Akustikkplater?

kopperud

Medlem
Ble medlem
13.08.2014
Antall liker
8
Sted
Oslo
Hei,

Jeg er temmelig ny inni hifi miljøet og har av den grunn ikke budsjett til det beste av det beste når det kommer til komponentene jeg kjøper.
Men det som er utrolig viktig for meg da er at jeg får pressa ut absolutt all lyttegleden jeg kan fra de komponentene jeg har råd til, og da skjenner
jeg at jeg blir litt fortvilet av tanken på at lytterommet i seg sjølv kan ødelegge opplevelsen (jeg har ca 28 kvadratmeter stor avlang stue med betong vegger)

Jeg har da fundert på å investere i disse Dynavoice Akustikkplater 25mm Sort 4 STK - Surround

Men har dette noe å si i et så lite rom? hvordan skal man sette dette opp? etc

Som nevnt er jeg temmelig ny innenfor dette så må beklage at jeg ikke sitter på så mye kunnskap på dette feltet.

Forøvrig bruker jeg pr dags-dato B& 685 S2 stativhøyttalere (disse skal oppgraderes senere til B&W cm10 S2 gulvhøyttalere).

Setter stor pris på innspill, kan legge ved bilder av leiligheten/lytterom senere i kveld :)

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hei,

Tror ikke disse platene er så dumme å bruke, selv om jeg gjerne skulle sett at de var litt tykkere.

Legg ut målene på rommet og noen bilder som du sier, så vil du få en del tips her etterhvert.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei, Bra at du har tenkt å ta tak i den viktigste delen av anlegget ditt.

Om du er litt lens for kroner, så er det MYE du kan lage selv, og gjøre selv. Finish er ofte det det vil skorte på. 2.5cm plater vil nok hjelpe med å roe ned rommet litt. Men med så tynne plater så vil du fjerne en del av toppen i lyden din. Slik at lyden kan bli som om at du tar en EQ og drar ned kun toppen litt. Kanskje litt tynne.

Se litt inne på underforumet her, her ligger mye info. Akustikk og behandling av rom er et sinnsykt stort kapittel. Det er mye å sette seg inn i. Men her er mange som holder på med dette her på forumet, og de fleste er veldig hjelpsomme.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Tror du burde gå litt opp i tykkelse her som EHED sier. 25mm er ikke rare greiene når det kommer til å temme lydbølger. Om du ikke har noe imot å fikse litt selv så ville jeg anbefalt å kjøpe plater selv fra et byggefirma og lage rammer til dem selv og trekke med pustende stoff. Gjerne henge det opp med like mye luftrom som tykkelsen på selve platen. Et eksempel er f.eks 4stk rockfon industrial plater på 100mm + høyttalerstoff fra biltema koster ca. det samme som disse platene du har linket til. De vil være vanvittig mye mer effektivt enn de platene fra surround, spesielt om du i tillegg henger de med 100mm avstand fra vegg.

Spørs jo hvilke begrensninger du har i forhold til hva du får lov til å henge opp etc. Veldig mye god info under akustikkdelen av dette forumet. Bare å komme med spørsmål. Det er mange sjeler her inne som er velvillige til å hjelpe.

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Antall liker
1.842
Sted
Sandefjord
Jeg lagde selv av 24x48mm lekt, barkduk, Rockwool Flexi-A 70mm og fløyel fra Jysk. Ca 120kr i materialkostnad per panel hvis jeg husker riktig . Panelene fikk da målene 60x120cm og ble 12cm tykke (50mm luft/70mm Rockwool)

Topp Bunn