Akustikk-plater

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Skal lage med akustikkplater, og jeg har fått med meg en plass at overmadrasser fungerer ypperlig? Er det bedre eller like godt som Rockwool? Hvilket stoff er optimalt og trekke platene med? Laken?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Laken?! Er ikke det sidestillt her med tusenlapper her på hifisentralen?! ;) Da blir det fort dyrt!
fleece pledd, eller gardinstoff fra Jysk må vel være brukendes vel?
Ellers så trur jeg sånn skum/lateks madrasser skal være brukendes. Vi har jo en "Doktor" her i Okka by som bruker slike saker mener jeg å huske!
Men er ikke slike madrasser dyrere enn akustikkplater? (Om du skal kle de med 1000lapper så betyr det kanskje ikke så mye fra eller til?!)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Laken koster jo ikke stort, dessuten skal de dekoreres og jeg vil ihvertfall ikke ha noe fleecepledd på veggen 8)
Eneste pro for madrassen er dryssingen om de skal flyttes på.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gardinstoff er jo heller ikke så dyrt, og kan jo være dekorativt. Om platene pakkes inn, vil de vel heller ikke "drysse"?!

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
FallenA skrev:
Gardinstoff er jo heller ikke så dyrt, og kan jo være dekorativt. Om platene pakkes inn, vil de vel heller ikke "drysse"?!
Ingen dum tanke med gardinstoff :)
Kommer til og ha baksida åpen for og kunne ta ut fyllstoffet dersom det skulle bli for mye demping. Skal ha 3 på bakveggen og en på den ene sideveggen

H

Hugh

Gjest
Mener å huske at jeg betalte ca 550 kroner for 5 eller 6 stk 600x1200mm2 50mm plater fra Rockwool med hvit overflate for noen mnd siden.

Ø

ØivindJ

Gjest
Madrass kunne visst gi ulineær demping, mente han Tangen.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Takk for det Hugh, tror jeg satser på Rockwool. Må det på død og liv være akustikk platene fra rockwool eller fungerer vanlig isolasjon også?

H

Hugh

Gjest
Alle plater har et virkeområde avhengig av tykkelse, avstand til bakvegg g overflatestruktur. Finnes ikke noe som demper flatt 10dB fra 20-20kHz! Det ønsker man heller ikke.

H

Hugh

Gjest
Vermin skrev:
Takk for det Hugh, tror jeg satser på Rockwool. Må det på død og liv være akustikk platene fra rockwool eller fungerer vanlig isolasjon også?
Noe effekt er det vel, men jeg ville ikke brukt det. Akustikk panelene har større tetthet enn vanlig isolasjon og de har en overflate som er meget viktig mht absorpsjon og, ikke minst, de har data blad. De støver heller ikke så mye.....

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hugh skrev:
Vermin skrev:
Noe effekt er det vel, men jeg ville ikke brukt det. Akustikk panelene har større tetthet enn vanlig isolasjon og de har en overflate som er meget viktig mht absorpsjon og, ikke minst, de har data blad. De støver heller ikke så mye.....
Akkurat, takk for hjelpen :)

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Hei å hå.
Mener at naturstoffer som ull og bomull er å foretrekke som gardiner framfor syntetiske stoffer.
Skyt meg i hue og heng meg på veggen om jeg tar veldig feil ;)
RayGri.

O

omholt

Gjest
En overmadrass vil kun dempe i øvre frekvensområde. Absolutt ikke i nærheten av rockwool. Kjøp deg heller 10 cm rockwool akustikk plater. Det gjør susen og demper i tillegg en del i bassen.

Ikke så verst mine siste med grønne blader om jeg selv skal si det. :) Bruk pustende stoff.

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har bestilt dekor fra Danmark, så det blir sort stoff over og hvit dekor. Tror det blir pent ;)
Vet du om man får rockwool akustikk-plater i 70mm også?

H

Hugh

Gjest
Vermin skrev:
Har bestilt dekor fra Danmark, så det blir sort stoff over og hvit dekor. Tror det blir pent ;)
Tror det kun er 30, 50 og 100mm tykkelse. Dette blir sikkert fint!

H

Hugh

Gjest
el_mariachi skrev:
Aktuellt lesestoff: http://www1.rockwool.no/graphics/RW...ol Himlinger produktoversikt 1 april 2008.pdf

Er du bekymret for støvet kan du sprøyte på litt hårlakk på kanten rundt, klarlakk er sikkert brukbar den også.

Som det vises på den grafiske fremstillingen under har luftspalten bak platene like mye å si som selve platen.

Hvis du ønsker å fjerne laveste stående ja. Hard klang skyldes problemer lenger opp i spekteret. Har selv skåret opp en plate i passende biter som er stablet i hjørne i lytterommet (syns ikke). I stua har jeg et panel i hjørnet ca 20 cm fra bakvegg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.459
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hugh skrev:
Vermin skrev:
Tror det kun er 30, 50 og 100mm tykkelse. Dette blir sikkert fint!
Kommer også i 75mm.

På disse grafene går jeg etter linjene som tilhører de flushmonterte. Mest mulig lineær absorbsjon så dypt i frekvens som det går. Derfor har jeg 10 cm tykke plater i taket over lytteområdet. "-Hvor får man tak i slike lamper?" spurte en av våre gjester. Under 200Hz gjelder uansett bassreglementet, og der bruker jeg god gammeldags digital EQ.

Ø

ØivindJ

Gjest
"God gammel" eq du.. ;D

Spørsmål: Det er vel heller ikke noe i veien for et tynt lag skumgummi over rockwoll`n dersom det virker i ens oppsett?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.459
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tviler på at det gjør særlig mye fra eller til. -20 eller -22 dB ved 5kHz blir litt hipp som happ. Hvis man liker skumgummi er det bare å peise på. ;D

Ø

ØivindJ

Gjest
Skjønner ikke dette helt. Det låt da "skarpere".... ???

Får prøve fram og tilbake litt til.

Topp Bunn