Aktiv deling m/ bånddiskant

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
628
Torget vurderinger
6
Jeg ser at produsenter som Fountek m.fl. skriver at deres båndiskanter ikke må anvendes uten passiv high-pass.

Er det noen som har erfaring / synspunkter på dette?
Jeg skal bruke aktiv deling, og hadde håpet å unngå passiv XO også på diskantsiden

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
De kan ikke tåle selv små mængder DC. Desuden lyder aktive filtre for dårligt til diskant og mellemtone grundet de anvendte RC led.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
En enkel høypass med en 15-20microF (ved 6ohm) og en liten spole i parallell holder bra. Denne kan legges et stykke under der du krysser aktivt, og fungerer som en 'forsikring' mot DC til båndet. Så lenge kondisen er av bra kvalitet tror jeg ikke det er hørbart - og bånd uten DC-sikring er IKKE å anbefale... Se http://hd-audio.orpheusweb.co.uk/maxlife.html for noen ord om dette.

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
De kan ikke tåle selv små mængder DC. Desuden lyder aktive filtre for dårligt til diskant og mellemtone grundet de anvendte RC led.
Rimelig drøyt å avskrive aktive filtre på den måten uten noen nærmere begrunnelse, men med det nicket så er det jo opplagt hva som er det "rette" valget ;D

Forøvrig ser jeg ikke helt behovet for en spole i tillegg. Slik jeg har forstått det er kondensatoren i et aktivt filtrert oppsett på plass for å sperre for eventuell likespenning som kan finne veien til forsterkerutgangen. Selve filtreringsjobben skal jo gjøres av det aktive filteret.

NB! Jeg har ingen praktisk erfaring med båndelementer.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
2 påstander, og jaggu ble det 2 grove feil av det også...

Diskanten har ingen problemer med DC da dette kun vil gå gjennom primærspolen på trafoen. Forsterkeren derimot vil få problemer.

Påstanden om aktive filtre faller på sin egen urimelighet. For det første er det mange ulike analoge aktive filtre som bruker ulike komponenter. For det andre er mange av dagens filtre digitale.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Ja, det holder i massevis med et 1. ordens filter. Man kan også fint bruke en kondis i størrelsesorden 20-30µF eller mer slik at denne i liten eller ingen grad bidrar til den totale transferfunksjonen.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Kan godt acceptere de digitale filtre. Ellers mener jeg det mest almindeligt brugte elektroniske filter med IC kredse og Linkwitz topologi lyder dårligt uanset de anvendte komponenter. Jeg ved ikke hvor du får den trafo spole fra da den ikke er nævnt noget sted. Har ingen interesser i DCA.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
De fleste(?) gode bånd-diskanter bruker en (innebygget)trafo for impedans-tilpasning.

Arne K

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg brukte en Fountek NeoPro5i i mitt forrige aktive digitalt delte system. Der brukte jeg en 22uF poly i serie. Ved en ombygging glemte jeg å sette inn denne kondisen etterpå. Ble faktisk overrasket over hvor mye den påvirket lyden, i denne sammenhengen i positiv forstand. Diskanten var mye mere aggresiv uten kondisen i serie. Jeg er faktisk på jakt etter bånd UTEN trafo... Mundorf magnetostat kanskje?

Topp Bunn