Aktive høytalere ?

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Aktive høytalere ?

Jeg er inne på tanken om og bygge noen aktive høytalere.
Aller helst ville jeg hatt et treveis system, med doble basser (4 elementer )

Samtidig så vil jeg gjøre dette litt enkelt ( det blir vel litt mye med 4 forsterkere)

Planen var og bruke elementer og kasse-mål fra en kjent køpe høytaler, køpe elementene på Eltek, Bygge en kasse, og få en med kunskap om filter teknikk til og hjelpe meg etter på.

Jeg har tenkt litt på Tact RCS eller Lyngdorf Dpa-1, DEQX og DP aktiv delefilter.

Problemet er at jeg ikke har peiling på dette med aktiv drift,
og defor så spør jeg dere om forslag, jeg trenger også en enkel innføring i hvordan dette fungerer.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.463
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Aktive høytalere ?

Hei bwd,

Aktiv drift vil si at delefilteret sitter mellom signalkilde (f.eks. forforsterker) og effektforsterker(e), istedenfor mellom forsterker og høyttalerelementer. Ettersom delefilteret da opererer på linjenivå kan det implementeres med innslag av halvledere, derav betegnelsen "aktiv". Det kan være analogt (ASP) eller digitalt (DSP).
Et aktivt stereo treveis-system vil i praksis si at du behøver 6 forsterkerkanaler (minst).

Et eksempel på et aktivt 3-veis system med doble basser som er egnet til DIY er LinkwitzLab Orion. Det er forøvrig et dipol-system, som benytter analog signalprosessering/deling, men denne kan formodentlig også implementeres digitalt, i prinsippet.
Dersom dette hørtes interessant ut, ta en titt på min Orion byggetråd her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10152.0/all.html

R

Rojoh

Gjest
Aktive høytalere ?

De fleste produsenter av høyttalere får elementene spesiallaget fra elementleverandørene. Det blir da vanskelig å lage en kliss lik kopi. Nå er ikke det så fryktelig hensiktsmessig å prøve å kopiere heller, siden det uansett vil låte litt annerledes når man bytter ut det passive filteret med et aktivt. Dermed må det gjøres individuell konstruering av selve høyttaleren, hvis ikke det er aktuelt å bare fjerne det passive delefilteret i en ferdig høyttaler - noe ala det Snickers gjorde på et par B&W 801.

Mvh. Johan

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Aktive høytalere ?

Hei

Nei det er ikke nødvendig at 'kopien' låter likt, poenget er at jeg kan bruke elementene,og de vil passe smmen med hverandre. og kasse volumet stemmer noelunde

R

Rojoh

Gjest
Aktive høytalere ?

Nå tror jeg nok Eltek er villige til å regne ut kassevolum og slikt for deg (for en liten merpris antakelig), eller at du hyrer noen andre til å foreta beregninger og målinger for deg. Ønsker du å benytte deg av allerede ferdig utregnede volumforslag, så er det en del som har prøvd ut Excel-elementene fra SEAS og Peerless-subbassene. Hovedtingen til å begynne med er å selv definere litt mer nøyaktig hvordan høyttaleren skal se ut: Størrelse, hvilke elementer osv.

Mvh. Johan

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Aktive høytalere ?

Rojoh skrev:
Nå tror jeg nok Eltek er villige til å regne ut kassevolum og slikt for deg (for en liten merpris antakelig), eller at du hyrer noen andre til å foreta beregninger og målinger for deg. Ønsker du å benytte deg av allerede ferdig utregnede volumforslag, så er det en del som har prøvd ut Excel-elementene fra SEAS og Peerless-subbassene. Hovedtingen til å begynne med er å selv definere litt mer nøyaktig hvordan høyttaleren skal se ut: Størrelse, hvilke elementer osv.

Mvh. Johan
Jeg er så heldig og ha tilgang på ett møbelverksted, så planen er og bygge noe fra Sonus faber, kansje Cremona ( som jeg har selv) men det er dette med filter som jeg trenger hjelp med.

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Topp Bunn