Akustisk nødhjelp søkes!

C

Cyber

Gjest
Jeg har da fått meg ny leilighet og har rigget til mitt anlegg som du kan se i sig'en. Rommet har en åpen passaje til kjøkken til høyre for anlegget på bildet. Målingene er dB målinger av 50hz sinustoner. Alle uten subber i drift.

Rød = Begge fronter i drift
Grønn = Venstre front alene
Blå = Høyre front alene

Rommet er nokså nakent foreløpig, 260 midt i rommet, litt skråtak til venste og høyre fra ca 2 meter på veggen og opp.

Jeg sliter lydmessig med veldig lite nivå på bass og diffus lyd.

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Om tegningen er noenlunde riktig skalert så sitter du dobbelt så langt fra høyttalerne som avstanden mellom dem ???

Rommet ditt vil ødelegge illusjonen av dybde, plassering osv, hva med en lytteplass foran bordet

Mvh Roald

C

Cyber

Gjest
Jeg vil i utgangspunktet ha anlegget slik at jeg kan sitte i sofaen og se film med god lyd, uten å måtte sitte foran bordet.

Roda: Rommet er 4.5 x 4.75 meter... Spiller i lengderetningen.

Lyden er veldig diffus og mangler definisjon, samt har bassen svært lite nivå...

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Det enkleste lydmessig ville vel verdt å eksprimentere med å flytte sofaen nærmere høytalerene. Her blir det mye reflektert lyd som blander seg med direktelyden. i tillegg vil refleksjon fra bakvegg nå øret veldig kort tid etter direktelyd fra høytalere. Hva med å begynne med sofa en meter fra bakvegg, et par 10 cm lydplater fra rockwool i ramme på bakveggen, kanskje et tykt teppe på gulvet forran høytalerene. Det skulle i alle fall rydde litt opp i difusheten. Kanskje vil du da også treffe et sted i rommet med bedre ballanse i bassen enn den du finner inntil veggen? Viss ikke så er det å gå i gang med helmholz etc. (Har du prøvd drc-funksjonene i Onkyoen?)

Mvh
Sniff

C

Cyber

Gjest
Hmm, jeg er vant med å bo med sofa inntil veggen, blir så rart for meg å kunne gå bak sofaen, men vi får se...

Jeg skal teste ut mye rart i dag, snu anlegget 180 og 270 med klokka i følge bildet +++

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har du testet å "reversjere" Galloene, dvs bytte høyre/venstre, slik at bassene spiller utover istede for innover...

mvh Kai

C

Cyber

Gjest
kaap skrev:
Har du testet å "reversjere" Galloene, dvs bytte høyre/venstre, slik at bassene spiller utover istede for innover...

mvh Kai
Ja, identisk bass.

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Slet med samme bassproblemer, fikk akustikken i rommet målt. Løsningen for min del ble Rockwoolplater i taket, mellom kilde og lytteposisjon. Førte bla til mye bedre bassfundament. Skal dog sies at rommet består av betong, mye glass og parkett, mulig ditt utgangspunkt tilsier annen løsning.

C

Cyber

Gjest
Rockwool is unterwegs... Jeg hadde ikke tenkt i taket da, men på punkter på veggene, og bakvegg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kunne vært greit med flere bilder av rommet.
For det første virker det som du sitter altfor langt ifra høyttalerne. Nå kjenner jeg ikke til Galloene, men en likesinned trekant er jo vanlig med de fleste høyttalerne. Altså, omtrent samme avstand fra ørene til diskanten som det er mellom diskantene. Vanligvis kan man sitte litt lengre ifra enn avstanden mellom høyttalerne. Eller sagt på en annen måte: Avstanden mellom diskantene kan være ca. 80-85% av avstanden fra høyttalerne (diskant) til ørene.
Det er det første jeg ville ha gjort.

Det andre er å sette anlegget andre steder i rommet. Jeg vil tippe at det beste resultatet får du ved å sette anlegget opp mot et hjørne. Altså en 45 graders plassering eller man kan også prøve noe imellom 15-75 grader. Det gir veldig ofte bedre bassgjengivelse og man får mindre resonans problemer fordi veggene ikke er paralelle. Har du mulighet til en slik plassering, vil jeg virkelig anbefale deg å prøve.

Etter og ha funnet beste plassering, går du igang med akustiske tiltak. Det vil være positivt uansett. Selv med den beste plasseringen, vil du fortsatt ha uheldige refleksjoner og resonanser.

C

Cyber

Gjest
Hmm, som sagt synes jeg det er litt rart å ha sofaen "ute i rommet", men skal se. Prøver i skrivende stund å spille på tvers i rommet, skal bare kople opp.

Med 45 grader mener du å ha anlegget på skrå i et hjørne?

Problemet er at W-faktoren spiller inn på sikt så jeg må finne en løsning som kan bli stående ei stund.

Topp Bunn