid på å få tak i de beste utgavene av mine favoritter. Gjort som du - en del på vinyl, på cd/dvd/blu ray og en del handlet på Qobuz. Alt rippet og lagret på hdd.

Stort sett handler det om å finne tidlige utgaver fra før "The Loudness War" ble for ille på 90 tallet. Noen få artister har unngått dette.

I tillegg finnes det nyere remixer av gamle album som er gode - hvis Steven Wilson drar i spakene det være bra - f.eks Jethro Tull osv. Finnes også andre - noe av Pink Floyd (Animals). Nye utgaver av Tom Pettys katalog kan også være interessant.

Men det gjelder å ha prioriteringene i orden - man kan ikke gå tom for øl 🍺 😄
Pink Floyd med Animals var bra. Jeg kan selv tipse Madonna True Blue, og Michael Jackson med Thriller begge i 24/96 wav. Disse er også gode på Qobuz. Jeg forsøkte Whitsnake med Saints and Sinners. Den var bedre enn jeg husker, men litt slitsom i bunnen. Kanskje jeg er blitt gammel, men jeg bestilte den på første utgave cd til 3 euro +++. Jeg har den på billig vinyl og håpet å se om. Kanskje jeg blir handlende litt på discogs om erfaringen blir bra. Jeg er spent på moms.

Alle kan bare komme med tips. Det hadde jo vært gøyt om det ble en tråd med noen gode tips.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.425
...
Jeg kjøpte Peter Gabriel med so i dag. Egentlig vakkert, men jeg synest det var litt so so.
Jeg har kjøpt en del PG vinyl med halv speed master hvor man også får kupong til gratis nedlasting. Trolig er det samme master som benyttes flere steder nå. Se min erfaring med disse her.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Jeg har kjøpt en del PG vinyl med halv speed master hvor man også får kupong til gratis nedlasting. Trolig er det samme master som benyttes flere steder nå. Se min erfaring med disse her.
Jeg er litt drama avogtil. Avogtil så er ikke ørene med meg. Avogtil er ikke hjerte med. Denne høres bra ut i dag. Det handler avogtil om man kan nyte musikken i den tilstanden man er i. Det er det viktigste. Jeg har gidd opp litt å kjøpe på qobuz for en periode uansett. Jeg forsøker meg heller på eldre cder. Jeg bestilte Peter Gabriel med So til £ 1 og ser hva jeg får. No har jeg sikkert kjøpt 50 cder. No får eg gi meg. Da har jeg et grunnlag. Leste litt i den tråden om cder anbefalte før remastring. Det tok litt tid før jeg lært teknikken, og jeg endte med en DSOTM fra 1986. Det gikk skitt, men jeg regner jeg ender med endel bra også. Men det ble mye jeg kjenner litt fra før, og jeg kjøpte etterhvert cder fra det eldste de hadde og fremover. Jeg var ikke nazi eller japansk av meg så jeg håper det går bra.o_O

Det viktigste som jeg sier er å være tilstede å nyte den musikken man får for meg. Skal jeg begynne å analysere for mye så forsvinner denne gleden. I dag var 24/96 nedlastet fra Qobuz bra. Den hadde nok vært bra på strømming også. :eek: Men nå har jeg den, og jeg gleder meg til jeg får cden. Helt nybegynner på dette jeg.:coffee: .

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006
Det går litt skitt noen ganger. Halve cd samlingen min er egentlig bare å kaste 😄 Etter jeg hadde sett lyset - forstått dette med the Loudness War satset jeg friskt på vinyl - men ca 50% av nyere musikk er elendig der også, av mine kjøp - mange ganger er det samme komprimerte master som blir brukt der også.

Kan komme med et par tips, hvis dette er artister du liker.

Tom Petty - og med hjerteknuserne. Hele katalogen her ble remastered fra ca 2014 og fremover - med bedre dynamikk enn de "fæle" som ble utgitt etter ca 1990.

Her eksempel på The Last DJ:

Den gamle, originalen fra 2002 med DR6 - den nye med DR11 som låter mye bedre - kan også fås i High res.

Eksempel 2 er Steven Wilson & Porcupine Tree - han har også remastret hele katalogen med bedre dynamikk - fra ca 2015 og fremover.

Finnes nok flere eksempler - men disse 2 er de jeg har funnet som har gjort en "omvent" remastrering - om man kan si det slik - her til det bedre altså - ikke som standarden - dårligere.

Går og håper på at flere artister og grupper "ser lyset" og gjør det samme. Kjedelig å betale flere ganger for samme album, men jeg gjør det gjerne.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Det går litt skitt noen ganger. Halve cd samlingen min er egentlig bare å kaste 😄 Etter jeg hadde sett lyset - forstått dette med the Loudness War satset jeg friskt på vinyl - men ca 50% av nyere musikk er elendig der også, av mine kjøp - mange ganger er det samme komprimerte master som blir brukt der også.

