Akustikk i lang stue?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tommy81

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2013
    Antall liker
    0
    Hei, sliter litt med lyden i stuen min. Rommet er cirka 4m bredt og 9m langt. Anlegget står på endeveggen, på grunn av en gjennomgang til kjøkkenet får jeg ikke plassert den ene høgtaleren i hjørnet. Sitteplassen er 3,5m fra denne veggen. Lyden er god dersom en står i rommet, men når en setter seg ned mister lyden all fylde... Testet i dag noen aktive monitor høgtalere, og hadde det samme problemet med disse. Oppsettet mitt består av Kef Q7 høgtalere og Pioneer VSX-AX3 forsterker. Har flyttet litt på høgtaler, både sideveis og frem/tilbake, blokket reflexporter... Har fått litt utav det, men tror noe må gjøres i rommet. Noen tips? Mvh Tommy

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Høres ut som en utfasing i det vertikale planet. Da er det flytting av HT og/eller sisttepostsjon som er lettest. Du kan også prøve med både demping og diffusjon, men i bassen ( du skriver fylde ) så er det ofte ganske store tiltak som må til. Vet du vilken frekvens du sliter med? Om du finner det ut, så kan du spille av en sinustone eller en pinknoise og måle langs vegger overgang mellom vegg og gulv, overgang mellom vegg og tak. Der du har høyest nivå er der du skal prøve å sette akustikktiltak.

Men prøv først med plassering av HT eller sitteposisjon. Du kan også prøve å tilte HT ned mot gulvet eller opp mot taket. Da flytter utafasingen seg og kanskje, kanskje det er nok. ANbefaler IKKE å tilte HT om du har barn i huset som leker i rommet.

tommy81

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2013
    Antall liker
    0
    Hei, takk for responsen :) Har litt problem med å flytte på sitteposisjonen, men HT har jeg flyttet litt rundt på, ble mye bedre da jeg flyttet de ca 1m frem ifra bakveggen(dette gjøres kun på kveldstid etter ungene sover). Lyden har fått igjen mye fylde, men der er fortsatt stor forskjell når en røyser seg opp fra stolen. Et godt eksempel på problemet er "Hotel California", i introen er der et bass slag som tidligere(før jeg flyttet på alt) vart en stund, dette er nå blitt mye kortere... Har vi noen "kone vennlige" tiltak? Kan kjøre i gang sub igjen, men føler den ofte ødelegger lyden. Prøver å legge ved et bilde.
    IMG_1766.jpg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Et godt eksempel på problemet er "Hotel California", i introen er der et bass slag som tidligere(før jeg flyttet på alt) vart en stund, dette er nå blitt mye kortere...
    Jeg testet "Hotel California" her hjemme nå - både gjennom høyttalerne og gjennom hodetelefonene - og bass-slagene er ikke spesielt lange hos meg. Ganske kontante - men jeg vil ikke karakterisere dem som lange. At klangen forandrer seg om man reiser seg eller flytter en meter eller to sidelengs, er ikke helt uvanlig. At du får bedre lyd ved å flytte litt på høyttalerne, er også helt normalt.

Ut fra bildet kan det virke som om du har den ene høyttaleren plassert i et hjørne - ikke spesielt optimalt - og hvis du er vant til denne litt fyldige lyden som en slik høyttalerplassering gir, kan det tenkes at du har litt urealistiske forventninger her - og at lyden egentlig er helt OK.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.499
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg og Retep drevet med DSPeaker en kveld.
    Løp å kjøp er min anbefaling.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.075
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg tror den er gal med placering af dig i lyttehøjde. Højden af dine ører skal være den samme som højden af diskanten.
    Hvis der er forskel her, må du vippe højtaleren. Jeg tror at din lytteposition er for lav. Prøv f.eks. at sidde på en pude, om det så ikke bliver bedre.
    Man kan bruge en laserpistol til at lave en præcis måling med.
    Placering af center højtaleren er helt forkert. Skal være lige under fladskærmen eller lige over. Max. 18 " i difference; men så tæt som muligt. Men du kunne nok med fordel undvære centeren.
    Er det en subwoofer i hjørnet til højre? Hvis det ikke er, ville jeg flytte det væk, da det er uheldigt akustisk. Er det en subwoofer, er det også uheldigt. Sæt den i midten under fladskærmen.
    Den højre højtaler ville jeg flytte lidt til venstre og frem når der spilles musik.
    Stolene er for tæt på højtalerne. Der skal være noget afstand til højtalerne.

