Adikt eller AT33EV?

bardamu

Medlem
Ble medlem
27.10.2010
Antall liker
0
Hei. Jeg har en LP12 som skal få ny pickup i løpet av sommeren. Dette er første gang jeg bytter og jeg er usikker på hva jeg skal velge. Jeg har sett meg ut Audio Technicas AT33EV men etter et besøk på Kontrapunkt ble jeg satt på tanken om å gå for en Adikt. Jeg er nokså fersk og gode råd mottas med takk (også på alternative løsninger).

Riaa trinnet jeg har planlagt å bruke er interne kort i forforsterkeren min, en Naim nac42.5. Jeg har både MM (na322) og MC (na323 S) kort, så begge veier er mulige ruter å gå.

Resten av anlegget pickupen skal inn i:
Kilde: LP12/Lingo1/Ittok lvii/Grado Gold (pre-cirkus, m/trampolin)
Forsterker: Naim nac42.5/Naim nap110/Hi-Cap.
Høyttalere: Linn Kan mk1

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
56
Torget vurderinger
17
Det er et fantastisk anlegg du har satt sammen. Virkelig classic!

Jeg har ikke hørt AT33EV, men har OC9-MLII og Adikt. Jeg må si at Adikt imponerer meg stort. Den har innlevelse og driv som er vanskelig å finne andre steder. Kontrapunkt har rett i å anbefale den og til prisen er den et røverkjøp. Kjekt er det også at du kan bytte stivt for kun 1.700,- når du trenger.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fabelaktig tøff hifi! En skikkelig klassiker!

Jeg tror du har rett i at du trenger en annen pu; tror videre du vil like begge pu'ene jeg. Adikt holder mest på Linn/Naim-retningen og er veldig god. AT33EV paser nok også veldig bra, med sin rike bouncy lyd som ikke er helt ulikt retningen til Arkiv/Akiva. Men det er jo veldig greit å få Kontrapunkt til å montere og se over spilleren da, godt argument for å kjøpe Adikt.

Dette vet du sikkert, men Cirkus er veldig nærliggende å anbefale deg!

bardamu

Medlem
Ble medlem
27.10.2010
Antall liker
0
Takk for gode svar, jeg er veldig fornøyd med anlegget. Alt sammen utenom Hi-Cap, som er nyere, er laget i 86-87. Morsomt å vite at alt er bygget rundt hverandre, at Naim utviklet forsterkerne til LP12 og Kan og at Linn utviklet opp mot Naim. Dette er jeg i alle fall blitt fortalt.

Jeg er også blitt fortalt at MC kan være en dårlig idé med riaasteget og de eldre forsterkerne mine. Begrunnelsen var at støy vil bli forsterket opp mer med MC enn med MM. Høres dette fornuftig ut?

Et kjapt søk på nettet viser at jeg AT33EV kan kjøpes til 2500 inkl. frakt og moms. Adikt koster 3500. Det er et godt argument at Adikten kan retippes lokalt. Jeg er heller ikke i stand til å montere PU selv, men dette kunne jeg evt. spurt Kontrapunkt om de kan gjøre sammen med installering av Cirkus.

Jeg vet altfor lite om dette til å føle meg i stand til å gjøre et kvalifisert valg. Hadde det enda vært mulig å prøvelytte de to pickupene samme sted hadde det vært langt enklere.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Jeg valgte og kjøpe en Adikt for noen uker siden til min LP12 og har ikke angret på det, Adikten trenger en del timer innspillingstid for og spille ordentlig, men er godt konkuransedyktig innenfor sin pris genere. Jeg har også lyst på AT33 og prøve den på en LP12, spilleren min er for tiden utstyrt med en Akito 2b arm, regner med at den vil være en grei match der også........ er jo fint og ha litt forskjellig og teste med ? :)
Adikten eliminerer jo behovet for MC forsterkning med dertilhørende støyproblemer og ikke minst som tidligere nevnt..... så er det bare og retippe den selv ved og kjøpe en ny stift, det hele er gjort på 1-2-3.

bardamu

Medlem
Ble medlem
27.10.2010
Antall liker
0
Godt å høre at folk er fornøyde med Adikt.

Men er dette med støyforsterkning på MC kontra MM et reelt og hørbart problem som jeg bør ta hensyn til når jeg velger PU?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Ekstra støy er vel et sjeldent problem med mindre man velger en MC pickup med veldig lavt utgangs signal type 0,1..... 0,15 mv, desto lavere utgangsvivå på pickupen = krever desto høyere/kraftigere forsterkning og da blir det også automatisk obligatorisk støyfri forsterkning. Men med MC pickuper med utgangsnivå type 0.2 til 0.5 er det sjelden noe problem........ dvs.... det er min erfaring :)

bardamu

Medlem
Ble medlem
27.10.2010
Antall liker
0
Det ble en Adikt på meg. Jeg må si at for en novise låter det overraskende mye bedre enn jeg hadde regnet med. I mitt oppsett har det vært et kjempeløft. Takk for gode råd.

Topp Bunn