Orso, mitt första inlägg visade denna ETC kurva som tydligt visar hur jag optimerar mina lyssningsrum och där man ser hur reflexerna ligger perfekt i det ofärgade och musikaliska spaciousness fältet
Dessa ETC kurvor har legat på min hemsida i många år
http://www.diffusor.com/bildersvana/bilder.html
Schröderkurvorna visar också på hur jämnt diffusionen sker vid olika frekvenser samt att absorbtionen är låg och jämn
I Mitt första inlägg visade jag också på mitt senaste level 3 rum där man "bränner av " energin från direktljudet tidigt vilket medför att inspelningsrummets akustik ej blandar sig med lyssningsrummets Använder man sig av ISD gapet som bla RPG är nödvändiga att göra då de använder matematiska diffusorer är det risk att lyssningsrummets reflexer blir starkare än inspelningsrummets vilket stör lyssningen
Vilken nivå som reflexerna ligger under direktljudet beror helt på högtalarens powerrespons
I översta etc kurvan hos Thomas är det MBL rundstrålande högtalare som uppmätts och skapat ett lyssningsrum som förflyttar lyssnaren till inspelningsrummet på ett makalöst sätt Samtidigt som hjärnan får chansen att hinna uppfatta instrumentens fulla klang (det kommer en utförlig rapport från ägaren Thomas som haft besök av bla Michael Fremer och världskända musiker som fällt både en och annan tår då de hört sina egna inspelningar)
I diagrammet ser man också fördelen att "bränna av " energin från direktljudet i Haas zonen, vilket medför att inspelningsrummets akustik ej ,blandar sig med lyssningsrummets
Som ett referens exempel av många kan jag nämna Trampstudion i Trollywood (Trollhättan) där de flesta Skandinaviska filmer mixas
Tramparen skulle åskådligöra ett samtal utomhus (typ rågåker) SMT hade installerad 60 st vridbara diffusor/absorbenter Till hans förvåning så funkade de vridbara modulerna bäst då alla 60 modulerna hade diffusorsidan fram (de sitter förövrigt också I DTS mix rum utanför London) Rösterna blev tydligare och inget rum kunde uppfattas
De tidiga reflexerna ska enligt SMT * conceptet optimeras mellan 5-15ms
Detta innebar att jag fick utveckla nya geometriska bredbandiga diffusor moduler eftersom de matematiska har ett långt minimiavstånd ,loobing problem i närfältet samt ofta burkljud intill dem
Detta medför att man tappar halva poängen med de matematiska diffusorerna inom smårumsakustiken eftersom de ej funkar i närfältet De kan som i exemplet ovan ej placeras intill mikrofonen i sångbås eller som i exemplet ovan , åskådliggöra rågåkern samtidigt som rösterna ska bli tydligare
Varför de tidiga reflexerna är så viktiga för bla musikaliteten beror på den tröga hjärnan som behöver "en andra chans" att hinna uppfatta timbre detaljer ambience konsonanterna i talet mm
För insatta smårums akustiker är alltså detta inget nytt under solen, redan de gamla grekerna visste om detta för mer än 2000 år sedan med inbyggda resonatorer/diffusorer i sina stolar i utomhus teatrarna
Jag är dock förvånat många smårumsakustiker med dessa geometriska bredbandiga diffusorer som senast sågs i Martens rum på Highend mässan i Munchen Denna gång i en transparent version
Observera hur nära många välkända audiofiler satt de bakre transparanta Wingarna under mässdagarna
Viktigt här att påpeka är att diffusorerna måste jobba bredbandigt (300Hz och uppåt )så direktljud och reflexerna liknar varandra frekvensmässigt samt att de inte ger några burkljud eller hårda reflexer samt minimalt med loobingeffekter
Som jag skrev tidigare så färgar alla mjuka absorbenter lyssnings upplevelsen
Nedan ser ni hur frekvenssvaret (trunkerat för att visa frekvensgången från reflexen ) skiljer sig från en 200mm tjock absorbent kontra Wingen som impedans utjämnar frekvensgången bredbandigt i närfältet
200mm absorbent
Wing diffusorn
På köpet hjälper också Wing diffusorerna hjärnan att fram instrumentens fulla klang som annars skulle "fastna" i den mjuka absorbenten
Inspelningar från SMT :s Level 3 rum är ju redan berömda ute i världen Wingarna tillsammans med Golden horn placeras både intill instrument och i en båge strax bakom micken (Leif på Marten håller hårt i sina level 3 inspelningar som nu senast kunde avlyssnas i Munchen )
Hoppas kunna lägga ut en trumdemo inspelad i Mikael Wikmans level 3 rum inom kort på några forum
http://www.mikaelwikman.com/
Mikael skickade demon till en kräsen mixar kompis med följande kommentar
FAAAAN så bra det låter!
Så jäkla skönt att höra cymbaler och hihat tydligt men utan den där
irriterande vassa klangen som präglar nästa alla truminspelningar.
Låter stort, fett, köttigt, dynamiskt och väldigt 3D.
Går att lyssna på riktigt stark volym utan jobbig dist.
UNDERBART!
Fin kombi med toppenmickar och preamps - det märks att
du sitter på toppenprylar.
Rummet låter skitsnyggt tycker jag.
För fan - det här är riktigt bra.
Att musikaliteten sitter i de tidiga reflexerna( 5-15ms) vet alla mina kunder sedan länge
Floyd Toole uttrycker sig så här i sin senaste bok ,Sound reproduction, där han har mer än 200 vetenskapliga referenser sedan 1950 talet
Individual reflections, in general, to be flattering to both music and speech sounds, and those occurring naturally in small rooms are, if anything, too low in level to have an optimal effect. Indeed, numerous early reflections have a positive cumulative effect on speech intelligibility. From the perspective of sound quality, multiple reflections reduce the effects of comb filtering (good) and enhance our perception of resonances (good for the music, and bad only if the resonances are in the loudspeakers). floyd toole
Polletten trillade också ner för Linkwitz 2007 då han skrev sin AES rapport "Room reflections missunderstood "
Hälsningar
Matts
www.diffusor.com
www.performanceacousticslabs.com