Kan komme med et par tips, hvis dette er artister du liker.

Tom Petty - og med hjerteknuserne. Hele katalogen her ble remastered fra ca 2014 og fremover - med bedre dynamikk enn de "fæle" som ble utgitt etter ca 1990.

Her eksempel på The Last DJ:

Den gamle, originalen fra 2002 med DR6 - den nye med DR11 som låter mye bedre - kan også fås i High res.

Eksempel 2 er Steven Wilson & Porcupine Tree - han har også remastret hele katalogen med bedre dynamikk - fra ca 2015 og fremover.

Finnes nok flere eksempler - men disse 2 er de jeg har funnet som har gjort en "omvent" remastrering - om man kan si det slik - her til det bedre altså - ikke som standarden - dårligere.

Går og håper på at flere artister og grupper "ser lyset" og gjør det samme. Kjedelig å betale flere ganger for samme album, men jeg gjør det gjerne.
Takk for tipsene. Jeg ser du bruker Foobar 2000 dynamic range meter. Jeg forsøkte å installere det men tror en må styre med å sette tilbake dato slik jeg forstod det. Jeg fikk ikke installert det. Jeg endte på MAAT DROffline mk II. Det var artig å få testet å sett DR på det jeg har. Det var ikke så gale, men endel fra Qobuz hadde dårlige tall. Det kommer ann på dagen, men jeg synest det høres ganske greit ut alikevel. Hvem kan ikke like MJ med Thriller, eller Bad, men de endte på 7. Jeg har kjøpt meg et par cder så får jeg se. Jeg har dem på vinyl,men jeg er redd stiften min ikke er så bra, eller. Det var en mk II så kanskje den ikke var så god som den forrige, eller så ble den ikke satt riktig. Jeg har mye ræl og. Fant Thriller 1984 til €16, og Bad til £1. Det ble litt flere cder. En DSOTM fra 1984 også. Her blir det moms å betale. Jeg får bare håpe at VG+ er ok til å rippe. På vinyl var avogtil VG+ tilsvarende min G+, men jeg har ikke lyst å ligge med på M-, ikke som regel ivertfall.

Jeg har ikke hørt noe særlig på Tom Petty, men hørte litt i går. Learning to fly albumet Hva nå det heter. Klassisk radio sang den. Føler at jeg sitter på i bil når jeg hører på den.

Sorry at tråden sporet litt av. På Qobuz blir det litt sjekk DR, og sammenligne med eldre. Litt dumt at en må kjøpe album først.

så var det ikke så mange som svarte heller.

Jeg ser til observering at vinyl thrilleren havner mye høyere på db målingen. Jeg hører mye høyere, men … mindre dominant. Det er jo derfor jeg skrur opp også, så jeg ser den. Loudness tilpasset et lavere volum, men fare for at det kan være slitsomt i bunnen.En må nesten se det ann hva som er best for hørselen. Føler meg mindre døv av vinyl selv om det er høyere. At det stemmer kan jeg ikke garantere. Det er sikkert en konklusjon mange har komt med, men jeg er litt lei av slitasje på vinyl og stift. Har fått meg nye høyttallere også som en mindre dominant i diskant. Det gjorde jo at enkelte vinyl plater hørtes litt flat ut. Derfor også at det blir jakt etter nytt foretrukket medie. Jeg trodde da jeg gikk inn i tråden nedlasting fra Qobuz var veien å gå. Det må sikkert bli stue bort den vinylen som ikke er bra, men ha resten fremme. Skulle sikkert gjort det for lenge siden, så får cd vs. Qobuz bli avgjort i fremtiden.

Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006
Takk for tipsene. Jeg ser du bruker Foobar 2000 dynamic range meter. Jeg forsøkte å installere det men tror en må styre med å sette tilbake dato slik jeg forstod det. Jeg fikk ikke installert det. Jeg endte på MAAT DROffline mk II. Det var artig å få testet å sett DR på det jeg har. Det var ikke så gale, men endel fra Qobuz hadde dårlige tall. Det kommer ann på dagen, men jeg synest det høres ganske greit ut alikevel. Hvem kan ikke like MJ med Thriller, eller Bad, men de endte på 7. Jeg har kjøpt meg et par cder så får jeg se. Jeg har dem på vinyl,men jeg er redd stiften min ikke er så bra, eller. Det var en mk II så kanskje den ikke var så god som den forrige, eller så ble den ikke satt riktig. Jeg har mye ræl og. Fant Thriller 1984 til €16, og Bad til £1. Det ble litt flere cder. En DSOTM fra 1984 også. Her blir det moms å betale. Jeg får bare håpe at VG+ er ok til å rippe. På vinyl var avogtil VG+ tilsvarende min G+, men jeg har ikke lyst å ligge med på M-, ikke som regel ivertfall.

Jeg har ikke hørt noe særlig på Tom Petty, men hørte litt i går. Learning to fly albumet Hva nå det heter. Klassisk radio sang den. Føler at jeg sitter på i bil når jeg hører på den.

Sorry at tråden sporet litt av. På Qobuz blir det litt sjekk DR, og sammenligne med eldre. Litt dumt at en må kjøpe album først.

så var det ikke så mange som svarte heller.
Jeg hadde ingen problemer med å installere DR meter i Foobar. Bygget ny pc i våres så det er ikke så lenge siden jeg installerte. Laget også min egen Foobar Layout tilpasset min grafikk og hva jeg vil se når jeg spiller. VU-metere :love: og frekvens respons & en Waveform seekbar som viser kompresjon.

Jeg programmerte også inn noen linjer slik at jeg automatisk får opp nivå (via replay gain), DR, sample frekvens, bits og antall kanaler.

Vurderer innspillingen etter flere verdier - men stort sett holder det med å sjekke DR - er den under DR10 er det veldig sjelden verdt å lytte til. Men jeg lytter og sjekker i Audacity i tillegg.

Vinyl er vanskelig med DR målinger. De er unøyaktige der - men er det fra 12 og oppover er det som regel greit.

Hvis du har mulighet kan du ta opp lydstreamen fra Qobuz - på pc - og sjekke kvaliteten på innspillingen. Og så kjøpe hvis du er fornøyd. Slik gjorde jeg det - når jeg handlet et antall album der for en stund siden. Ingen bomkjøp :)

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Jeg hadde ingen problemer med å installere DR meter i Foobar. Bygget ny pc i våres så det er ikke så lenge siden jeg installerte. Laget også min egen Foobar Layout tilpasset min grafikk og hva jeg vil se når jeg spiller. VU-metere :love: og frekvens respons & en Waveform seekbar som viser kompresjon.

Jeg programmerte også inn noen linjer slik at jeg automatisk får opp nivå (via replay gain), DR, sample frekvens, bits og antall kanaler.

Vurderer innspillingen etter flere verdier - men stort sett holder det med å sjekke DR - er den under DR10 er det veldig sjelden verdt å lytte til. Men jeg lytter og sjekker i Audacity i tillegg.

Vinyl er vanskelig med DR målinger. De er unøyaktige der - men er det fra 12 og oppover er det som regel greit.

Hvis du har mulighet kan du ta opp lydstreamen fra Qobuz - på pc - og sjekke kvaliteten på innspillingen. Og så kjøpe hvis du er fornøyd. Slik gjorde jeg det - når jeg handlet et antall album der for en stund siden. Ingen bomkjøp :)
Stilig. Jeg blir hørende fra disk i strømmer/dac og har ikke muligheten til å få opp slik når jeg spiller, men det var kult.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Da jeg hørte på Thriller på lp målte jeg gj. 78 db og max 98db . Dette synest jeg var veldig stor forskjell. Nå brukte jeg en måler på ipaden min som jeg ikke vet hvor mye tiltro jeg skal legge. Det var ubehagelig på denne peaken. Jeg hører ikke normalt så høyt, men skulle teste. Det fikk meg til å tenke om høyere DB nødvendigvis er bra. Det kan jo bare være en peak som har sneket seg inn i miksen. Nå er det ikke sikkert jeg har forstått dette. Jeg må vist lese mer om dette. Jeg har jo bare hørt om dette for under en uke siden. Dette var en grei intro. https://blogs.qsc.com/live-sound/why-is-dynamic-range-so-important/

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.006
Bra dynamikk på Thriller original vinylen jeg har også - synes den låter veldig bra.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Da har jeg fått første pakkene. Jeg tok med meg broren min på en lytteprøve. Vi hørte på DSOTM, Dire Straits - Brothers in arms, Procol Harem - a whiter shade of pale, Metallica -… and justice for all, Lou Reed - magic and loss, Cat Stevens - teaser and firecat. Som broren min sa. Det er akkuratt som forskjellen på studio og live. På alle albumene noen mer enn andre, vi hørte bare litt på en sang, men det var akkurat som om enkelt instrumenter og stemme var mer dominerende. Og bakgrunnslyder var mer fremtredende på strømming. Det var litt mer luft på rippet cd. Litt mer slitsomt på strømming. Hadde ikke trodd det selv om jeg har hørt andre si det. :coffee: Er det verdt det ? Hahaha. Det viste seg at en kunne åpne sperret Mastercard med et tastetrykk, men nå er meste uten om 500,- betalt ned. Men det kan fort bli dyrt ja, og jeg regner med at jeg får noen moms gebyr på enkelte pakker. Jeg har et par som ligger på 335,- - 345 ,- kr i dagens kurs. Nå heier jeg på kronen. :alien:

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Jeg var ute og jaktet på cder. Da fant jeg på stevehoffman en som anbefalte siste digitale av Paul MaCartney & The Wings - Band on the run. Jeg ser at dr tallene er omtrent de samme på Qobuz 24/96 som på original cd fra 1984. En må søke på Paul MaCartney, ikke Wings for å få opp denne. (på Qobuz). Jeg hører den på strømming nå, og den høres veldig bra ut. Den ligger for 95,- med Qobuz sublime ab.

