Høyttalere Aktiv deling og sourround forsterker

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.740
Torget vurderinger
14
Tenkte å prøve aktivt delefilter og lurer på om jeg kan bruke en 7 kanals surrond forsterker til dette?
Jeg trenger 6 mono eller 3 stereo forsterkere.
Ht er 2 veis med 3 elementer i hver.

Hva slags inn og eller utganger er jeg avhengig av? Pre ut-inn?
For hver kanal eller?
Kjenner jeg kan veldig lite om dette.
Her er filteret:

Mvh
Lasse :)

Tune box.jpg

N

nysjerrigper

Gjest
7.1 main in eller 7.1 preout med eksterne forsterkere, men da må det kobles digitalt inn vel.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.740
Torget vurderinger
14
Her er bak på Linn Ninka ht.
linn_ninka-terminals.jpg

N

nysjerrigper

Gjest
normalt sett er det enkleste 7.1ch in hvor du da bruker 6 utgangstrinn og preamp i receiveren til stereo.
men sikkert noen andre som kjenner til de høyttalerene...

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.502
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
De fleste hjemmekinoreceivere har i hvert fall 6.1 analog inn. Hvis det filteret har analog ut kan du koble direkte inn på receiverens 6.1, så kjører du 6 kanals stereo.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.502
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
En ting du kanskje bør være obs på er at forsterkerkanalene ikke nødvendigvis er like.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.740
Torget vurderinger
14
Ja, det har jeg tenkt på. Men jeg har en integrert med pre out og kan kanskje klare meg med en til av samme slaget.
Eller en rein effekt med 2 kanaler.
(siden vi snakker 2 veis)
Skal se om jeg klarer å finne ut hva jeg trenger, hvordan det kobles og
hvordan gjøre det slik at det blir best for lommeboka.
Mvh

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.598
Torget vurderinger
1
Jeg ville vært skeptsik til å bruke analog 7.1-inngang til dette, siden du da kjører signalet gjennom to forforsterkere. i tillegg kan det tenkes at det skjer andre ting med signalet via 7.1-inngangen, avhengig av hvilken modell det er snakk om. Sørg i hvert fall for at alle innstillinger er nulltet ut på den receiveren. Det fines f.eks. modeller som har analog bassmanager på 5.1/7.1-inngangen.

Derimot finnes det noen få eldre modeller av surroundreceivere som har main-in for effektforsterkerne. Det blir noe annet, men haken er at det fleste bare er 5-kanals, og da har du en for lite. Du kan forsøke noe eldre modelller av flaggskipreceivere fra Yamaha, f.eks. DSP-A1. Tror kanskje den hadde 7 effektforsterkere med main-in. Mulig du kan finne en eldre NAD eller HK med main-in på 7 kanaler også.

Det beste er likevel å bruke rene effektforsterkere. Effekten trenger ikke å være særlig høy med den aktive delingen, men det er fordel å ha god kvalitet på effktforstekrerne. Hvis de ikke er like, ille jeg bukt de beste til diskantelementene.

.Jeg kjører selv aktiv triamping på Ninka, og forskjellen fra passiv drift er formidabel. Det er også god forskjell på aktiv bi- og triampng. jeg bruker en 6100 med innebygde delefiltre, men jeg ser at du har filtre i en Tunebox.

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: 666

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Jeg ville satset på en 6-kanals effektforsterker, da jeg er redd det blir litt for mye konverteringer i en surroundforsterker og da mister du kanskje litt av fordelen med aktiv deling.

N

nysjerrigper

Gjest
skjønner ikke helt, er det preamp i det aktive filteret? volum på fjernkontrollen alene?
ellers vil det jo ikke fungere med main-in. ingen form for konverteringer med 7.1ch in i en surroundreceiver når romkorreksjon og lignende er avslått. bare preamp og 7 like utgangstrinn.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.502
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Analog multikanal inn på en receiver går normalt gjennom pre.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.598
Torget vurderinger
1
skjønner ikke helt, er det preamp i det aktive filteret? volum på fjernkontrollen alene?
ellers vil det jo ikke fungere med main-in. ingen form for konverteringer med 7.1ch in i en surroundreceiver når romkorreksjon og lignende er avslått. bare preamp og 7 like utgangstrinn.
Her var det vel meningen at trådstarter hadde tenkt å bruke to surroundreceivere, men stereosignal fra pre-out på den første inn i Linn Tunebox (delefilter), 3xstereo videre derfra inn i 7.1-inngangen på en annen surroundrceiver. Dermed er volumkontroll ivaretatt i den første. Men dette er uansett ingen god løsning - signalet går gjennom to forforsterkere / volumkontroller, og enkelte (men ikke de fleste) receivere foretar t.o.m. AD-konvertering av signalet fra 7.1-inngangen.

Den beste løsningen er definitivt å benytte rene effektforsterkere.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.740
Torget vurderinger
14
Takk folkens for gode tips.
Høres ut aom det bør bli reine effekt forsterkere på meg.
Tanken jeg tenkte var å kunne benytte meg av 6 effekt forsterkere i en
surround forsterker og pre i samme.
Men virker som dette blir for mye kål.
Mvh

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.740
Torget vurderinger
14
Må prøve å finne meg en 4 eller 6 kanal effektforsterker.
Hadde vært artig å teste dette med aktiv deling.

Sist redigert:
Topp Bunn