ADSL-krøll

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg blottlegger min manglende kunnskap, og ber ydmykt om hjelp.
Jeg har i noen år hatt trådløst nettverk hjemme vha Cnet CWR800.
Nå har jeg bestilt IP-telefoni fra Telenor, og fikk i den anledning tilsendt et nytt ADSLmodem, Thompson Speedtouch 546T2 rutermodem.
Saken er at når jeg bytter ut mitt gamle modem (fra 2001) så slutter modemet og trådløsruteren å snakke sammen. Nettverket virker, men jeg kommer ikke på nett. (jeg kommer på nett vha direkte kabel fra laptop til modem)
Et eller annet må sikkert konfigureres om, men hva?
Kundeservice hos Telenor toer sine hender.
I værste fall går dere glipp av min usakelige innlegg på HFS i hele romjulen. ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.644
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du må stille om trådløsruteren slik at det stemmer overens med innstillingene som skal være bak det nye modemet.

Les dokumentasjonen på det nye modemet og få maskinen på nett (med tråd) bak det nye modemet, så du ser at det virker. Deretter kobler du via trådløsruteren og stiller den inn slik at WAN-innstillingene på den tilsvarer det du må ha når du er tilkoblet med kabel.

Johan-Kr

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Du må stille om trådløsruteren slik at det stemmer overens med innstillingene som skal være bak det nye modemet.

Les dokumentasjonen på det nye modemet og få maskinen på nett (med tråd) bak det nye modemet, så du ser at det virker. Deretter kobler du via trådløsruteren og stiller den inn slik at WAN-innstillingene på den tilsvarer det du må ha når du er tilkoblet med kabel.

Johan-Kr
Telenor sender ikke noe særlig med dokumentasjon, bare en enkel installasjonsveiledning.
Det nye modemet virker utmerket når det er koblet direkte til laptop utenom trådløsrouter.

Det jeg ikke skjønner, er hva jeg skal stille inn på trådløsrouteren.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det du ofte må gjøre er å stille inn inloggingsdetaljene dine i ruteren:

Det kan være noe slikt:

PPPoE
Dynamic IP
Username: o-dgeir@online.no
Password:*****

eller hvis du har statisk IP: (ikke så vanlig til hjemmebruk)
PPPoE
Static IP
IP Address
Username
Password
DNS Servers

Hvis du laptopen din funker kan du se der hvilken logon og andre instillinger du bruker under TCP/IP i nettverk properties på nettverkskortet ditt.

Etter du har lagt inn dette i ruteren må du se at PCen du bruker er stilt inn på å automatisk motta IP adresse fra ruteren.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det du ofte må gjøre er å stille inn inloggingsdetaljene dine i ruteren:

Det kan være noe slikt:

PPPoE
Dynamic IP
Username: o-dgeir@online.no
Password:*****

eller hvis du har statisk IP: (ikke så vanlig til hjemmebruk)
PPPoE
Static IP
IP Address
Username
Password
DNS Servers

Hvis du laptopen din funker kan du se der hvilken logon og andre instillinger du bruker under TCP/IP i nettverk properties på nettverkskortet ditt.

Etter du har lagt inn dette i ruteren må du se at PCen du bruker er stilt inn på å automatisk motta IP adresse fra ruteren.
Tusen takk, dette så forståelig ut.
;D

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Nice. Flink mann med flinke medhjelpere.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja er det ikke kjekt med data...? :D
Alt som skal være enkelt og greit kan plutselig bli fryktelig vanskelig.

Topp Bunn