Sist redigert:

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Jeg ser på DR tall at det ser ikke ut som at Joni Mitchel - Blue har endret seg noe særlig i dynamikk oppgjennom årene. Nå er jeg ikke sikker siden jeg ikke har tatt meg råd til denne enda, men om det er samme som HDtracks, som også er Rhino, så er tallene 11, 9, 12. Ikke noe superhøyt, men det høres greit ut, og jeg tenker heller Qobuz enn cd her. Det blir vel samme pris, og da er det like greit å gi penger til artisten, om ikke hun også har solgt rettighetene sine som mange. Når vi er i gaten så liker jeg enda bedre James Taylor - Sweet Baby James. Helt grønne tall hele veien her. Jeg har ikke faktisk sjekket Qobuz, men tror ikke det er gjort noe galt her.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Det er salg på Qobuz. Jeg fikk med meg en god del album til 42,- stk. (med sublime)Det var ikke så mye av kjent pop/rock etter mitt øye, men jeg fant nå 7 album. Jeg er ikke nok befart i klassisk til å vite hva som er bra der, så det ble ingen klassisk. Planen min er jo å si opp Qobuz etter et år og hvile på laurbærene.

Jeg sjekket DR katalogen først, men må jo tippe litt også, og gikk på en bom. Elton John - Elthon John . Den hadde bare DR 9. Ellers kjøpt jeg Who`s Next DR 11, Traffic - John Barlycorn…….. DR 13, Supertramp - Crime……. DR 13, Stevie Wonder - Innervisions DR 12, Nick Drake - Five Leaves…. DR 11 og Charles Mingus - The Black Saint ( bare 10 kr) DR 12. Så ganske greit

Sist redigert:

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
I går kjøpte jeg tre album av Steely Dan på Qobuz. Det var Can`t buy a trill, Pretzel logic og countdown. Det kostet meg tilsammen ca. 170,-. De hadde alle en DR på 11. Nå er nok dette et tegn til hørselen min, men jeg hørte på Can`t buy a trill da opplevde jeg et ekko i øresusen min. Hele sangen hadde et ekko I øresusen.Jeg hadde også litt vondt i ørene da jeg la meg. Nå hørtes det jo veldig bra ut da. Men jeg såklart kjøpt to av de tidlige mca utgivelsene på cd. Det kostet meg 420- :eek: Jeg har aldri merket noe til øresusen min med cder. Nå trodde jeg at jeg hadde tilgitt Qobuz og slått meg til ro nå med det. Det skal ikke være enkelt. :poop:

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Det er en god grunn til fortsatt å kjøpe musikk på fysiske formater, ikke bare på grunn av at du eier musikken din, men kan også være på grunn av lydkvalitet.

Bernie Grundman mastret jo parallelt for utgivelser på Qobuz og SACD/Vinyl for Analogue Production, fra samme analoge taper.

«Aja» har nettopp kommet på SACD, ligger litt etter utgivelsene på Qobuz. Her er en på forumet til Hoffman som har sammenlignet lydkvaliteten på SACD og Qobuz:

«I’ve been comparing the new AP SACD to the Hi-Res 192/24 version on Qobuz. Both my streamer and my SACD go through the same DAC, so A/B ing is just a couple of buttons. My streamer is arguably better than my SACD, as it an EMM Labs running via M-link to the EMM Labs dac. My SACD is a Sony, running through an Audiopraise device to my EMM via AES cable.

I know people are assuming these are the same version/mastering, but they are vastly different to my ears. The SACD is better in every way to what I’m hearing on Qobuz. You can hear it on every track in Fagen’s voice, which on the SACD has much more texture than on the streaming version. Even more, however, you can hear the details in the backgrounds of each track - and there are many on Aja - so much clearer and distinctly»
(Kun deler av anmeldelsen, men ikke på noe område er Qobuz bedre)

Qobuz tilstreber en type lyd som skal nå flest mulig kundegrupper, ikke bare de «audiofile», hvis noen hadde en illusjon om det. Volum og vekst i markedet betyr alt.

Sist redigert:
Topp Bunn