akustikk

gothman

Medlem
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
kunne vært intressant og få tatt noen målinger av akustikken i lytterommet
og fått noen innspill på dette,kanskje til og med noen som har fått utført det..
antar det er mye godlyd og hente .
har sikta meg inn på disse svanå produktene bla v6 bassfelle

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Se egen seksjon for dette med akustikk litt lenger nede på forumet. Utrolig mye informasjon der. :)

EDIT: Og der ble tråden flyttet til riktig kategori.

gothman

Medlem
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
mye bra informasjon der,men det fins jo tusenvis av produkter,hva er best??
noen innspill der...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom du skal ha hjelp til akustiske råd, så må gi mye mer informasjon og poste bilder av rommet. Er du ute etter proff hjelp som skal gjøre jobben for deg, så vet jeg bare om en (i Skandinavia) som jeg personlig føler jeg kan stole 100% på. Og han holder til i Stockholm. Send meg pm hvis det er interessant.
Svanå ville jeg styrt unna. Produkter uten målinger og et prinsipp som er utrolig sært. Helmholtz resonatorene deres fungerer nok godt, men man lage noe som fungerer vel så bra og tar mindre plass.

Noen av de beste kommersielle diffusorene du kan klare oppdrive er disse:
http://www.rpginc.com/products/diffractal/index.htm

gothman

Medlem
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
får man kjøpt disse i norge eller skandinavia?
første steg er få ordnlig bass

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
gothman skrev:
får man kjøpt disse i norge eller skandinavia?
første steg er få ordnlig bass
Billigste er å bestille direkte fra RPG i England. Det finnes noen som selger produktet i Norge, men da er prisen langt høyere.

God bass behandling krever målinger og deretter presise tiltak. Men det kommer selvsagt ann på budsjettet.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.397
Torget vurderinger
1
Om du ikke er usedvanlig heldig med rommet ditt er det mye og hente……

Hvilke tiltak du trenger er avhengig av hvor det butter i mot, det kan være flytting av høyttalere, diffusjon, generell senking av RT60 eller svært spesifikke tiltak mot stående bølger.

En enkel måling i lag med dine preferanser vil gi svaret på hva man bør starte med, dette er det flere glade amatører som gjør og det finnes ikke vanskelig. Bor du ikke langt vekke kan jeg fint assistere deg med dette.

Når det gjelder svanå vr6 er den utmerket til sitt bruk, som er å redusere tiden visse frekvenser lever i rommet.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
De vanlige rådene gjelder, først og fremst få ned etterklangstiden (i de fleste rom) og rydde opp bass problemer, deretter så er det forskjellige fremgangsmåter.

Topp Bunn