Akustikk, demping, refleksjoner og avstand fra vegg/tak

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
37
Hei.

Har bestilt plater så jeg får tatt førsterefleksjoner etc.

Greia er at jeg har synlige dragere i taket, så mellom dragerene er det akkurat plass til dempeplater.

Hvis jeg får 10cm luft bak platene, hvor langt ned i frekvens vil disse dempe?
Platene jeg har bestilt er akustikkplatene fra Glava. Tror det var Ecofon de het.

Burde jeg ha luft bak platene på veggene også?

Rommet er ganske lite, så luft bak veggplatene vil både spise mye av rommet og se "litt" merkelig ut..

Takk for svar :)

GJ

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
37
Har jeg forstått det riktig at hvis det er luft bak absorbenter, så får man ikke like lineær demping?
Så i taket vil det være bedre med 15cm tykke plater enn 5cm plate med 10cm luft bak?

Må seriøst få fatt i enten noen som har peiling på måling av rom, eller få fatt i utstyr for og gjøre dette selv :D

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.537
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En MiniDSP uMik koster 1100kr fra AVShop, og det er billigere en et bominnkjøp eller to. Det som er problemet, er å få et målesignal inn i anlegget mest mulig lineært.

Jeg kjøpte en uMik-1 og en Ministreamer til måleformål rett fra Minidsp.com. Frakta gjør at det ikke blir noe billigere enn å handle fra AV-shop. Av-shop har imidlertid ikke Ministreamer på lager...

Ministreamer er et USB lydkort med SPDIF digital ut, som jeg da kunne plugge rett inn i DSPen.

Johan-Kr

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
37
Hvis man har hdmi på laptop, vil man da klare seg uten eksternt lydkort?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.537
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har du hdmi inn eller USB inn på anlegget, så klarer du deg.

Johan-Kr

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.256
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tykkere demper ett større frekvensområde.
Mindre kjangse for å dempe for smalt.
I bassen skal jeg nå dempe 60cm dypt 240cm i høyde og hele bredden på rommet.
Har hørt virkningen av en slik felle, er til å smile bredt av.

Steinar.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.537
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis receiveren og laptopen har HDMI, så bestiller du bare uMic-1 fra AV-shop og laster ned REW. Da har du alt du trenger for å måle.

Johan-Kr

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
37
Da ligger akustikkplatene mine å venter på meg hos min lokale pusher.

Et par spørsmål melder seg jo.
Når man skal ta førsterefleksjon fra alle høyttalere(5.2), Det er slik at man skal ta refleksjoner på både høyre og venstre sidevegg fra hver høyttaler? Og taket?

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
37
Ja. Da får jeg vel føye meg inn i rekken av folk som har fått en åpenbaring etter å ha behandlet rommet litt akustikkmessig.

Førsterefleksjoner fra alle høyttalere er tatt, og resultatet ble helt fantastisk :)

Nå skal vel ikke jeg skryte på meg å være flink i å forklare lyd, men alt er mye roligere, det spiller like høyt, men høres mye lavere ut.
Det som var ubehagelig høyt tidligere er nå akkurat passe :)

H

hifierik

Gjest
Kul att du blev nöjd med resultatet!

Ja. Da får jeg vel føye meg inn i rekken av folk som har fått en åpenbaring etter å ha behandlet rommet litt akustikkmessig.

Førsterefleksjoner fra alle høyttalere er tatt, og resultatet ble helt fantastisk :)

Nå skal vel ikke jeg skryte på meg å være flink i å forklare lyd, men alt er mye roligere, det spiller like høyt, men høres mye lavere ut.
Det som var ubehagelig høyt tidligere er nå akkurat passe :)

Topp Bunn