Aktivt delefilter ?

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Hei

Ønsker å vite mest muligt om aktiv deling av høyttalere.

Hva kan man forvente at det gjør med lyden?

Kan jeg foreks. bruke andre aktive filtre en Avex på mine Audiovector ?

Hvilke event.? Linker?

Er der noen som har erfarring med aktiv deling av Audiovector?

Ikke pc basert !

Mvh Tom-Erik

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.598
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
"Mest mulig" er en hel del, men her er mine $0.02: Jeg har stegvis bygget om et oppsett fra passiv til aktiv drift. Utgangspunktet var EC4.7 + AW180M + dynaBel Euforia, etterhvert med tilskudd av en 2x10" sub. Sub'en ble først drevet med høynivåsignal fra hovedhøyttalerne og en vanlig subforsterker med eget delefilter. Etterhvert fikk effektforsterkerne reisepass til fordel for hjemmebygde Hypex UcD700AD, som så fikk selskap av et par UcD400. Da var det på tide med en DEQX PDC-2.6P som preamp, aktivt delefilter, equalizer, høyttaler- og romkorreksjon. Så dukket det opp et par UcD180HG, og hvert element i sub'en fikk overta en UcD700AD. Hittil siste trekk var å oppgradere DEQX til HDP3-spec med balanserte trafoutganger. (Detaljene står i "Mad Science"-tråden i signaturen.)

Min erfaring er at overgangen fra passiv til aktiv drift ikke var noen stor endring i seg selv. Det var tilstrekkelig med effekt på forhånd (ca 350 W pr side), så et par hundre watt i tillegg, samtidig som det passive delefilteret forsvant til fordel for en aktiv versjon med omtrent samme filterkarakteristikk, gjorde egentlig ikke så stor forskjell. Det bør nevnes at disse effektforsterkerne ikke påvirkes nevneverdig av høyttalerimpedanse - frekvensgangen er flat, selv om elementer og delefilter har store impedansevariasjoner. Kanskje det også var en grunn til at overgangen ikke gjorde noen særlig forskjell, og kanskje det ville vært større umiddelbar forskjell med andre effektforsterkere som påvirkes mer av lastimpedans.

Det som derimot gjorde en stor forskjell var alle de andre mulighetene som åpnet seg så snart det hele var aktivt. For eksempel korreksjon av høyttalerrespons til bedre enn +/- 0,5 dB gjennom hele frekvensbåndet og +/- 0,5 ms i tidsdomenet, delefiltre med ekstremt bratte flanker (f eks 100 dB/oktav med lineær fase), eller korreksjon av romresonansene i bassen. Da tar jeg digitalt signal fra CD-spilleren, gjør all prosessering digitalt, og konverterer signalet til analogt først rett før effektforsterkerne. Den eneste analoge delen er volumkontrollen, som jeg forsåvidt også kan velge å gjøre digitalt. Jeg kan ha 3-4 forskjellige innstillinger på fjernkontrollen og A/B-teste mellom f eks ulike valg av delefiltre eller ulike EQ-profiler med et knappetrykk.

Edit: Jeg mener det er et poeng å skille mellom høyttalerkorreksjon og romkorreksjon. Øret (dvs hjernen) oppfatter også andre lyder som oppstår i rommet, og vil automatisk kompensere til en viss grad for de egenskapene rommet oppleves å ha. Hvis høyttaler- og romkompensasjon gjøres i ett steg, er det en viss (teoretisk?) risiko for å overkompensere for rommet. Derimot vil en høyttaler som spiller flatt i frekvens og fase høres ganske riktig ut i de fleste rom.

Etter en del prøving og feiling låter dette riktig, riktig bra. Det spiller rimelig flatt fra rundt 16 Hz til noen-og-tyve kHz (eller, om jeg skulle føle for det, med så mye festkul eller loudness-hengekøye som jeg velger å klemme inn). Prosesseringen tilfører ingen hørbar signatur whatsoever. Det låter mere organisk og naturlig med all prosesseringen på enn med en enkel "bypass"-profil med simulering av "vanlige" delefiltre. Bypass-profilen låter tynt i forhold til profilen med full pakke - dvs høyttalerkorreksjon, romkorreksjon, delefiltre som ikke kan realiseres med passive komponenter, og litt velvalgt eq etter smak og behag.

Begrensningen i oppsettet nå ligger i at det er visse grenser for hvor mye dynamikk disse små elementene kan gjengi. (Planen for å løse det står i den andre tråden i signaturen.) Noen akustiske tiltak i rommet, spesielt demping i førsterefleksjonspunktene, er fortsatt en god idé, selv med all prosesseringen i gang. DEQX har mindre muligheter for romkorreksjon gjennom mellomtone og diskant enn f eks Audiolense, så der må det Rockwool til.

