Aktiv deling av Klipsch RF5

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Trenger 2 veis deling med nivåjustering. Har div rørforsterkere med mildt sagt forskjellige størrelser og konstruksjoner, nå også en MAE på besøk. Kunne vært morsomt å få noe mer ut av Klipsch`n. Biamping, med aktiv deling og nivå?
Fins det noen sånne greie filtere å få kjøpt i Oslo området? (helst fort, imorgen fredag), og jeg blir forhåpentligvis en lykkelig mann :D

T

timc

Gjest
Bare sjekk at du lar eventuelle koreksjonskretser stå igjen i delefilteret.

-Tim

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:

-Tim
Takk for den. Hmm...når jeg åpner opp skal jeg prøve å være forsiktig med hva jeg gjør, da blir det nok å spørre og grave igjen.

Vidar

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Vidar Bol skrev:
timc skrev:
...
Takk for den. Hmm...når jeg åpner opp skal jeg prøve å være forsiktig med hva jeg gjør, da blir det nok å spørre og grave igjen.

Vidar
Som oftest er EQ/korreksjon en integrert del av delefilterdesignet, så det kan være litt «vanskelig» å la dem så igjenn. Uansett hva du gjør så sørg for at det er reverserbart uten alt for mye om og menn. Vanlige «off-the-shelf» analoge delefiltere har ikke EQ og de forutsetter i praksis enten at du i tillegg bruker en ekstern EQ, eller at de ulike frekvensområdene (HT-elementene mm) summerer perfekt med «ideelle» delefrekvenser og flanker. Til eksperimentering kan det vær fordelaktig å bruke en heldigital sak ala Behringer DCX 2496, denne har det som trengs av EQ og delefilterfunksjoner. Når EQ og delefrekvenser og -flanker er satt opp og fungerer tilfredsstillende, kan du evt. vurdere å gjenskape dette i et analogt filter konstruert til formålet («custom»).

mvh
KJ

T

timc

Gjest
Ja du kan gjøre EQ elektronisk. Impedans/Fase er litt værre.

Horn/drivere er oftest designet slik at fase og impedans blir best mulig med delefilteret som er tiltenkt.

-Tim

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
timc skrev:
Ja du kan gjøre EQ elektronisk. Impedans/Fase er litt værre.

Horn/drivere er oftest designet slik at fase og impedans blir best mulig med delefilteret som er tiltenkt.

-Tim
Joda, men korreksjon av elektrisk impedans/fase er mindre aktuelt/nøvendig for HT-elementer som drives direkte av et effetrinn enn via et delefilter, med mindre man skal bruke et rørtrinn med litt høy utgangsimpedans. Akustisk fase følger av bl.a. delefilterfunksjonen.

mvh
KJ

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.485
Sted
Trondheim
Husk at høyttalerelementene sannsynligvis har ulik faserespons. Dette kan dog korrigeres for i det aktive filteret.

Mvh Ola

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skjønner nå at det ikke er så enkelt som jeg trodde, takk til de som advarer meg. Skal prøve med biamping og la passivt filter være, men da trengs likevel individuell gainkontroll.
Ganske ok og morsomme høyttalere, men mangler forførende "luft" i diskant.

Topp Bunn