tommy81

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2013
    Antall liker
    0
    Mye god info :) Sub og senter er kun til film bruk, og senter skal opp på stativ. Mulig at jeg har en oppfattelse av at lyden skal inneholde mer bass enn den burde... men har en god lyd entusiast i familien(som overhodet ikke er tilhenger av å overdrive lave frekvenser)...og han hadde også samme inntrykket av lyden som meg. Diskanten er i sittehøyde, og HT blir plassert frem på gulvet når jeg skal nyte musikk på kvelden. Mulig jeg også forventer for mye av et middelmådig system, men det handler jo om å optimalisere det en har. Takker for alle gode tips, skal fjerne sub fra rommet i kveld og prøve å heve lyttepossisjon litt, samt tilte HT. Mvh Tommy (oppdatering kommer :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.075
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg bruger subwoofer med stor fordel til stereo, og ja, det kan man godt. En subwoofer aflaster fronterne så de spiller renere bas og mellemtone. Forstærkeren spiller også bedre, når den ikke skal yde noget i den lave del af frekvensområdet.
    Selvom centeren kun bruges til film, er den der hele tiden; og vil akustisk påvirke stereo lyden negativt. Så en fordel for dig ville være, at lytte om den er en fordel ved film?
    Akustisk er det bedst, hvis der ikke er noget imellem højtalerne. Er der det, så bør anlægget placeres lavt.

tommy81

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2013
    Antall liker
    0
    Da har jeg forsket MYE.... Konklusjon...Videre forskning må til....:)

Her er lyden meget bra, fantastisk vokal, fint lydbilde, men mangler en del i det lave registeret føler jeg.
    IMG_1780.jpg

Så flyttet jeg om litt, og endte opp med litt for mye bass, og et lydbilde som jeg overhode ikke likte...
    IMG_1779.jpg

Har ikke testet andre høgtalere på forskjellige plasseringer, vet rommet har sin akustikk....men tror dere jeg kan oppnå et bedre resultat med et annet oppsett? Det vil si for eksempel HT med porter på fremsiden...? Antar at et teppe på gulvet hjelper lite siden bassen ligger høyt i rommet. Noen tanker/innspill?
    Mvh Tommy.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.075
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Før du skifter ud på anlægssiden, ville jeg først arbejde med placering og en bedring af akustiken. Et gulvtæppe ville jeg undgå.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.499
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gode erfaringer med teppe, men dette må du jo prøve ut.
    Tepper i første refleksjon er bra hos meg.
    jeg har også en stor en i taket, det var vel den som gjore mest.

Steinar.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    En DSpeaker vil nok funke som en kule her ja... - den rydder vanvittig mye i bassen og er superenkel i bruk!

Kuult oppsett og intergrering i finstua di !

Du vil jo kunne henge noen akustikkplater på frontveggen - det trenger jo ikke bli stygt heller.
    Sounds of science er noen jeg klart kan anbefale når det kommer til akustikkplater med motiver.
    http://www.sofsci.com

Bilde med filmfremviseren under er bestilt ifra dem.

HFS.1.jpg

Sist redigert:

tommy81

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2013
    Antall liker
    0
    Takk for d :) ser bra ut stuen din også. Tror dere er inne på noe, akustikkplater er nok tingen. Tror ikke jeg kan flytte rundt på HT noe mer, har testet det som kan testes av plasseringer. Lytte posisjon er låst.
    Bygget senter stativ i går, så dette er nå på plass. Legger ut noen bilder av oppsettet :)

Takk til alle for hjelp så langt, skal bruke tiden fremover til å teste ut litt forskjellige anbefalinger.
    IMG_1800.jpg

IMG_1802.jpg

IMG_1796.jpg

Har skyvedørsgarderobe bak, så her er plenty med luft, og lett å koble :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn