Akustikktiltak med 3 cm dybde?

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Jeg har noen fototrykk på lerret i stua som er spent opp på blindrammer med ca 3 cm tykkelse.

Kan det ha noe for seg å fylle disse med en eller annen absorbent? I så fall hvilken type/vekt/hardhet?

Foreløpig henger et bilde på ca 80x80 ved høyre førsterefleksjon sånn ca, og et på ca 120x120 mellom høyttalerne på frontveggen.

Tenker dette er både enkelt og stuevennlig dersom det har effekt. Mulig å putte inn noen spiler for litt diffusjon også...

Klart lerretet neppe er optimalt, men for ideens skyld kan vi kanskje anta at det er akustisk transparent?
 
M

MarkusH

Gjest
Sett lerretet foran høyttaleren å se, evt mål elementene individuelt med lerret for først og ta det bort etterpå og sammenlikn?
3cm dempe materiale gjør nok ikke mye, men har du bare betong/mur på alle sider og mye ekko i rommet så hjelper det meste. Jeg ville ikke hatt så veldig høye forventninger uansett, med mindre du beveger deg oppover mot 20-25cm tykkelse. ;)
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
God idé til test. Skader jo ikke å bare fylle de opp heller. Selv om de kun vil ha noen effekt fra ca 3500Hz og opp.

Rommet er ikke spesielt hardt, det er malte porøse huntonplater på bindingsverk med rockwool på frontvegg og førsterefleksjon. En del glass, men assymetrisk. En ganske stor teglpeis med en del utspring på ene veggen og to skyvedører som alltid er åpne på bakvegg. Himling er med vekselpanel.

Bildene er markert med blått. Planen er å supplere på venstre side av frontvegg også.

3E1A518C-40C9-494C-AB6D-A2173168EDE7.jpeg
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Google fireflex s305 absorber


Fåes f. eks faggmøbler etc. Bare å spørre recticel hvem som er nærmeste forhandler.


Edit:
Her en plass finner du noen data på div produkter, b.a for 2cm

 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Hei, nei det har antagelig ingenting for seg. Har du ett rom med mye harde flater kan det være aktuelt og dempe flutter ekko, hvis du ikke har det, er å dempe med 3 cm det samme som å ligge inn en diskant demping /eq i rommet. En kvart bølgelengde som er 3 cm tilsvarer 2500Hz med demping derfra og opp men demping virker også ned til 1/8 dels bølgelengde med ca 50% altså 1250Hz. Ingen vanlige rom trenger demping i dette området, det tar bare livet og crispnessen vekk fra musikken. Selv i førsterefleksjon er dette en dårlig ide, hvis du må dempe den. Alle demping under 10cm aller helst 15-50cm dybde er ikke bredbåndet demping men eq.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Jeg kunne tenkt å redusert nivået 1 - 2 khz.
Det gjelder for alle høyttalere jeg har hatt.

Screenshot_20220129_215340_com.android.chrome~2.jpg


Men om jeg ville godt for en slik løsning er noe annet.
Produktene jeg henviser til kan fåes opp til bl.a 20 cm tykkelse. Madrass størrelse 75 * 200 * 10 koster vel 5-700 kr. Småpenger for ett produkt som koster mye mer i en hifi butikk eller hos en akustikk butikk som er myntet på audiofile. Kommer selv til å prøve 7.5 cm til front egg. En trenger ikke gå omveien via spesial butikker.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Men du kan jo ikke bare redusere 1-2 kHz med demping, det tar alt over også!
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Men du kan jo ikke bare redusere 1-2 kHz med demping, det tar alt over også!
Tja, av det å dempe nevnte området og da få dempet litt videre oppover, opp mot å beholde den peaken så ville valgt vært enkelt for meg. Jeg ville dempet "smalt".
En kan vel ikke alltid få i pose og sekk i en vanlig stue.
 
Topp Bunn