Akustikk nøtt

• Trådstarter Nyttbrukernavn555
  • Startdato
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Dette er en merkelig artefakt som har forundret meg veldig i dag. For at du skal skjønne sammenhengen må jeg dessverre fortelle en kort historie.

Har innredet et gjesterom til kombinert gjesterom/høyttalerrom. Rommet er innredet og satt opp med tanke på at det skal låte bra for meg, og etter mye om og men fant jeg en fin balanse med ikke for mye eller for lite dempemateriale slik at rommet høres kontrollert ut men ikke for dødt. Grunnet at det er et bruksrom forandrer inventar seg litt etter hvert, og i perioder faller "godfølelsen" fra lyden vekk. Det er vanskelig å høre om det er noen forskjell og veldig vanskelig å lokalisere hva det er, men løsningen for å få godfølelsen tilbake har vært å re-innsette rommet tilbake til den standen den var når jeg foretok den siste finjusteringen.

Den siste uken har ikke godfølelsen i musikken vært der uten at jeg har gjort meg veldig mange tanker om hvorfor. Og har tenkt at den kommer sikker tilbake etter hvert. Etter gjesterommet har vært i bruk har det vært dyne og pute liggende i sengen, og i dag la jeg disse tilbake i skapet som er i et annet rom og sengen ble resatt "tilbake" til hvordan rommet var når jeg stilte inn høyttalerne. Det merkelige er at etter dyna og puta ble tatt ut av rommet, kom godlyden plutselig tilbake og det er vanskelig å beskrive hva forskjellen egentlig er, men timbre på instrumentene høres mer naturlig ut nå.

Jeg tror ikke det skyldes psykoakustikk fordi det var ikke en bevisst handling for å få "godfølelsen" tilbake at dyna ble tatt vekk, men av praktiske hensyn. Forskjellen akustikkmessig når dyne og pute ligger der er mer "absorberingsmateriale".

Jeg tenker at det må være en sammenheng, og foretok noen målinger for å se om grafene kan avsløre om det er en målbar forskjell med og uten dyne i rommet, men tror ikke jeg kan trekke en klar konklusjon ut fra resultatet. Når det er sagt finnes den største forskjellen i klarhet og timbre i høye mids og treble, og der klarer jeg ikke tolke noe definitivt ut fra målingene som er foretatt. I motsetning til den største forskjellen i målingene som var å finne under 400hz og da spesielt i decay-time.

Men skal jeg forsøke å tenke logisk tenker jeg at grunnen til at det høres forskjellig ut at det ekstra absorbsjonsmateriale stjeler energi fra høye mids og treble, som ellers ville resonnert en liten stund i rommet. Dette kommer ikke åpenbart fram i målingene tatt i lytteposisjon fordi de i hovedsak måler direktelyd og ikke resonans.

Håper dere fant dette like interessant som meg. ;)

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Mulig du ser noe mer hva som skjer om du titter på ETC eller Impulse. Kan du være at den/de refleksjonene som puten og dynen tar er refleksjoner som gir deg det ørlille ekstra.. Aner ikke jeg egentlig.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Tipper hovedårsaken er at det er klangrommet som blir forandret. Dvs at refleksjonene når lytteposisjon fra et mindre komplekst mønster med dyne enn uten.
Legger du dyna ved en flate som er dempet fra før tipper jeg du ikke vil høre noen stor forskjell.

Ved fin-tuning av rom teller det meste er min erfaring.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Mulig du ser noe mer hva som skjer om du titter på ETC eller Impulse. Kan du være at den/de refleksjonene som puten og dynen tar er refleksjoner som gir deg det ørlille ekstra.. Aner ikke jeg egentlig.
Det kan hende, men jeg vet ikke helt hvordan man skal tolke ECT og Impulse riktig og ser ikke noen åpenbare forskjeller mellom målingene, men det kan hende du klarer å tolke om IR og ECT viser noen forskjeller hvis jeg legger ut råfilen her?

Nedlastingslink til Room EQ Wizard filen med målingene: Mysteriet.mdat

Tipper hovedårsaken er at det er klangrommet som blir forandret. Dvs at refleksjonene når lytteposisjon fra et mindre komplekst mønster med dyne enn uten.
Legger du dyna ved en flate som er dempet fra før tipper jeg du ikke vil høre noen stor forskjell.

Jeg tror også med rimelig stor sannsynlighet at dette kan være årsaken. Rombidraget gjør noe direktelyd fra høyttaleren ikke kan klare alene med full overbevisning, som er å gjenskape den naturlige resonansen som alle instrumentene i opptaket har. Avdemper man for mange av refleksjonspunktene omformes lydenergien som ellers ville blitt spredt gjevnt ut i rommet til varme i absorbsjonsmaterialet hvor den ikke går videre. Kort fortalt blir absorberingsevnen i rommet for stor med en dyne i tillegg til det som allerede er her.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Det kan hende, men jeg vet ikke helt hvordan man skal tolke ECT og Impulse riktig og ser ikke noen åpenbare forskjeller mellom målingene, men det kan hende du klarer å tolke om IR og ECT viser noen forskjeller hvis jeg legger ut råfilen her?

Nedlastingslink til Room EQ Wizard filen med målingene: Mysteriet.mdat

Jeg tror også med rimelig stor sannsynlighet at dette kan være årsaken. Rombidraget gjør noe direktelyd fra høyttaleren ikke kan klare alene med full overbevisning, som er å gjenskape den naturlige resonansen som alle instrumentene i opptaket har. Avdemper man for mange av refleksjonspunktene omformes lydenergien som ellers ville blitt spredt gjevnt ut i rommet til varme i absorbsjonsmaterialet hvor den ikke går videre. Kort fortalt blir absorberingsevnen i rommet for stor med en dyne i tillegg til det som allerede er her.
Ikke nødvendigvis. Du kan for eksempel ha høyere sabin nivå enn du har med dyna å likevel få i pose og sekk. Det som jeg mener er det riktigste for opplevelsen er hvor refleksjonene kommer fra. Hvis øret ditt detekterer at "refleksjoner" mangler for å gjenskape et homogent klangrom låter det ikke bra. Da kan du ved å flytte på absorberingen til et annet sted oppnå et godt resultat, men likevel beholde like kort etterklangstid.

Sist redigert:
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Har eksperimentert litt med akustikkmålinger i dag også. Låter ikke så aller verst heller selv om det muligens låter litt for detaljert for meg, og det er mulig jeg må tone ned treblenivået noen hakk, eller gå tilbake til en måling som ikke ser like pen ut men er mer engasjerende.
190514.jpg

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
RT60 målinger med og uten dyne. Raskere decay over 100hz, og over 2khz ved RT60. Kan kanskje forklare hvorfor det låter mindre engasjerende i form av mindre "sparkle" i treble på tross av frekvensresponsen er tilnærmet identisk over samme område.

Sist redigert:
Topp Bunn