Akai ap001c

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Grei spiller fra tidlig 80-tall. Gå til ljudia.se og kjøp en Audio Technika AT 95e, og du har god lyd. Den koster bare 3 - 400 kroner.

Lykke til!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har prøvd denne ein gong i tida, og han var ok, sjølv om eg var meir imponert over Technics, som hadde ein rimeleg modell i same prisklasse (hugsar ikkje heilt, men trur det var 14 - 1500kr).  AT 95 er sikkert bra på han, eller du kan prøve helst ein Denon DL 110 (eller kanskje ein Sumiko Black Pearl) som eg trur kan passe bra på slike rimelege armar.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Husker denne, flere kompiser balet med den midt på 80-tallet. Den låter distinkt "plastikk" og er ikke veldig pålitelig, og om du må bytte reim så bør du se etter en VHS-reim.
Den låter ikke bra (i kontekst av "vanlige" hifispillere), men kostet godt under 2k ny (med pu) om jeg ikke husker feil, og tweaks med å dempe plastikklyden (chassis) funker ikke.

Imidlertid har karl rett på et punkt; enkle, gode pu'er som AT95E til etpar-tre hundrelapper drar max ut av den.

Mvh Vidar P

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Husker denne, flere kompiser balet med den midt på 80-tallet. Den låter distinkt "plastikk" og er ikke veldig pålitelig, og om du må bytte reim så bør du se etter en VHS-reim.
Den låter ikke bra (i kontekst av "vanlige" hifispillere), men kostet godt under 2k ny (med pu) om jeg ikke husker feil, og tweaks med å dempe plastikklyden (chassis) funker ikke.

Imidlertid har karl rett på et punkt; enkle, gode pu'er som
AT95E til etpar-tre hundrelapper drar max ut av den.

Mvh Vidar P

Hjertelig takk for info! :D

Det satt en Audio T stift på den når jeg fikk den, trudde den var gåen.
Monterte på en Ortofon X3MC .
Men det låt uengasjerende, tynt, skarpt. Skifta til AT stiften, plutselig var det musikk jeg hørte. Måtte ta meg i å trampe takten etter en gammel Giorgio Moroder sang. (gikk gjennom en bunke singler) Det ble rett og slett liv i musikken, så den stiften skal få sitte på ja! Får heller kjøpe en hos Ljudia etterhvert. :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja det er pussig det der... Ortofon X3 er isolert sett nok en mer vellydende pu enn AT95E, og har gitt hørbart bedre resultater i en RB300-arm for å ta et eksempel; men i en billig arm slik som Akai's så er det slett ingen selvfølge at den beste pu'en vil låte best.. altfor ofte kliner folk inn for dyre pu'er i for enkle armer... med lydforringelse som paradoksal konsekvens.

Mvh Vidar P

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ja det er pussig det der... Ortofon X3 er isolert sett nok en mer vellydende pu enn AT95E, og har gitt hørbart bedre resultater i en RB300-arm for å ta et eksempel; men i en billig arm slik som Akai's så er det slett ingen selvfølge at den beste pu'en vil låte best.. altfor ofte kliner folk inn for dyre pu'er i for enkle armer... med lydforringelse som paradoksal konsekvens.

Mvh Vidar P

Tydeligvis ja!
Man lærer så lenge man lever! ::)

Topp Bunn