Aktiv deling. Spørsmål.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Saken gjelder aktiv deling mellom bass og høyttalere. Har liten erfaring på fronten, men innbiller meg saker og ting.

Hovedhøyttalerne er Adyton Imagic 2.0 TC. I tillegg har jeg et par Gradient dipolbasser med Crown XTi forsterker. Når jeg måler hovedhøyttalerne alene, så ser jeg to ganske store kuler i bassen. Disse toppene/kulene ligger i bassområdet som gradientbassene dekker.

Har jeg noe å hente på å dele aktivt mellom sub og høyttalere?

Deler bassene i dag på 135Hz/48db og i motfase. Dette måler og låter best, tror jeg da…
system1.jpg

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.027
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
om du fjerner passivt lavpassfilter til bassene og deler aktivt, vil du få direktekobling mellom Crown og bass elementene og bedre styring/kontroll på de, med tightere og mere presis bass som resultat
mvh
Leif

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Dette har jeg veldig lyst til å teste ut. Hva trenger jeg?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.736
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har tenkt en del på dette jeg også.
finnes det enkle løsninger på dette?
Nå har jeg jo endt opp med subber så dette kan bli interessant.

Steinar.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hvilken MiniDSP har du? En vanlig stereo som OpenDRC-DI jeg har kan vel ikke brukes da du trenger (minst) 4 ut.
Disse to kulene i bassen, de kan iallfall temmes med DSP.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Jeg har en MiniDSP 2x4. Den har 4 ut.
MiniDSP_2x4_RevB.jpg

Sist jeg testet den fikk jeg ikke nok gain ut for å ballansere mot hovedsystemet. Da brukte jeg den bare til bassene.

Jeg temmer disse kulene (romnodene) i bassene med DSP som er i XTI2en.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.027
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
for mitt forslag trenger du kun et aktivt to-veis delefilter
mvh
Leif

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Om du bruker denne til hele systemet bør det vel gå greit? Jeg mener å ha lest at noen MiniDSP har en DIP switch inni for å velge mellom høy og lav gain, vet ikke om din har det.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Den har gainswitch.

Om du bruker denne til hele systemet bør det vel gå greit? Jeg mener å ha lest at noen MiniDSP har en DIP switch inni for å velge mellom høy og lav gain, vet ikke om din har det.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Får jeg degradering mth lydkvalitet når jeg bruker MiniDSP'en i hele systemet? Hvor transparent er den?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Får jeg degradering mth lydkvalitet når jeg bruker MiniDSP'en i hele systemet? Hvor transparent er den?
Den du har regnes ikke som spesielt transparent. In boks versjonene (4x10 Hd og 10x10Hd) er derimot bedre og er min ører veldig tett på det aller beste.

Det er gode muligheter for at du vil kunne fjerne peakene ved å kutte frontene og la Gradient bassene overta. For det første har dipolbassene et annet spredningsmønster som kan passe med den plasseringen anlegget har bedre. Typisk passer ofte dipolbasser godt langs sideveggene godt utifra frontvegg. For det andre kan du plassere Gradientene andre steder enn frontene. Du har også mulighet til å bruke EQ med miniDSP.
Målinger er selvsagt et must her for å komme i mål.

Sist redigert:

Mojo-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2010
Antall liker
68
Sted
Østfold
Hei.
Send en pm til gut_man her på sentralen , tror han har en tilsvarende marchand som denne ..
Håper jeg husker rett :)

/ Ole

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja, MiniDSP-en brukes vel som aktivt delefilter? Trenger man mer enn to effektrinn i tillegg til disse for et toveis system?

Topp Bunn