Dette er min "Swiss Army Knife": http://www.deqx.com/ Jeg har definitivt ingen planer om å bytte ut hverken den eller Hypex UcD effektforsterkerne, men jeg har noen tanker både om høyttalere og signalkilder.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2009
Antall liker
3
Hei,

juster skrev:
Ønsker å vite mest muligt om aktiv deling av høyttalere.
Jeg regner med at du vet noe om aktiv kontra passiv deling, saa jeg noejes med aa svare paa de mere spesifikke spoersmaal.

juster skrev:
Kan jeg foreks. bruke andre aktive filtre en Avex på mine Audiovector ?
Hvilke event.? Linker?
Avex produseres ikke mere, saa det skal i saa fall vaere brukt. Audiovector har overlatt til Naim aa levere aktive filter. Naim har i mange aar hatt aktive filter til sine egne, samt Linn's hoejtalere. Man faar altsaa et Naim-filter tilpasset til Audiovector. Dette er et samarbejde mellom AV og Naim, hvilket vil si at filtrene moeter de offisielle spesifikasjoner. Hvis du har AVS6 er den relevante modell for deg et "Snaxo 362" 3-veis filter.

Densen er saavidt jeg vet ogsaa fortsatt leveringsdygtige i filter til stort sett alle hoejtalere. Dette er dog ikke et offisielt sammarbejde. Densen konstruerer sine filtre ud fra maalinger paa de passive standard filter. Har ikke noe link, men filtret gaar under navnet "Saxo" (ikke forveksle med Naim's).

Hvis du mener "kjoepe"-loesninger, saa kan du ikke bruke annet enn Naim (eller Densen). Filtret skal vaere specielt tilpasset hoejtaleren.

juster skrev:
Hva kan man forvente at det gjør med lyden?
Er der noen som har erfarring med aktiv deling av Audiovector?
Jeg bruker aktivt Naim med AVMi3AA. Har ogsaa hoert lignende paa AVSi6AA, men bare i butikk. Der var det til gjengjeld mulighet for aa hoere disse i et A/B setup, altsaa passivt drevet og aktivt drevet under sammenligbare forhold. Forskjellen er etter min mening stor. Praesis hvor disse forskjeller kan hoeres kommer ann paa mange ting. I butikken var det klart en hurtigere og strammere oplevelse av bassen. Hjemme synes jeg forbedringen er stoerst i mellomtone/diskant (men dette var ikke A/B, og ogsaa med litt annet utstyr). Du kan i almindelighet forvente et hurtigere og strammere lydbillede. Daempning og redusert feedback er noen av de mere vigtige fordeler aktiv drift har over passiv.

juster skrev:
Ikke pc basert !
Hvorfor ikke det da?

Hmm, det var vist det. Hvis jeg har utelatt noe maa du bare spoerre, saa kanskje jeg kan svare :)

vh Bjoern

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.878
asbjbo skrev:
Edit: Jeg mener det er et poeng å skille mellom høyttalerkorreksjon og romkorreksjon. Øret (dvs hjernen) oppfatter også andre lyder som oppstår i rommet, og vil automatisk kompensere til en viss grad for de egenskapene rommet oppleves å ha. Hvis høyttaler- og romkompensasjon gjøres i ett steg, er det en viss (teoretisk?) risiko for å overkompensere for rommet. Derimot vil en høyttaler som spiller flatt i frekvens og fase høres ganske riktig ut i de fleste rom.
Risikoen for å overkompensere rommet oppstår i det man begynner å korrigere fra lytteposisjon. Og det oppstår helst hvis/når man lager en korreksjon basert på en måling som enten er av dårlig kvalitet eller kondisjonert og filtrert slik at den samsvarer dårlig med hvordan det egentlig låter.

Det spiller ingen rolle om høyttalerkorreksjonen skilles ut som en egen del. Den blir grundig "ødelagt" av romkorreksjonen uansett. Det er en god ting når romkorreksjonen funger. Men faren for overkorreksjon er akkurat like stor.

Derimot vil et skille mellom høyttaler(element)korreksjon og romkorreksjon føre til at man får faseforskjeller mellom elementene i lytteposisjon. Elementer som er faselinearisert ekkofritt vil gi fasedreining i lytteposisjonen. Fasefeilen i den summerte responsen fra høyttaleren kan korrigeres med Audiolense. DRC eller Acourate men ikke med DEQX. Faseforskjellen som man får mellom et basselement og en mellomtone blir man derimot ikke kvitt.

Det som er sagt ovenfor gjelder 99,999% av alle kommersielle og DIY høyttalere. Men det gjelder ikke en høyttaler som GAIA der man søker å kontrollere spredningsmønsteret aktivt. Der må man nødvendigvis etablere det ønskede spredningsmønsteret før man flytter seg til sweet spot. Det kan også tenkes andre høyttaleroppsett der man må gjøre ting ekkofritt eller i alle fall fra andre posisjoner enn lytteposisjonen for å oppnå bestemte effekter.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.878
juster,

Et teoretisk perfekt filter vil ikke fungere. Høyttalerlementene må alltid frekvenskorrigeres (som minimum) for at det skal bli bra. Du trenger en løsning som er skreddersydd til høyttaleren. Da er dette gjort allerede. Eller en løsning der du kan spesifisere eller helst variere crossoveren i kombinasjon med en eller annen form for EQ. I siste tilfellet trenger du også måleutstyr (eller svært gode ører og mye tålmodighet og litt flaks).

Topp Bunn