Akustiske målinger og smoothing.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.638
Torget vurderinger
96
Holder på å ta en del kontrollmålinger ved hjelp av REW og SPL meter. Spørsmål til dere som holder på med dette;
Er det vanlig å forholde seg til, og å bruke, smoothing på kurvene? De ser jo nådeløst avslørende ut uten, men lettere å lese og ser
penere ut med. Noen mener også at de reflekterer mer hva vi hører med smoothing? REW (Room EQ Wizard) har som default ingen smoothing, men man kan manuelt legge til fra 1/24 og opp til 1/1 smoothing. Forresten er REW et fantastisk gratisprogram, og måleresultatene svarer godt til det TacT'en min angir og hva jeg hører selv.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ønsket du og se mest mulig av responsen for å gjøre tiltak, så er det best å se på unsmoothed. Smoothed vil bare dekke over problemer. Ellers brukes waterfall mye til bassen og Energy Time Curve brukes til å se på de øverste frekvensene og kamfiltereffekt. Se innlegget til Nordenstam i svar #18:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49114.0/all.html

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.638
Torget vurderinger
96
Takker orso. Skal lese den tråden. Virkelig interessant og givende å lære mer om akustikk og målinger, som igjen
leder til markante lydforbedringer når man kan sikte seg inn på de nødvendige tiltak.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.399
Torget vurderinger
1
REW er supert, har sammenlignet med andre måleprogrammer og det gjør jobben :)

En liten fordel med mic og kalibreringsfil fremfor RS.

Kan være nyttig å studere responsen med og uten glatting, 1/3 oktav sies å være nær måten vi oppfatter lyd på, men dette vet jeg ikke sikkert.

I tillegg får du et mye sunnere forhold til hva som fører til endringer i frekvensrespons og tid.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.638
Torget vurderinger
96
Roald skrev:
REW er supert, har sammenlignet med andre måleprogrammer og det gjør jobben :)

En liten fordel med mic og kalibreringsfil fremfor RS.

Kan være nyttig å studere responsen med og uten glatting, 1/3 oktav sies å være nær måten vi oppfatter lyd på, men dette vet jeg ikke sikkert.

I tillegg får du et mye sunnere forhold til hva som fører til endringer i frekvensrespons og tid.
Har du et forslag på en grei mic?

Topp Bunn